جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آغاز دور دوم سفرهای تابستانه/ ایمنی فراموش نشود

تاریخ بروزرسانی :
۶ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۰۶ – تهران – ایرنا – دور دوم سفرهای تابستانی تا ساعاتی دیگر آغاز می شود و میلیون ها هموطن رهسپار شهرهای مختلف کشور خواهند شد؛ سفری که اگر جوانب احتیاط و ایمنی رعایت شود به خاطره خوشی تبدیل خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، تمهیدات سفر یکی از پیش نیازهای مسافرت است. شاید در ابتدای هر سفری ایمنی خودرو پیش از هر چیز توجه ما را به خود مشغول کند اما تمام لوازم و امنیت سفر این نیست.

وسایل نقلیه در کنار جاده و محل اقامت و هتل از زیر ساخت های گردشگری محسوب می شوند که باید برای استاندارد کردن هر کدام از آنها تلاش کرد.

زیر ساخت های گردشگری در ایران هنوز از استانداردهای لازم برخوردار نیستند بطوریکه نبود جاده های استاندارد سالانه جان هزاران مسافر را می گیرد پس در این جاده ها فقط باید احتیاط کرد.

بسیاری از مناطق گردشگری و تاریخی کشور در حاشیه شهرها قرار دارد و برای دسترسی به این مکان ها راهی جز عبور از جاده های فرعی نیست. این جاده ها وضعیت به مراتب بدتر از جاده های اصلی دارند و تردد در آنها حادثه آفرین است.

با اینحال چنانچه مسافری از خودروهای دیگر غیر از خودروی شخصی استفاده کند وضعیتش با تفاوت هایی همراه است.

در این حالت شهروند ناگزیر است از اتوبوس های برون شهری استفاده کند که عمر برخی از آنها به بیش از ۴۰ سال می رسد.

برخی از همین اتوبوس ها در بین راه خراب می شوند و ساعت ها مسافران باید برای تعمیر آن منتظر بمانند.

اما اگر تمام ایمنی خودرو تامین شود اما جاده ها به عنوان زیر ساخت گردشگری استاندارد نباشد سفر نیز بدون خطر نخواهد بود.

با پایان ماه رمضان، خیلی ها بار سفر می بندند. در تقویم رسمی امسال سه شنبه و چهارشنبه این هفته به مناسبت عید فطر تعطیل است و اتصال آن به پنجشنبه و جمعه این تعطیلات را به ۴ روز تبدیل کرد.

برای بسیاری از مردم تعطیلات چهار روزه فرصت مغتنمی است که چند روزی از شهر و دیار خود دور شوند تا دمی بیاسایند و با انرژی دو چندان به موطن خود بازگردند.

اما با هجوم مسافران به جاده ها، احتمال به سلامت نرسیدن مسافران بیشتر می شود. هر چند ارگان های ذیربط از جمله پلیس هموطنان را از خطراتی که در کمین آنها هست آگاه می کنند اما خطرات همواره وجود دارد.

**جاده های پرتلفات

پزشکی قانونی در روزهای اخیر آمار ۳ماهه سوانح جاده ای امسال را منتشر کرده تا به مسافران گوشزد کند که چنانچه مراقب نباشند هر لحظه امکان وقوع حادثه ای وجود دارد.

براساس این گزارش در ۳ماهه نخست امسال ۴هزار و ۳۹۲نفر در حوادث و سوانح جاده ای جان خود را از دست داده اند. استان های فارس با ۴۰۳نفر، تهران با ۳۳۴و خراسان رضوی با ۳۲۹ نفر بیشترین کشته را داشته اند. کمترین آمار فوت هم مربوط به استان های کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل و خراسان شمالی و بین ۴۲تا ۵۲نفر بوده است.

در حوادث رانندگی ۳ماهه اول امسال ۲هزار و ۸۴۵نفر در مسیرهای برون شهری، یک هزار و ۱۵۰نفر در محورهای درون شهری، ۳۸۳نفر در مسیرهای روستایی و ۱۴نفر در مسیرهایی نامعلوم جان خود را از دست داده اند.

آمار این کشته ها اگر چه در فروردین ۶/۵درصد و در اردیبهشت ۷/۶درصد کاهش داشته اما فقط در خرداد امسال یک هزار و ۵۶۴نفر در حوادث رانندگی جان باختند که این مساوی با افزایش ۶/۴درصدی است. همچنین ۴۰/۴درصد کشته های تصادفات امسال رانندگان، ۳۶/۸درصد سرنشینان و ۲۱/۳درصد نیز عابران پیاده بوده اند و بیشترین شکل تصادفات هم با ۴۶/۲درصد مربوط به برخورد ۲وسیله نقلیه بوده است.

** مقصد شمال

شهرهای شمالی در موج دوم سفرهای تابستانی شاید پرمسافرترین مناطق کشور باشند. اینجا دریا در کنار ساحل و جنگل و آب تنی جذاب ترین لحظه ها را برای مسافران بوجود می آورد و پایتخت نشینان معمولا اینجا را برای مسافرت های کوتاه مدت انتخاب می کنند.

شمال کشور مقصد شناخته شده برای مسافران است اما خطرات دریا و جاده نیز در این مناطق بلای جان مسافران است.

سازمان هواشناسی هشدار داده با نفوذ جریانات شمالی، برای سواحل دریای خزر ابرناکی، رگبار و رعد وبرق پراکنده و برای نیمه شمالی کشور کاهش دما پیش بینی می شود. این یعنی دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود. غرق شدگی در دریا بعد از سوانح جاده ای مهم ترین عامل مرگ ومیر مسافران است.

افرادی که به دلیل شنا در خارج از طرح های دریا، بدون درنظر گرفتن عمق و وسعت آن، آشنا نبودن به فن شنا، آگاهی نداشتن از تفاوت شنا در دریا و استخر و بی توجهی به توصیه های امدادگران دریا تن به آب زدند و دست آخر بدن بی جان آنها به ساحل برگشت.

** خطرات دریا

دریای خزر ۷۱۲کیلومتر نوار ساحلی دارد که در تمام این نقاط خطر در کمین شناگران است. سال گذشته دریای خزر یک هزار و ۶۳هموطن را به کام مرگ کشاند که از این تعداد ۵۴۰نفر در فصل تابستان جان خود را از دست دادند. براساس آمار پزشکی قانونی، در ۳ماه نخست امسال ۲۰۴نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱/۲ درصد کاهش داشته است.

زمان طوفانی بودن به آب نزنید و همچنین اگر شنا بلد نیستید به عمق بالای یک متر نروید. در مکانهای ممنوعه شنا نکنید(خصوصا جایی که رودخانه به دریا می ریزد ). عمل به این توصیه ها می تواند سفر کم خطری برای مسافران به همراه داشته باشد.

** پلیس و حوادث

پلیس از جمله نیروهایی است که کار و فعالیت آنان در تعطیلات بیشتر می شود. به گفته کارشناسان حضور محسوس پلیس در تعطیلات نوروزی و تابستان بسیاری از حوادث را کاهش داده است.

پلیس در چند سال اخیر با اجرای طرح های مختلف در تعطیلات نوروزی و تابستانی به ارایه خدمات به مسافران پرداخته و در تابستان امسال نیز طرحهایی برای ایمنی جاده ها به اجرا گذاشته است.

طرح ویژه پلیس برای این دوره از سفر ها تا ۵ مهر ادامه خواهد داشت؛ طرحی که به گفته رئیس پلیس راهور ناجا برخورد با سرعت و سبقت غیرمجازرا در دستور کار جدی پلیس قرار می دهد. رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه همچنان رقم کشته ها بالاست و راضی کننده نیست، گفت: توصیه می کنیم شهروندان پیش از آغاز سفرها نسبت به انجام معاینه فنی و کنترل زمان انقضای بیمه نامه شخص ثالث خود اقدام کنند. اصرار داریم رانندگان هر ۲ ساعت یک بار حداقل ۱۰دقیقه استراحت کنند و بعد ادامه سفر دهند. مدیریت زمان سفر نیز بسیار مهم است که هموطنان برای بازگشت مشکلی نداشته باشند.

** توصیه هایی به مسافران تابستانه

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز در اطلاعیه ای از مسافران و هموطنان خواست همزمان با آغاز دور جدید سفرهای تابستانی توصیه های این ستاد را مورد توجه قرار دهند.

چنانچه هموطنان با خودروی شخصی مسافرت می کنند، قبل از سفر نسبت به بازبینی فنی خودرو و اخذ معاینه فنی و تجهیز خودرو به تجهیزات ایمنی اقدام کنند و با توجه کافی به هشدارهای پلیس راهور ناجا در رعایت نکات ایمنی خودرو و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی جهت یک سفر ایمن توجه لازم داشته باشند.

این ستاد خطاب به هموطنان افزود: پیش از سفر از طریق سامانه مرکز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل به شماره ۱۴۱ از وضعیت تردد در جاده های کشور و از طریق سامانه ۱۳۴ از شرایط آب و هوایی مقصد مورد نظر اطلاعات لازم را کسب و سپس برای سفر خود برنامه ریزی کنند.

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از مسافران و گردشگران خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مراکز اقامتی، تفریحی و توریستی مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات ستاد با شماره ۰۹۶۶۹ گزارش کنند تا برابر ضوابط و مقررات با واحدهای متخلف برخورد شود.

از : علی حبیبی

81252956 5850116 آغاز دور دوم سفرهای تابستانه/ ایمنی فراموش نشود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *