رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

مروارید دیگر مروارید نیست

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ – کرج – ایرنا – کاخ مروارید در مهر شهر کرج که با پیروزی انقلاب اسلامی توسط نیروهای مردمی تصرف، حفظ و سپس به یک دستگاه اجرایی واگذار شد، اکنون روزگار خوشی ندارد و به خرابه ای می ماند که دیگر درخشش ندارد.

به گزارش ایرنا، خبرنگاران در تور کاری گردشی به این مکان تاریخی که روزگاری محل بزم های شمس خواهر شاه مخلوع و وابستگان درباری بود، رفتند تا وضعیت کنونی این بنای تاریخی دهه ۴۰ را به رشته تحریر درآورند.

آنگونه که شواهد نشان می دهد، رنگ و روی همه چیز درکاخ رفته، از نمای درونی و برونی تا مبلمان و تخت ها، حتی نمی شود روی یکی از مبل های داخل کاخ لحظه ای درنگ کرد.

از مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ مروارید و از آن بنای منحصر به فرد معاصر که روزی دارای سالن طلایی بار، دفتر مخصوص، سالن پذیرایی، سالن بیلیارد، استخر، آب نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق های خواب میهمان و اتاق خواب ویژه، چیزی جز مخروبه و فضاهای مستهلک به چشم نمی آید.

اتاق صدف مهمترین بخش کاخ، اکنون به دلیل سیاهی برای گردشگران قابل تحمل نیست.

از ضلع غربی این اتاق که دارای پله های شیشه ای و نورگیر بود تنها اسکلت نورگیرها باقی مانده است و دیگر شیشه هایش نور انعکاس نمی دهد.

از سالن سینماتنها سرخی خاک خورده صندلی ها باقی مانده است، دیگراز سقف و دیوارهای طلایی خبری نیست و جای خود را به لایه زیرین گچی خود داده است.

فرسایش و خرابی کاخ بسیار بوده به گونه ای که درمقایسه با دهه هفتاد که پذیرای بازدید کنندگان بود، امروز تنها و تنها محلی نمور و تاریک بیش نمانده است.

از سرسبزی چمن زمین گلف، سبزینگی محوطه مجموعه نگهداری پرندگان و حیوانات و فضای اطراف دریاچه کاخ خبری نیست و فقط علف های هرز کنار رودخانه، ساختمان های ویرانه که روزی محل نگهداری گل و گیاه و اسب بوده و نیز زمین بایر و خشک گلف درمحوطه کاخ به چشم می آید.

به هر حال در سال های گذشته کاخ مروارید اثر فرانک لوید رایت معمار فرانسوی، مورد بی مهری قرار داشته است.

اثری که ۱۱ سال پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تا اوایل دهه ۸۰ به عنوان موزه پذیرای بازدید کنندگان بود اما به یکباره با کوتاهی مسوولان استانی و کشوری، درهای این مجموعه به روی علاقه مندان به معماری، بناهای تاریخی و فرهنگی بسته شد تا کنون که در آن گشوده شده، اما دیگر از مروارید خبری نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در جمع خبرنگاران گفت : درابتدای ماه جاری با ابلاغ حکم دادستان کرج ۳۰ هکتار از این مجموعه تاریخی فرهنگی، شامل ابنیه کاخ، ساختمان اداری و باغ به اداره کل میراث فرهنگی استان تحویل داده شد.

بوالفضل عبیدی افزود: پس از تحویل کاخ مرواید، به گروهی از کارشناسان میراث فرهنگی برای بررسی نیازهای این بنا ماموریت داده شد که پس از مرمت اولیه، تهیه طرح حفاظت و ساماندهی کاخ مروارید پیش بینی شده است.

وی اظهارکرد: برای بهسازی ومرمت این بنا با معماران اصلی کاخ مروارید همچون نظام عامری و خسروی که دهه ۴۰ در ساخت این بنا شرکت داشتند، گفت وگو کرده ایم و آنان نیز برای مشارکت اعلام آمادگی کرده اند.

*** مردم برای بازسازی کاخ مروارید به میراث فرهنگی کمک فرهنگی کنند
عبیدی با اشاره به تخریب بخش های اعظم فضای داخلی بنا، افزود: از هموطنان می خواهیم برای مرمت بهتر مجموعه، هرگونه عکس، اسناد یا مدارکی که از مجموعه کاخ مروارید دارند به صورت امانت در اختیار این اداره کل قرار دهند.

وی بااشاره به ظرافت کار شده در داخل کاخ مروارید گفت: مرمت، تجهیز و دکوراسیون این بنا، با توجه به اسناد و عکس های موجود در دستور کار قرار دارد.

عبیدی با اشاره به نداشتن زمان بندی مشخص برای مرمت کاخ یادآور شد: مرمت یک عمل تجدید شونده است و افزون بر حضور کارشناسان و فعالیت آنها، بر اساس میزان اعتبارات پیش خواهد رفت و سازمان میراث فرهنگی مرمت این بنا را پیگیری ویژه می کند.

*** کاخ مروارید یک هفته پذیرای عموم است

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز اعلام کرد: این کاخ در طول هفته میراث فرهنگی امسال برای بازدید عموم بازگشایی می شود و مردم می توانند با مشاهده تخریب ها، پس از انجام عملیات مرمت، روند اقدامات کاری این اداره کل در حفظ آثار را مقایسه کنند .

وی بیان کرد: دراین هفته مردم می توانند از کاخ بازدید کنند و پس از آن درب های کاخ برای مرمت بسته می شود.

عبیدی گفت: کاخ مروارید در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با دوهزارو۵۰۰ مترمربع زیربنا بین سال های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج، ساخته شد.

تاکنون مسوولیت این کاخ بر عهده یک دستگاه اجرایی جز سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بوده است.ک/۴

گزارش : منیر ابراهیمی زاده

81149743-5669977 مروارید دیگر مروارید نیست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *