رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

درآمد و اشتغال با گردشگری رویدادها

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۲۲ – تهران – ایرنا – رویدادها در صنعت گردشگری منشای کسب در آمد و اشتغال است؛ سرزمین ایران مملو از این ظرفیت ها است که هنوز به درستی از آن استفاده نشده است.

پتانسیل ها و ظرفیت های حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، هنری و ورزشی در صنعت گردشگری هنوز مورد مداقه قرار نگرفته است در حالی که با کمی توجه به این حوزه ها در آمدهای سرشاری از این طریق عاید مناطق مقصد خواهد شد.

ایران سرزمین سنت ها، آیین ها و آداب و رسوم و رویدادهای بزرگ است و هر یک از آنها دنیایی از رازها و ناشناخته ها در خود نهفته دارد. کافی است سفری هر چند کوتاه به یکی از این مناطق داشته باشیم تا به این باور برسیم.

روستاها و دهکده های ایران مملو از آیین های سنتی است که حتی برای ایرانی ها نیز جذاب و دیدنی است.

اکنون در هر روستایی در ایران آیین های منحصر به فرد برگزار می شود و مشاهده این آیین ها برای هر گردشگری جذاب و دیدنی خواهد بود.

رویدادهای بزرگ در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، هنری و ورزشی می تواند صنعت گردشگری کشور را از حالت رکود خارج کند.

گردشگری رویداد گونه ای نوین از گردشگری است که با سایر انواع گردشگری در پیوند است. بازار گردشگری رویداد را مسافرانی تشکیل می دهند که برای دیدن رویدادها و یا تجربه شرکت در رویدادها به سفر می روند.

** برگزاری یک رویداد و سرازیر شدن سرمایه ها

برگزاری یک رویداد موجب اعتبار بخشی، توجه رسانه ها و سرازیر شدن سرمایه ها به یک محل می شود، که در پی آن تامین هر چه بهتر نیازهای مردم محلی، رشد و توسعه یک منطقه را به همراه دارد.

یک رویداد ممکن است به صورت متناوب و سالیانه (مناسک حج) یا چند سال یکبار (مسابقات جام جهانی فوتبال) برگزار شود، و مدت زمان آن می تواند یک روزه، چند روزه تا چند هفته و در برخی موارد یکساله باشد.

رویدادها دارای تنوع و گستردگی فراوان هستند، و می توانند در برگیرنده یک رویداد ساده برای مردم محلی یک منطقه و یا در سطح کلان (برگزاری مسابقات المپیک) باشد.

مسابقات رالی داکار، المپیک، المپیک ورزش های زمستانی، جام جهانی فوتبال، دوچرخه سواری تور دو فرانس، مسابقات تنیس، اسب سواری و بسیاری دیگر از این جمله اند. از مهمترین وی‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژگی های این نوع رویداد ها آن است که هر ساله بر وسعت و تنوع آن افزوده می شود و مخاطبین بیشتری را به سمت خود جلب می کند.

این امر سبب می شود تا سرمایه گذاری های کلانی در منطقه صورت گیرد که در پی آن تحولی عظیم در زیر ساختهای این مناطق رخ خواهد داد.

فعالیت های هنری چون برگزاری جشنواره های موسیقی و کنسرتها، نمایشگاه های نقاشی، عکاسی، فیلم، صنایع دستی و… ، علاقمندان بسیاری را به خودجلب می کند.

برگزاری یک نمایشگاه سبب سرمایه گذاری خارجی در منطقه می شود و محصولات محل به فروش می رسد، که در پی آن رشد و توسعه اقتصادی را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

با این حال بنظر می رسد رویدادهای ورزشی در ایران بیش از سایر رویدادها زمینه رشد دارد چون زیر ساخت های رشد رشته های مختلف در کشور فراهم است.

موقعیت جغرافیایی ایران و همچنین خصوصیت چهار فصل بودن آب و هوای کشور رشد این صنعت را در کشور دوچندان کرده است.

در این میان اما یک چیز مغفول مانده است و آن آماده کردن زیر ساخت ها و برنامه ریزی درست برای بهره گیری و استفاده از این پتانسیل ها است. از این رو مهیا کردن این امکانات، رشد گردشگری و افزایش درآمد و اشتغال در این مناطق را به همراه خواهد داشت.

** ظرفیت های گردشگری ورزشی

اسماعیل کاویانی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی روز دوشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: مدت گردشگری ورزشی دستکم ۲۴ ساعت (کوتاه مدت) و حداکثر شش ماه (بلندمدت) است.

وی از کویر نوردی به عنوان یکی از مهمترین شاخه های گردشگری ورزشی یاد کرد وگفت: کشورهای منطقه هر ساله از کویرنوردی در آمدهای زیادی کسب می کنند در حالی که هیچکدام از این کشورها به اندازه ایران وسعت ندارند.

کاویانی گفت: ظرفیت کویرنوردی و شترسواری در کشور ما خیلی زیاد است و باید در این زمینه فراخوان دهیم تا گردشگران به ایران بیایند.

وی ادامه داد یک چهارم کشور برف می بارد و گردشگران خیلی کشورها برای حضور دراین مناطق مشتاق هستند. درصورتی که زمینه این حضور آماده شود کشور از نظر اشتغال و درآمدزایی به رشد خواهد رسید.

این کارشناس گفت: ایران دارای رودخانه های پرآب است که تجهیز این مکان ها به قایق می تواند در جذب گردشگر به کشور موثر واقع شود و همچنین برگزاری جشنواره و اطلاع رسانی می تواند در جذب گردشگر مفید باشد.

وی گفت: در حوزه بالن سواری و پروازهای تفریحی، ایران از ظرفیت زیادی برخوردار است زیرا وسعت ایران برخلاف برخی کشورها زیاد است. در این شرایط زمان پرواز از شمال تا جنوب و غرب تا شرق کشور دستکم دو تا ۲.۵ ساعت است در حالی که در کشورهای کوچک این زمان خیلی کم است.

کاویانی گفت: آسمان ایران در طول سال ۲۵۰ روز آفتابی است و هیچ کشوری در جهان این اندازه هوای صاف ندارد و این هوا برای گردشگری بسیار مناسب است.

وی گفت: ایران در دوچرخه سواری، کوهنوردی، بیابانگردی، قایقرانی، اسکی بازی و اتومبیل رانی دارای ظرفیت بالقوه برای رشد گردشگری است که باید برای توسعه این رشته ها و جذب گردشگر بیشتر تلاش کرد.

وی بااشاره به اینکه گردشگری ورزشی برای افراد ۱۵ تا ۴۰ سال جذاب است و به زبان نیز نیاز ندارد افزود: توسعه گردشگری ورزشی نیاز به ادبیات بین المللی دارد و یک فن است.

این کارشناس درباره توسعه گردشگری وزرشی گفت: برای توسعه این شاخه گردشگری باید ورزشگاه های کشور را بازسازی و بهسازی کرد.

** شناسایی ظرفیت های گردشگری رویدادها

رشد هر حوزه و فعالیتی تا حد زیادی به شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل آن بستگی دارد و صنعت گردشگری نیز از قاعده مستثنی نیست.

ظرفیت ها و پتانسیل های صنعت گردشگری ایران هنوز ناشناخته مانده است؛ برای مثال هنوز نمی دانیم در حوزه گردشگری رویدادها چه میزان توانمندی در اختیار داریم.

برای رونق این حوزه گردشگری ابتدا باید به شناسایی توانمندی ها پرداخت و سپس برای این شاخه گردشگری برنامه ریزی کرد.

گردشگری رویدادها زمینه های زیادی برای جذب گردشگر خارجی دارد و از این رو لازم است از این شاخه بیشتر برای رشد اشتغال و در آمد در مناطق مقصد بهره گیری کرد.
81161167-5690176 درآمد و اشتغال با گردشگری رویدادها

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *