رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

مرمت کاخ مروارید کرج به بودجه کلان نیاز دارد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ – کرج- ایرنا- رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورگفت: کاخ تاریخی مروارید کرج آسیب کلی دیده و برای مرمت این مجموعه به بودجه کلان نیاز است.

به گزارش ایرنا، ˈمسعود سلطانی فرˈ روز شنبه در بازدید از کاخ مروارید در مهرشهر کرج، افزود: برای شروع اولیه مرمت این مجموعه تاریخی بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار باید اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه هزینه مرمت این بنای تاریخی کمتر ازهزینه ساخت و بازسازی کامل نیست، گفت: پس از واگذاری مسوولیت نگهداری این بنا به طور کامل به سازمان میراث فرهنگی، کارشناسان سازمان ضمن بررسی میزان آسیب ها و برآورد دقیق نیاز اعتباری، زمان بازسازی کاخ تاریخی مروارید را مشخص خواهند کرد.

سلطانی فر با اشاره به اینکه امکانات این مجموعه تاریخی بیش از ۸۰ درصد تخریب شده است، خاطرنشان کرد: برای مرمت این بنای تاریخی باید برنامه ریزی اساسی شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشورتاکید کرد: این سازمان برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی از جمله کاخ مروارید به مشارکت بخش خصوصی نیاز دارد.

وی با اشاره به چشم انداز ۲۰ ساله آینده کشوردربخش گردشگری گفت: طبق برنامه ریزی تا افق ۱۴۰۴ باید درآمدهای گردشگری کشور را به ۲۵ میلیارد دلار برسانیم .

سلطانی فر افزود: فروردین ماه امسال ۱۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش گردشگر در کشور داشتیم که بیشتر آنان از کشورهای اروپایی ازجمله آلمان بوده است.

کاخ مروارید در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با دو هزارو۵۰۰ مترمربع زیربنا به شیوه معماری مدرن توسط ˈفرانک لوید رایتˈ از پرآوازه ترین معماران غربی احداث شده است. این بنا از دو پوسته بتونی ساخته شده و با نورگیر وسیعی کل سقف را پوشش می دهد، یکی از مهمترین و زیباترین فضاهای کاخ، اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلف بوده، فضای بیرونی آن به شکل حلزون است.

این احجام، بر اساس اندیشه رایت، با ایده همخوانی با طبیعت ساخته شده است.

این بنای تاریخی تا قبل از سقوط رژیم طاغوت دراختیار شمس الملوک خواهر رضاخان پهلوی بود.

این بنای تاریخی تا چندی پیش دراختیار یک سازمان بود که با حکم دادستان کرج به تازگی مسوولیت نگهداری بخشی ازاین مجموعه ۱۱۱هکتاری به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سپرده شده است.

81158804-5685984 مرمت کاخ مروارید کرج به بودجه کلان نیاز دارد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *