رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ آذر ۱۳۹۲

جایگاه زنان در چشم انداز جدید سازمان میراث فرهنگی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۹/۱۷ – نقش تاثیرگذار زنان در پیشرفت پایدار هر جامعه ای غیرقابل انکار است. نقش های مهمی که آنها در سطوح خانواده، سازمان و جامعه ایفا می کنند باعث بالندگی فرهنگی، پویایی اقتصادی و سلامت اجتماعی می گردد. زنان حاملان هویت فرهنگی هر ملتی از نسلی به نسل دیگر هستند. اما جای بسی تعجب است که طی سالهای گذشته به این سرمایه اجتماعی عظیم و تاثیرگذار بر بالندگی و پویایی فرهنگی- اجتماعی، آنچنان که باید توجه نشده است. یکی از دلایل اصلی مغفول ماندن این ظرفیت فقدان باور و توجه مدیران ارشد بخش¬های مرتبط نسبت به این موضوع است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از این امر مستثنی نبوده است. با اینکه این سازمان یکی از متولیان اصلی حوزه فرهنگ در ایران است، اقدامات صورت گرفته در راستای ایجاد هم افزایی میان ظرفیت های بازیگران مختلف این بخش نبوده است. بررسی های صورت گرفته در سازمان نشان می دهد که متاسفانه تا کنون به غیر از اقدامات مقطعی و سطحی، برنامه یا طرح مشخصی در این حوزه اجرا نشده است. این موضوع حتی با بخشنامه ها و تکالیف قانونی که سازمان موظف به پیگیری و اجرای آنهاست نیز در تعارض است.

با حضور اندیشمند فرهیخته دکتر محمد علی نجفی به عنوان معاون محترم رییس جمهور رییس سازمان ، تلاش بر این است که حوزه های مغفول مانده در دوره های قبلی احیا شوند تا بتوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به جایگاه واقعی خود بازگرداند. از مهمترین تصمیمات و اقدامات مدبرانه ایشان، تشکیل حوزه مشاوره زنان، خانواده و جوانان در سازمان با هدف فعال کردن این سرمایه های ارزشمند در این بخش و هم سوسازی برنامه های مورد نظر با برنامه های ارگان های ذی ربط بوده است.

خوشبختانه تحولات آینده نگرانه در سازمان، با انتصاب سرکار خانم مولاوردی به عنوان معاون محترم زنان و خانواده ریاست جمهوری همزمان شد. ایشان نیز با نگاهی دلسوزانه و اتخاذ رویکردی بنیادین نسبت به حوزه زنان و خانواده اهدافی مانند موارد زیر را در دستورکار این حوزه قرار دارند:

• تاکید بر توسعه کارآفرینی زنان
• ایجاد مراکز تربیت نیروی انسانی زن در حوزه مدیریتی
• تشکیل بانک اطلاعاتی زنان
• پررنگ تر کردن نقش رسانه¬ها در اطلاع رسانی اخبار زنان

با بررسی و تجزیه و تحلیل این تغییر و تحولات بنیادین مرتبط، حوزه مشاوره زنان، خانواده و جوانان سازمان رویکرد کلی کار خود را مبتنی بر دو رکن اصلی استوار کرده است:

۱. در دستور کار قراردادن تهیه و تدوین اسناد بالادستی این حوزه در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. بدین منظور اقدامات جاری عبارتند از: پیگیری تشکیل شورای راهبری زنان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ شبکه سازی و ارتباط گیری با متخصصان امر در این حوزه به منظور تشکیل کارگروه های تخصصی؛ و امکان سنجی تدوین سند راهبردی و برنامه ملی توانمندسازی و ارتقای جایگاه زنان در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

این اقدامات به منظور ارتقای جایگاه و تاثیرگذاری زنان در وجوه فرهنگی و اقتصادی این بخش مورد توجه و پیگیری جدی این حوزه مشاوره و ریاست سازمان قرار گرفته اند.

۲. تعریف و اجرای پروژه های دارای اولویت که مرتبط با حوزه های زنان و خانواده هستند، مانند:

• پروژه تعادل کار و زندگی، با اهداف ۱) تاثیرگذاری بر تحکیم روابط خانوادگی همکاران، ۲) تاثیرگذاری بر ارتقای کیفیت کاری همکاران در سازمان، ۳) افزایش آگاهی نسبت به جایگاه و نقش زنان در ایجاد تعادل کار و زندگی، هم در محیط کاری و هم در کانون خانواده

• پروژه ارتقای مهارت های شغلی زنان در سازمان، با اهداف ۱) توانمندسازی زنان جهت مدیریت اثربخش و بالنده کارراهه خود ، ۲) پرورش مهارت های ضروری جهت ایفای مسئولیت های شغلی با بهره وری بالاتر و ۳) افزایش میزان رضایت شغلی زنان در سازمان

در پایان لازم است بر این مهم تاکید مجدد شود که حوزه زنان، خانواده و جوانان از جایگاه ویژه ای در تحقق رویکرد راهبردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوردار است. ارتباط مستقیم این سه مقوله با شکل گیری هویت فرهنگی- اجتماعی در جامعه ما از یک سو و تاثیرگذاری رو به رشد آنها در بالندگی اقتصادی پایدار از سوی دیگر، نیاز به توجه راهبردی و سیستماتیک به این حوزه را دو چندان می کند. در این راستا، از همکاری و هم اندیشی تمامی متخصصان، متولیان امر و فعالان این حوزه استقبال می گردد.

*مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی در امور زنان،‌ خانواده و جوانان

untitled جایگاه زنان در چشم انداز جدید سازمان میراث فرهنگی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *