جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه میل پوئینک قرچک حفظ شد

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ تیر ۱۳۹۹

سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا در مسیری خطی به طول ۲۵ کیلومتر واقع شده‌اند که از گذشته تا کنون، مردم این شهرستان‌ها برای رسیدن به تهران، مجبورند تا از مرکز شهر قرچک عبور کنند.ترافیک دائمی ناشی از عبور هزاران دستگاه خودرو این مسیر باعث شد تا اعضای نخستین دوره شورای اسلامی شهر قرچک که آن‌ روزهای بخشی از ورامین محسوب می‌شد، اجرای دو کمربندی را در شمال و جنوب این شهر به تصویب برسانند.

کمربندی شمالی قرچک به طول ۳ کیلومتر بدون داشتن معارض عملیاتی شد ولی اجرای کمربندی ۶ کیلومتری جنوبی، که در طول مسیرش صدها منزل مسکونی، رودخانه باقرآباد و تپه‌ای باستانی قرار داشت، سال‌ها به درازا کشید.شهرداری قرچک با استفاده از اعتبارات داخلی، صدها منزل مسکونی را تملک و عرشه پل رودخانه باقرآباد را احداث کرد ولی مواجهه با تپه‌ای باستانی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اجرای این پروژه را با تأخیر چندین ساله مواجه کرد.

پوئینک 2 تپه میل پوئینک قرچک حفظ شد

هر چند که تپه میل پوئینک، در هشتم مرداد سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۵۷۷۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید ولی تا کنون هیچ‌یک از اعضای شورای اسلامی نخستین دوره شهر قرچک که فعالیت رسمی خود را از نهم اردیبهشت سال ۱۳۷۸ آغاز کردند، به این سئوال پاسخ ندادند که در طراحی این مسیر، چرا وجود چنین معارضی را در نظرنگرفتند و برای ادامه مسیر، چه طرحی داشتند.
توقف کمربندی جنوبی شهر قرچک پشت دروازه تپه باستانی پوئینک در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران که در سال ۱۳۹۳ به ریاست هاشمی، استاندار وقت تهران برگزار شد، مطرح و مقرر شد تا اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با همکاری شهرداری، عملیات کاوش این تپه را انجام دهند، مصوبه‌ای که با ۴ سال تأخیر و در اردیبهشت و اسفند سال ۹۷ عملیاتی شد.
هر چند که تا کنون هیچ نتیجه‌ای از گمانه‌زنی و کاوش صورت گرفته در این تپه باستانی از سوی تیم حفار منتشر نشد ولی مسئولان میراث فرهنگی استان تهران همواره بر حفظ این اثر تأکید کردند.
به گفته محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، قدمت لایه های اولیه تپه پوئینک به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.
وی اینگونه اظهار کرد که قدمت لایه‌های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می شود، تا دوره قاجار ادامه پیدا می‌کند و قدمت هسته اصلی این تپه مربوط به دوره سلجوقیان است.

پوئینک 1 تپه میل پوئینک قرچک حفظ شد

استاندار تهران نیز در جریان جلسه شورای اداری قرچک در دیماه سال گذشته و بازدید از این تپه باستانی، بر حفظ آن تأکید کرد و از شهرداری این شهر خواست تا با حفظ این اثر تاریخی، پروژه کمربندی را اجرایی کند.
انوشیروان محسنی بندپی در این جلسه گفت: بسیاری از کشورها برای حفظ یک درخت، حاضرند تا مسیر یک جاده را تغییر دهند، این که دیگر یک اثر باستانی است ثبت ملی شده است و براساس قانون، باید این اثر تاریخی باید حفظ شود.
فرماندار قرچک نیز در جلسه بررسی وضعیت عملیات اجرایی کمربندی جنوبی که روز ششم اردیبهشت‌ماه امسال با حضور مسوولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد اظهار کرد: هر چند که عملیات ساخت کمربندی جنوبی قرچک برای رفع مشکل ترافیک ساکنان دشت ورامین حائز اهمیت است ولی این طرح با رعایت حفظ تپه تاریخی پوئینک ادامه می‌یابد.
بهمن خطیبی افزود: برای مسوولان قرچک حفظ این اثر تاریخی و احداث کمربندی جنوبی که نقش مهمی در توسعه شهر قرچک، کاهش ترافیک منطقه و همچنین جلوگیری از تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخورداری است.
وی تصریح کرد: آثار تاریخی نشان‌دهنده پیشینه غنی فرهنگی هر منطقه است، تمامی مسئولان شهرستان به موضوعات فرهنگی از جمله آثار باستانی و حفظ آن علاقه‌مند هستند و از طرفی توسعه شهر قرچک از طریق ایجاد راه‌های جدید به‌منظور سهولت در تردد مردم و همچنین کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات، دارای اهمیت بوده و از مطالبات به حق مردم است.
خطیبی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته عملیات ساخت کمربندی جنوبی این شهر توسط شهرداری با حفظ تپه پوئینک ادامه خواهد یافت.
طی هفته گذشته، حریم این تپه از سوی مسئولان میراث فرهنگی تعیین و دور آن حفاظ کشیده شد تا از این اثر مهم تاریخی، حفاظت شود.
حال شهردار قرچک از اجرایی شدن فاز سوم کمربندی قرچک با حفظ حریم تپه و افتتاح آن تا شهریور امسال خبر داد.
محسن خرمی شریف گفت: با ارائه طرح جدید از سوی شهرداری و موافقت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، فاز سوم کمربندی جنوبی با حفظ تپه باستانی پوئینک تا اواخر شهریور افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.
وی گفت: اجرای دو فاز این پروژه اعث شده که ترافیک سطح شهر تاحدودی کاهش یابد و علاوه بر شهروندان قرچکی، بسیاری از شهروندان مناطق دیگر نیز از آن استفاده کنند.

پوئینک تپه میل پوئینک قرچک حفظ شد
شهرستان قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

فرماندار قرچک تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تا پایان هفته جاری ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی در راستای حفظ اثر تاریخی تپه پوئینک را به شهرداری قرچک ارائه دهد تا بر اساس آن، روند ساخت پروژه کمربندی جنوبی قرچک آغاز شود.

شهرستان قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *