رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ تیر ۱۳۹۳

مرمت کاخ خشتی آپادانا در محوطه تاریخی شوش۹۰ درصد پیشرفت دارد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۱۷ – اهواز- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که محوطه تاریخی شوش در آستانه ثبت در فهرست آثارجهانی است افزود: برنامه حفاظتی و مرمت کاخ خشتی آپادانا در این محوطه تاریخی به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی رسیده است.

ˈ افشین حیدریˈ سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محوطه تاریخی شوش همچنان در دست مرمت است، طبق برنامه ای که اعلام شده بود مقرر بود اواخر تیر ماه جاری این محوطه ثبت جهانی شود که تاریخ ثبت به دو ماه آینده موکول شده است.

وی گفت: در صورتی که محوطه تاریخی شوش به استاندارد های جهانی جهت ثبت جهانی نرسد، ثبت میراث تاریخ هفت هزارساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی ۴۸ اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که هر کشور در هر سال تنها یک اثر را می تواند به عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.

محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های شناخته شده جهان و کهن ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جای مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در تشریح اقدامات انجام شده برای سامان دهی محوطه تاریخی شهر شوش گفت: برنامه حفاظت و خوانا سازی عرصه باستانی مشهور به شهر پانزدهم در محوطه تاریخی شوش به مراحل نهایی خود نزدیک می شود.

حیدری بیان داشت: درجریان طراحی این مسیر برنامه حفاظتی منسجمی برای روستای هخامنشی واقع در محوطه تاریخی شوش اجرا شده و همچنین قلعه فرانسوی ها مورد مرمت و سامان دهی قرار گرفته است.

وی همچنین از عقد قرارداد با پیمانکار حصار این محوطه تاریخی خبر داد و تاکید کرد: فعالیت های پایگاه میراث فرهنگی شوش به عنوان مسوول پروژه ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش به طور منظم و پیگیرانه در حال انجام است.

ثبت جهانی شوش پس از ثبت شهر سوخته در سال ۲۰۱۴ نخستین اولویت ایران در ثبت آثار جهانی است. استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.

81229579-5809822 مرمت کاخ خشتی آپادانا در محوطه تاریخی شوش90 درصد پیشرفت دارد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *