جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مرمت پنج بنای تاریخی درمعرض خطر قم آغاز شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ فروردین ۱۳۹۳

۱۳۹۳/۰۱/۲۷ – قم- ایرنا- قم- ایرنا- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از آغازمرمت پنج بنای تاریخی در معرض خطر استان خبر داد.

ˈعمار کاوسیˈ روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: بنای تاریخی خانه ملاصدرا، کاروانسرای طینوج ، گذرخان ، تپه باستانی قلی درویش و حفظ محیط تاریخی و طبیعی منطقه کوه نمک درفهرست مرمت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن اعتبارات تنها می توان به رفع اشکالات اولیه ورفع خطربناهای ذکر شده پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی این بناها افزود: این بناها به دلیل بی توجهی وعدم تخصیص اعتبارات آسیب های زیادی دیده است.

کاوسی ادامه داد: استان قم از لحاظ قدمت و آثار تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است و در سالهای اخیر حوزه مرمت و باستان شناسی در قم به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و باستانی کشور مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این در حالی است که با توجه به کشف تپه تاریخی قلی درویش ، این شهر از اهمیت ویژه تاریخی در سطح بین الملل برخوردار شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه حوزه مرمت این اداره کل سالانه نیازمند حداقل شش میلیارد تومان اعتبار است، افزود: به دلیل بی توجهی و آسیب آثار طی ۱۰ سال گذشته تاکنون باید با توجه به اولویت ها آثار را در فهرست احیا، مرمت و بازسازی قرار داد.

۳۵۰ اثر تاریخی قم در فهرست آثار تاریخی ثبت شده است.

کاروانسرای طینوج در زمان دودمان صفویه بنا شده است و آن را کاروان سرای شاه عباسی نیز می نامند.

طینوج در فاصلهٔ ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان قم و ۲۷ کیلومتری شرقی شهرستان تفرش روستایی در بخش خلجستان استان قم است، خواجه نصیر طوسی از اهالی این روستا بوده است.

گذرخان ، بازاری است با قدمت ۳۰۰ سال که به واسطه مهاجرت عرب های عراق و اقامت در این محل کاسبی در آن رونق دیگری دارد.

مدرسه علمیه آیت الله بروجردی یا همان مدرسه معروف خان در ضلع شرقی میدان آستانه و جنب بازارچه گذر خان واقع شده است که یک درب اصلی آن در قدیم از داخل گذرخان باز می شد.

خانه تاریخی حکیم ملاصدرا در شهر کهک از توابع استان قم یادگاری بازمانده از دوران اقامت ۱۵ ساله این بزرگمرد درقم است.

قسمت اعظم بنا تخریب شده و از هشت اتاق پیرامون شبستان تنها یک اتاق باقی مانده است.

تپه باستانی قلی درویش یکی از محوطه های شناخته شده و کاوش شده حاشیه کویر مرکزی است که در برگیرنده سه دوره اصلی استقراری – فرهنگی عصر برنز قدیم (حدود ۳۵۰۰ از میلاد)، برنز جدید (حدود ۱۸۰۰ قبل از میلاد) و عصر آهن (حدود ۱۵۰۰ قبل از میلاد) است.

منطقه خاص و ویژه کوه نمک به عنوان یکی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد بر روی سازه زمین شناسی گنبد نمکی موسوم به کوه نمک قرار گرفته است بعنوان اثر طبیعی ملی در دست بررسی است.

این ناحیه در کیلومتر ۱۵ از جاده قم به جعفریه و در دشت گازران قرار داشته و واجد ارزش های مشترک زیست بومی و ژئوتوریسم بوده و از ساختار زمین شناختی ویژه ای برخوردار است.

81123052 5626337 مرمت پنج بنای تاریخی درمعرض خطر قم آغاز شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *