رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ مرداد ۱۳۹۳

ثبت ورزش زورخانه ای در یونسکو برای کشور تعهد ایجاد کرد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۲۴ – به گزارش خبرنگار مهر،، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم بزرگداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای که عصر امروز ۲۳ مرداد در کاخ گلستان برگزار شد، گفت: ورزش زورخانه‌ای و آیین پهلوانی، سال ۲۰۱۰ میلادی در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان وجوه و شاخصه‌های ورزش زورخانه‌ای و آیین پهلوانی که منجر به ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو شد، تصریح کرد: این ورزش دارای وجوهی است که ریشه در اخلاق، فرهنگ و معنویات ما دارد که یکی از آنها همبستگی همیشگی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای با اعتقادات و فرهنگ ماست.

سلطانی‌فر ادامه داد: ورزش زورخانه‌ای و آیین پهلوانی نقش کلیدی در حفظ ادبیات حماسی و مذهبی، حفظ صورتهای دیگر هنر اعم از موسیقی، نقاشی زورخانه‌ای و خطاطی و مهم‌تر از همه نقش اساسی در تربیت نسل جوان و آموزش فرهنگ فتوت و جوانمردی دارد.

وی یادآور شد: ثبت این اثر در یونسکو برای کشور ما تعهداتی را ایجاد کرده است، ما باید پاسدار راستین، جدی و همه‌جانبه ارزش‌ها، حفظ و ترویج ارزش‌ها در محور مادی و معنوی باشیم و در این راستا همه دستگاه‌ها به ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش کلیدی دارند.

معاون رئیس جمهور افزود: همه باید تلاش کنیم ارزش‌های این آیین از نسل گذشته به نسل امروز و آینده منتقل و موجب سالم‌سازی جامعه شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: باید ارزش‌های فرهنگی و غنی آیین‌های پهلوانی به سایر نقاط دنیا منتقل شود در حال حاضر این ورزش دارای فدراسیون جهانی است و مسابقات جهانی آن برگزار می‌شود و ما امیدواریم سال به سال شاهد رشد این ورزش در کشورهای دیگر باشیم.

پیدایش زورخانه عمری بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ سال دارد

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز در این مراسم ، گفت: ورزش ما هر زمانی که با فرهنگ عجین بوده است به عنوان یک نماد مطرح شده و با فرهنگ مردم و سنت‌ها آمیخته و در متن زندگی مردم قرار گرفته است و هر وقت از فرهنگ فاصله گرفته‌است مدتی کوتاه در عرصه بوده و سپس فراموش شده است.

وی ادامه داد: در زمینه پهلوانی و آمیزش آن با مقوله فرهنگ در کشور ما باید رویکردی به عقب داشته باشیم و اتفاقاً نگاه به تاریخ این مفهوم نه تنها بازگشت منفی نیست بلکه احیای سنت‌هایی است که باید اتفاق بیفتد چرا که امروزه ما باید به دنبال احیای مجدد این مفاهیم و ارزش‌ها در ورزش کشورمان باشیم

وی افزود: آنچه اکنون به عنوان نماد ورزش پهلوانی در کشور ما وجود دارد زورخانه است و آنگونه که من مطالعه کرده‌ام این نماد مملو از مفاهیم فرهنگی است. پیدایش زورخانه به گذشته دور و حتی می‌توان گفت عمری بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ سال برای آن قائل شده‌اند و سنگ‌نوشته‌ها در لرستان و بین‌النهرین مؤید این موضوع هستند.

سخن تازه ای ندارم

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز گفت: سخن تازه‌ای برای شما ندارم و آنچه خواهم گفت چیزهایی است که از شما آموخته‌ام و از اینکه در روزی به نام شما و یادآوری یکی از خصلت‌های انسانی مولای‌مان حضرت علی (ع) است در خدمت‌تان هستم خرسندم.

وی افزود: امروز روزی است که حضرت علی (ع) به عنوان نماد شجاعت، جنگجوی نامی لشکر کفر را از فراز به فرود آورد و همان داستان مشهوری که در مثنوی توسط مولانا به زیبایی به نظم درآمده است. آنچه از آیین پهلوانی برجا و برپا است همه از فتوت شاه مردان است همان که از فرزندش رعایت حال قاتلش را نیز طلب می‌کند.

وی تصریح کرد: با استناد به منابع معتبر تاریخی آیین پهلوانی از ۷۰۰ سال پیش توسط پوریای ولی به صورت امروزی معرفی شده است و این آیین تاریخ بسیار کهن‌تری داشته است چرا که مردم ایران از دیرباز برای دفاع از کشور خود به کشتی‌گیری نیاز مبرم داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخی از دانشنامه‌های بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای را قدیمی‌ترین ورزش می‌دانند. در گذشته عنوان جهان پهلوانی تنها از آن کسانی بوده است که هم در میدان رزم و هم در میدان ورزش و پهلوانی حضور داشته‌اند مانند رستم که هیچگاه پشتش با خاک آشنا نشد و حضورش در میادین نشان از پیروزی بود.

IMG16054351 ثبت ورزش زورخانه ای در یونسکو برای کشور تعهد ایجاد کرد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *