رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ اسفند ۱۳۹۲

میلیون‌ها زائر؛ فرصتی که قم از آن استفاده نمی‌کند

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از تهران امروز، در حال حاضر اسکان موقت زائران حضرت معصومه(س) رودخانه‌ای است که از جلوی حرم مطهر عبور می‌کند، اکثر مسافران در این رودخانه که محل پارک خودرو است اقدام به زدن چادر مسافرتی می‌کنند. این در حالی است که زائران مسجد جمکران نیز در پارکینگ خودرو که ظرفیت چند میلیونی دارد، اقدام به برپایی چادر می‌کنند. در سال ۸۸ رودخانه قم به دلیل بارش ناگهانی باران شاهد سیلی سنگین و زیانبار بود که جان چند زائر و شهروند را گرفت و چندین خودرو نیز از بین رفت، اما این حادثه تلخ به‌رغم اینکه زنگ هشدار را برای مسئولان و متولیان گردشگری استان روشن کرد، باعث نشد اقدامی جدی برای جلوگیری از تکرار حوادث این چنینی صورت بگیرد و تنها به نوشتن تذکرهایی بر دیوار این رودخانه مبنی بر اینکه احتمال وقوع سیل در رودخانه وجود دارد و زدن چادر ممنوع اکتفا شد که البته تاکنون کمتر مسافری به این هشدارها توجه کرده است.

بحث دیگر این است که اساسا مسافران چاره دیگری ندارند زیرا نه جای دیگری برای اقامت موقت هست و نه اقامتگاه ارزان و مناسب و به اندازه کافی. به هر حال پارکینگ شدن رودخانه و اسکان مسافران برای متولیان استان بد نشده است زیرا از هر خودرو عوارض ورود به رودخانه اخذ می‌شود و همین امر درآمد و سود خوبی ایجاد کرده است، در صورتی که این رودخانه حتی آسفالت سالم برای تردد خودرو ندارد. با توجه به نزدیک بودن ایام پایانی سال، به‌طور طبیعی جمعیت زائران استان بیشتر خواهد شد و انتظارها بر این است که حداقل زیرساخت‌ها برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی ایجاد شود.

قم سالانه پذیرای ۲۵ میلیون زائر
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قم سالانه پذیرای ۲۵ میلیون زائر است، گفت: قم در سال ۹۰ رتبه اول ورود مسافران نوروزی را در میان دیگر استان‌های کشور داشت که این امر نشان‌دهنده توریستی بودن این استان از لحاظ مذهبی است. احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه قم چهار راه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، اضافه کرد: هیچ‌یک از استان‌های کشور همچون قم از این ظرفیت و موقعیت جغرافیایی برخوردار نیست که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به هر حال ورود مسافر و زائر به قم هزینه‌هایی برای استان دارد و اگر زیرساخت‌ها فراهم نشود این فرصت به تهدیدی برای قم تبدیل خواهد شد. نماینده قم در مجلس با اشاره به اینکه استان قم از لحاظ برخورداری از زیرساخت‌های مناسب جزو استان‌های محروم و مظلوم است، گفت: قم آبروی نظام و خاستگاه انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب در سفری که به قم داشتند بر این موضوع بارها تاکید کردند بنابراین همه مسئولان باید تلاش کنند پیشرفت و توسعه این استان در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد.

قم حتی یک هتل مناسب هم ندارد

امیرآبادی فراهانی با انتقاد از اینکه متاسفانه قم یک هتل مناسب برای اسکان زائران و مهمانان ندارد، تصریح کرد: سه‌شنبه و پنج‌شنبه هر هفته جمعیت زائران استان چندبرابر می‌شود و از استان‌های مختلف شاهد ورود اتوبوس‌های زائران هستیم که جمعیت قابل‌توجهی است. وی با بیان اینکه در ایام خاص به‌ویژه نیمه شعبان شاهد ورود ۵ میلیون زائر به استان هستیم، گفت: تمام هزینه زائران بر عهده شهرداری است، اما اعتبارات و بودجه استانی جوابگوی این حجم از مسافران و زائران نیست بنابراین حل این مشکل نیازمند عزم ملی و حمایت دولت و مجلس است. نماینده قم در مجلس ادامه داد: کل عربستان برای دو میلیون زائری که وارد این کشور می‌شود، بسیج می‌شوند، اما قم در نیمه شعبان میزبان دوبرابر این جمعیت است، بنابراین خدمت‌رسانی به چنین جمعیتی نیازمند ردیف خاص ملی است. وی ادامه داد: البته چنین موضوعی در ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه آمده است که اعتباری برای شهرهایی مانند قم، مشهد و شیراز در نظر گرفته شود اما این بودجه بین تمام استان‌ها تقسیم شد.

امیرآبادی‌فراهانی گفت: حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران درآمدهایی مانند بارگاه ثامن‌الحج(ع) ندارد بنابراین فراهم کردن زیرساخت برای پذیرایی و ارائه خدمات هر چه بهتر به زائران نیازمند حمایت مسئولان کشوری است به دلیل اینکه اعتبارات شهرداری قم جوابگوی این حجم از مسافران و زائران نیست.

11109 میلیون‌ها زائر؛ فرصتی که قم از آن استفاده نمی‌کند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *