رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ بهمن ۱۳۹۲

ظرفیت گردشگری بوستان باراجین قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ – به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فضای سبز یکی از مهمترین عوامل حیات انسان‌هاست تا جایی که ایجاد فضاهای سبز مناسب موجب کاهش آلودگی‌های صوتی و تنفسی، کاهش حرارت و افزایش نسبی رطوبت، زیبایی، سلامت و شادابی محیط می‌شود.

همچنین با گسترش تکنولوژی و پیشرفت شهرنشینی و دور شدن از فضاهای سبز طبیعی برای داشتن محیطی سالم و پرنشاط گسترش، توسعه و حفظ فضاهای سبز در بالاترین درجه اهمیت قرار دارد.

بنابر این با توجه به مطالب فوق نظارت به کیفیت حفظ و نگهداری فضاهای سبز شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا و به منظور آگاهی از پیشبرد امور در این حوزه شهری با سید مهدی کاظمی مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین گفت‌‌و‌گویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.

فارس: تاریخچه و چگونگی پیدایش این سازمان چیست؟

از سال ۱۳۰۱ همزمان با تاسیس شهرداری قزوین و تمرکز تشکیلات و سازمان‌های دولتی دوران تازه‌ای از شهرنشینی شکل گرفت و قزوین گام به کانون پر جنب و جوش فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نهاد.

اما به تدریج طی دهه‌های بعد و در پی گسترش توام با شتاب روند شهرنشینی و احداث کارخانجات صنعتی و متعاقب آن مهاجرت‌پذیری بی‌رویه، مشکلات گوناگون زیست محیطی با تخریب بخش‌های عمده‌ای از باغات سرسبز قزوین آغاز شد.

از این رو به استناد ماده ۸۴ قانون شهرداری‌ها، تشکیلاتی به نام «سازمان پارک‌ها و فضای سبز» تأسیس شد تا با تبیین اهدافی بنیادین و اصولی‌تر به ابتکار تازه‌ای در جهت گسترش محدوده عمل و افزایش بار علمی و تخصصی فعالیت‌های فضای سبز بپردازد.

این تغییر عنوان و در پی آن دگرگونی اهداف به تدریج بر باور وظایف و مسئولیت‌های سازمان افزود و این روند کماکان ادامه یافت تا تداوم تغییرات ساختاری، تشکیلات تکمیل‌تری در قالب سازمان پارک‌ها و فضای سبز پدید آمد.

فارس: حوزه فعالیت و اهداف این سازمان را بیان کنید.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز به عنوان یکی از ۱۴ سازمان خدمات‌رسان شهرداری قزوین تحت حوزه معاونت خدمات شهری فعالیت دارد. حوزه فعالیت این سازمان در محدوده قانونی و حریم شهر شامل ایجاد کمربند سبز حاشیه شهر و بوستان‌های جنگلی و پارک‌های گیاه‌شناسی است و با اهداف احداث، نگهداری و اداره همه امور فضای سبز وسایل تفریحی و انجام تحقیقات علمی و کشاورزی در رابطه با مسایل فضای سبز فعالیت دارد.

فارس: فرآیند حفظ و نگهداری فضای سبز به چه صورتی انجام می‌شود؟

از حدود سال ۷۹ در راستای سیاست واگذاری فعالیت‌های دولتی به بخش خصوصی، سازمان پارک‌ها نیز مقدمات واگذاری قسمتی از فعالیت‌های فضای سبز را به پیمانکاران خصوصی آغاز کرد که این برنامه با وجود مشکلات اولیه با موفقیت اجرا شد.

اینک پس از گذشت ۱۳ سال همه فعالیت های حفظ و نگهداری فضای سبز از طریق پیمانکاران بخش خصوصی و با نظارت عالیه سازمان اجرا می‌شود.

فارس: در خصوص توسعه و گسترش فضای سبز استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

هر سال طبق برنامه بهبود محیط شهری شهرداری قزوین اراضی دارای کاربری فضای سبز و در تملک شهرداری قزوین با تعریف ردیف اعتبار برای احداث فضای سبز تحویل سازمان می‌شود.

عملیات اجرایی پروژه‌ها از طریق برگزاری مناقصه به شرکت‌های پیمانکاری واجد شرایط واگذار می‌شود و با نظارت عالیه کارشناسان سازمان مدیریت می‌شود.

فارس: چه چشم‌اندازهایی را در سازمان پارک‌ها و فضای سبز دنبال می‌کنید؟

توسعه منابع خاکی و آبی، توسعه کمیت‌های فضای سبز شهری، توسعه کیفیت‌های حفظ و نگهداری فضای سبز، آموزش و توسعه دانش فنی کارکنان، توسعه منابع انسانی چشم‌اندازهایی است که در این سازمان دنبال می‌شود.

فارس: مردم چه نقشی در توسعه محیط زیست شهری دارند؟

نگهداری و توسعه فضای سبز از عمده‌ترین مسایلی است که در شرایط کنونی مستلزم صرف هزینه و مراقبت پیوسته است. از این رو فرصت نیاز به مشارکت مردمی و برانگیختن حس مشارکت افراد در راستای افزایش درک و توان آنها به منظور ایجاد حفاظت و توسعه فضای سبز اهمیت شایانی دارد و بدون مشارکت مردم اجرای هر طرح شهری به شکست منجر خواهد شد.

از طرفی هیچ مجموعه‌ای بدون درک نیاز مخاطبان موفق نخواهد بود بنابر این شناخت نیاز کاربران فضای سبز و برقراری تعامل سازنده و دو سویه لازمه توسعه و نگهداری فضای سبز است.

فارس: چه فعالیت‌هایی در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین انجام شده است؟

از جمله فعالیت‌های انجام شده در این سازمان می‌توان به برگزاری جشنواره باغ لاله، جشنواره ۴۰ هزار گل لاله در باغ مفاخر، بازدید مسافران نوروزی و مسئولان از باغ لاله‌ها، ویژه برنامه‌های ستاد نوروزی، اجرای طرح کاشت گل‌های فصلی در سطح فضای سبز شهر و آماده‌سازی دفاتر مدیریت بوستان‌ها اشاره کرد.

همچنین پروژه‌های اجرایی سیستم‌های آبرسانی، طراحی و اجرای سیستم آبیاری در بوستان‌های توحید، مادر، پامچال، دانشجو، الغدیر، گلسار، ابن سینا، رضوان و بلوار صیاد شیرازی، طراحی سیستم آبیاری هانتر و قطره‌ای در بوستان‌های ارکیده، رز، ایثار، لاله و میدان جانبازان و چهار محور بوعلی، مدنی، شهرداری و عدل انجام شده است.

طراحی و اجرای سیستم آبیاری بارانی در بوستان ملت و بوستان کوثر، تکمیل مسیر آبرسانی مخزن خلیج فارس و راه‌اندازی موتورخانه میدان جانبازان، خرید و نصب ۱۸۳ دستگاه وسایل ورزشی، بدنسازی پارکی در بوستان‌های لاله، گلسار، ملت، معلم، ایثار، مطهری و دانشجو، پروژه اجرای تندیس‎های درختی در بوستان‌های شهری از دیگر اقدامات این سازمان در سال‌های اخیر است.

فارس: در اجرای طرح های نظارتی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

پارک‌ها و فضاهای سبز شهر قزوین به ۱۵ مجموعه تقسیم شده است که هر مجموعه توسط یک پیمانکار نگهداری می‌شود. نظارت مستقیم بر حسن انجام کار پیمانکاران به طور شبانه‌روز، کنترل کیفیت و ارزشیابی عملکرد پیمانکاران و ارایه راهکار برای بهبود وضعیت کاری از طرح‌های نظارتی این سازمان است.

همچنین انجام همه امور پارک‌ها و فضای سبز میادین و خیابان‌ها، بازسازی و بازپیرایی فضاهای سبز متروک و فرسوده، نگهداری و تعمیر و تعویض دائمی مبلمان پارکی و وسایل بازی و ورزشی و روشنایی بوستان‌ها و میادین و تحقیقات علمی و پیشبرد امور به سمت استانداردها تنها بخشی از فعالیت‌های واحد نظارت این سازمان است.

فارس: در خصوص مجموعه پرورش گیاهان دارویی که در بوستان باراجین برپا شده است توضیحاتی بفرمایید.

در این مجموعه که در زمینی به مساحت هفت تا ۱۰ هکتار بوستان ملی باراجین اجرا شده است پرورش و عصاره گیری از انواع گیاه دارویی سازگار با شرایط اقلیمی این منطقه صورت گرفت.

اجرای این طرح با مشارکت شهرداری و با سرمایه‌گزاری بخش خصوصی انجام شد و از مزیت‌های توریستی مجموعه باراجین محسوب می‌شود.
13921123000004_PhotoA ظرفیت گردشگری بوستان باراجین قزوین

ba ظرفیت گردشگری بوستان باراجین قزوین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *