جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سرنوشت بزرگ ترین باغ تاریخی کشور در رامسر چگونه رقم خواهد خورد؟

تاریخ بروزرسانی :
۴ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۰۴ – نوشهر – ایرنا – باغ تاریخی و نمونه رامسر با ۳۳ هکتار وسعت با پیگیری فرماندار و مسوولان میراث فرهنگی این شهرستان به شهرداری رامسر واگذار شده و این امیدواری وجود دارد که مراحل احیاء و بازسازی را بگذراند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، باغ نمونه و تاریخی رامسر که در دوره ای به علت توجه مردم و مسوولان تا آستانه ثبت جهانی پیش رفت و در دوره ای دیگر به خاطر بی توجهی و بی برنامگی در یک قدمی متروکه شدن قرار گرفت ، در صورت بهسازی می تواند به محیطی بی نظیر و مناسب برای جذب گردشگر تبدیل شود.

این باغ که می تواند پیشانی گردشگری رامسر محسوب شود و فرصتی بی نظیر در این زمینه محسوب می شود، رو به نابودی رفته و دستیابی مسوولان برای ساماندهی آن در سریع ترین زمان ممکن ، می تواند از خسارات بیشتر به آن جلوگیری کند.

به گفته ˈ کفاشی ˈ یک عضو شورای شهر رامسر ، رشد و بلوغ باغ سی و سه هکتاری که در دوره رژیم گذشته بنا شده بود تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت و باغ چون نگینی بر تارک انگشتری رامسر می در خشید، اما از سال ۷۲ که شهردار و فرماندار وقت رامسر به دنبال ساخت بزرگ ترین پارک خاورمیانه در این باغ افتادند ، در مسیر قهقهرایی قرار گرفت.

اداره این باغ که بر اساس طرح اولیه قرار بود تا ۸۰ هکتار گسترش یابد از سال ۷۲ پس از طی کش و قوس های فراوان به شهرداری محول شد و از سال ۷۳ نیز باد خزان بر آن وزیدن گرفت و در این میان واگذاری آن در یک دوره شش ساله به سازمان میراث فرهنگی برای اجرای برخی طرح ها مانند باغ نمونه ایرانی و خانه فرهنگ نیز قادر به جلوگیری از برگ ریزان نشد و باغ را به شرایط متروکه شدن نزدیک تر کرد.

در این باغ ۳۳ هکتاری که در مقابل هتل قدیم رامسر واقع است ، گونه های گیاهی کم نظیر و تزئینی با نظارت معماران اروپایی کاشته شده بود ، گونه هایی که بسیاری از آنها در سال های اخیر به خاطر بی توجهی متولیان اعم از میراث فرهنگی و شهرداری از بین رفته یا در آستانه نابودی است.

این باغ سرانجام با پیگیری های فرماندار و مسوولان شهرستان رامسر در مسیر بهسازی قرار گرفته و این ظرفیت را دارد که به عنوان محلی کم نظیر برای فعالیت های گردشگری و جذب گردشگر استفاده شود.

فرماندار رامسر درگفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار همکاری همه جانبه مسوولان نهادهای ذیربط برای احیای این باغ تاریخی کشور شد و گفت : این باغ سال هاست که در فهرست آثار ملی ثبت شده ، اما متاسفانه به علت تغییر و تحولات مدیریتی هم اکنون به یک مخروبه تبدیل شده است به گونه ای که دل هربیننده و طبیعت دوست را به درد می آورد.

ˈ حسین سروری ˈ افزود : در این زمینه جلسات متعددی با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران داشتیم و تصمیمات خوبی هم گرفته شد.

وی گفت : اکنون این باغ دوباره به شهرداری رامسر واگذار شده و امیدوارم که بازسازی و مرمت آن که از خواسته های بحق مردم و گردشگران منطقه است، هر چه زودتر با مشارکت بخش خصوصی صورت گیرد.

باغ تاریخی رامسر از باغ های سنتی و زیبای استان مازندران به شمار می رود که بنایی نیز در داخل آن وجود دارد. بنای این باغ، ساختمان زیبایی است با مشخصه های معماری پهلوی اول که در یک طبقه به شکل مستطیل و با وسعت ۶۰۰ متر مربع ساخته شده است.

نخستین جلسه هم اندیشی با محوریت ساماندهی و بهسازی باغ سی و سه هکتاری رامسر با حضور شهردار ، اعضای شورای اسلامی شهر ومسوول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری و کارشناسان این عرصه سال گذشته برگزار شده بود.

ˈمهدی ایزدی ˈ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت : این باغ از آثار فرهنگی و ملی رامسر و در حریم این شهر واقع است که برای احیا و مرمت آن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود : با توجه به سیاست های سازمان میراث فرهنگی در گذشته ، تفاهم نامه هایی با شهرداری در این خصوص امضا و کارهای خوبی برای احیا در قسمت شمال غربی انجام شده است ، اما اعتبارات سال ۹۱ و ۹۲ در حدی نبود که بتوانیم دراین بخش برای این باغ هزینه کنیم.

ایزدی گفت : از اعتبارات ستاد حوادث غیرمترقبه برای جبران خسارات برف سنگین که سبب تخریب درختچه و آثارطبیعی این باغ شده بود، حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران اظهار داشت : با توجه به این که میراث فرهنگی تا این میزان اعتبار ندارد ، قرار بر این شد که برای مشارکت پروژه تحویل شهرداری شود، هرچند میراث فرهنگی نیز در این بخش هزینه خواهد کرد.

وی ادامه داد : اکنون نیز پیمانکار درحال فعالیت است، نگرانی هایی در خصوص حریم وجود داشت به این گونه که نواقصی در نقاطی که حریم ها ثبت شده بود به وجود آمد که اکنون موضوع به تهران اعلام شده است.

ایزدی گفت : مشکلات در باره مالکینی هم که در داخل حریم باغ قرار دارند ، وجود دارد و برای حل آن مشاور برای بازنگری حریم گرفته شد.

وی افزود : در کل این باغ در برخی از نقاط تحدید حریم و در برخی نقاط دیگر هم افزایش حریم خواهد داشت که پس از سیر مراحل اداری ، اصلاحیه و بازنگری حریم باغ ابلاغ و اجرا خواهد شد.

ایزدی در پاسخ به این سووال که آیا تجاوزی به حریم باغ صورت گرفته یا خیر ، گفت: تجاوزی به حریم این باغ صورت نگرفته است، اما براساس درجه بندی حریم یک، دو و سه ، هر یک ارتفاع مشخصی دارند.

وی افزود : حدود ۳۰ هکتار این باغ جزو عرصه و اعیان، شامل هتل قدیم و ویلاها، بلوار، جاذبه های تاریخی و طبیعی زیبایی است که می تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

او ادامه داد : این باغ در صورت احیاء ، معماری خاصی به منطقه می بخشد و به عنوان یک الگو در جاذبه های فرهنگی و تاریخی خواهد بود و به طور قطع گردشگرانی که به این منطقه می آیند غیرممکن است که به این باغ سری نزنند.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت : از سال ۸۶ و ۸۷ هزینه های زیادی برای این باغ شد، بخشی را مرمت و احیا کرده اند اما چون در داخل محدوده شهری است ، شهرداری می بایست کمک می کرد و هم افزایی با این نهاد صورت می گرفت و بر این اساس تفاهم نامه ای با شهرداری صورت گرفته است که اکنون براین باغ نظارت می شود.

ˈ نصرت الله کوزه گر ˈ شهردار رامسر هم گفت : تکلیف اولیه باغ سی و سه هکتاری باید روشن و وضعیت اعتبارات آن بایستی معلوم شود تا بتوانیم طرحی که در حد باغ نمونه ایرانی است تهیه و اجرایی کنیم و تاکنون هم سعی کردیم اقدامات لازم را برای حفظ و نگهداری آن، انجام دهیم.

از سویی در بهسازی و مرمت این باغ باید دقت های لازم به کار گرفته شود زیرا ساماندهی آن نباید به گونه ای باشد که شاکله اصلی باغ دستکاری شود و یا گونه های گیاهی و طرح های اسلیمی آن از بین برود.

ˈ حسینی ˈ مسوول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامسر نیز گفت : طرح تدوین شده برای باغ ۳۳ هکتاری بعد از تاخیر فراوان گر چه اکنون آماده است اما به نظر می رسد که قابلیت اجرایی نداشته باشد.

وی معتقد است که همه عوامل مرتبط با احیای باغ باید یگانگی پیشه کرده و متحد و همدل در جهت حفظ، نگهداری و احیای باغ گام بردارند تا در آینده نزدیک همگان شاهد زیبندگی آثار میراثی باشند و نه زنندگی آنها .

ˈ هادی حلاجیان ˈ رییس شورای اسلامی رامسر نیز گفت که ساماندهی باغ سی و سه هکتاری از جمله اولویت های شورای چهارم است.

وی افزود : اکنون وقت آن نیست که با مقصر جلوه دادن دستگاه های متولی مشکلات و اشتباهات گذشته بازهم فرصت ها را از بین ببریم ، بلکه باید در بدو امر موانع ساماندهی باغ شناسایی شده و آن را آسیب شناسی کنیم و سپس در جهت از بین بردن این موانع گام برداریم.

شهرستان رامسر با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار، ظرفیت های بالقوه بالایی برای جذب گردشگر در اختیار دارد به گونه ای که حتی می تواند به عنوان قطب گردشگری کشور در ایران و جهان معرفی شود.

81250760 5846229 سرنوشت بزرگ ترین باغ تاریخی کشور در رامسر چگونه رقم خواهد خورد؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *