رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مرداد ۱۳۹۳

گردشگران سلامت عضو اکو مسافر ایران می‌شوند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ – گروه گردشگری، عاطفه نبوی: اولین کنفرانس نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو، روز گذشته در رامسر آغاز به‌کار کرد. این کنفرانس که تا ۲۹ مردادماه جاری در جریان است، میزبان معاون رئیس‌جمهور، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، معاون دبیرکل اتاق اکو، سفرایی از کشورهای عضو اکو و مقامات داخلی و خارجی است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه این کنفرانس ضمن تاکید بر پیشرفت‌های اخیر ایران در عرصه پزشکی و گردشگری گفت: دور نیست زمانی که هر ایرانی که نیازمند جراحی قلب و چشم بود، باید برای درمان به اروپا سفر می‌کرد و چیزی به اسم سلول‌های بنیادین واژه‌ای ناشناخته بود. اما امروز چنان پیشرفتی در عرصه علم پزشکی و خدمات درمانی در کشور به‌وجود آمده که ما پذیرای گردشگر در این حوزه هستیم. مسعود سلطانی‌فر از سرمایه‌گذاری ۳۸ گروه در حوزه گردشگری سلامت در کشور خبر داد و با اشاره به آمارهای وزارت بهداشت مبنی بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ عمل روزانه جراحی قلب باز و بیش از ۱۰۰۰ جراحی چشم به صورت روزانه در کشور گفت: سطح خدمات درمانی ایران، کشور ما را به یکی از مقاصد بزرگ گردشگران سلامت و متقاضیان خدمات پزشکی بدل کرده است.
وی به تحریم‌های درمانی و دارویی اعمال شده علیه ایران اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود این تحریم‌ها، امکانات خوبی در بخش‌های مختلف ازجمله توریسم سلامت در ایران به‌وجود آمده و در مهندسی پزشکی هم پیشرفت‌های خوبی به وقوع پیوسته است. به گفته معاون رئیس‌جمهور، سهم توریسم سلامت در سال ۲۰۱۲ حدود، ۱۰۰تا۱۱۰ میلیارد دلار و در ۲۰۱۳ حدود، ۱۲۰تا۱۳۰ میلیارد دلار بوده و در این بین سهم ایران در سال ۲۰۱۳، معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون برآورد شده است که باید به ۵/۲ تا ۳ میلیارد برسد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به مزیت‌های ایران در ارائه خدمات به گردشگران سلامت، افزود: دانش فنی بالا و هزینه‌های پایین برای فرد متقاضی که چیزی حدود ۳۰درصد هزینه خدمات مشابه در کشورهای اروپایی است، ایران را برای ورود گردشگران سلامت، مقصدی اقتصادی و مقرون به صرفه کرده است. وی از شکل‌گیری کارگروهی با همکاری نهادهای مرتبط، در بخش گردشگری سلامت یاد و تصریح کرد: این شورا از چندماه پیش ایجاد شده و دبیرخانه آن در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همه روزه فعال است.
سلطانی‌فر وضعیت کشورهای آسیایی هندوستان، سنگاپور و تایلند را در عرصه توریسم پزشکی مساعد عنوان کرد و گفت: در میان کشورهای اسلامی نیز ایران و اردن زودتر از بقیه شروع به‌کار کردند.
وی با اشاره به اینکه گردشگری بین ۷ تا ۱۰ درصد از GDP کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده و صنعتی سبز محسوب می‌شود که به سرعت به بازدهی می‌رسد؛ اظهار کرد: گردشگری در ایران به تنهایی می‌تواند نیازهای ارزی کشور را تامین کند؛ به شرطی که در یک دوره ۱۰ الی ۱۵ ساله، روی زیربناها و زیرساخت‌های آن سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد. معاون رئیس جمهور خواستار افزایش سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی تا ۵ درصد، شد.

درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری توریسم پزشکی
دبیر اتاق اکو نیز در این کنفرانس به نقش گردشگری در تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: امروز گردشگری ۷ درصد از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که گردشگری سلامت از زیرشاخه‌های عمده آن است. گردش مالی حاصل از ورود یک گردشگر سلامت، سه برابر گردش مالی گردشگر معمولی است و همین موضوع گردشگری سلامت را در اولویت قرار می‌دهد.
دکتر محمدرضا کرباسی سپس به ارائه آماری در این حوزه پرداخت و تصریح کرد: در سال ۲۰۰۴، درآمد حاصل از گردشگری سلامت ۴۰ میلیارد دلار؛ در سال ۲۰۰۶ معادل، ۶۰ میلیارد دلار؛ و در سال ۲۰۱۲ معادل،
۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. وی در ادامه به ضرورت توجه کشورهای عضو اکو به این مقوله پرداخت و خاطر نشان کرد: در حال حاضر جمع کثیری از بیماران کشورهای افغانستان، پاکستان، ‌تاجیکستان و… برای درمان به هند و سایر کشورها سفر می‌کنند؛ درحالی‌که این‌گونه خدمات در منطقه اکو و با کیفیتی بالا در دسترس است.
در واقع این کنفرانس در راستای افزایش سطح همکاری کشورهای عضو اکو برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برگزار شده است.
دبیر این کنفرانس، به سوابق برگزاری نشست‌های گردشگری سلامت در کشورمان پرداخت و اظهار کرد: ما نشست‌هایی را در دسامبر ۲۰۱۲ و نوامبر ۲۰۱۳ و فوریه ۲۰۱۴ در مشهد داشتیم که در آخرین نشست مقرر شد این کنفرانس و نمایشگاه حاشیه آن برگزار شود.

گردشگران سلامت اکو و توسعه تعاملات منطقه‌ای
استاندار مازندران نیز ضمن برشمردن ظرفیت‌های استان مازندران برای پذیرش گردشگر و بالاخص گردشگر سلامت، بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در جهت بقا و پایداری دریای خزر به‌عنوان محور اصلی توسعه گردشگری تاکید کرد.
دکترربیع فلاح افزود: گردشگری سلامت که هدف این کنفرانس است با زیرساخت‌های موجود در استان مازندران قابل دستیابی و گسترش است. وجود دهکده‌ها و چشمه‌های آب معدنی، ۴۳ بیمارستان مجهز با تعرفه‌های حداقلی، از جمله زیرساخت‌هایی بود که فلاح از آنها یاد کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: مراکز درمانی و بیمارستان‌های تخصصی در زمینه‌های سوختگی، جراحی قلب، جراحی پلاستیک، پزشکی هسته‌ای، پرتو درمانی و… از جمله امکانات درمانی استان است و وجود سایت فرودگاهی در مراکز درمانی نیز از دیگر مزیت‌های مازندران محسوب می‌شود.
وی تسهیل ارائه مجوز برای شرکت‌های گردشگری سلامت را در توسعه این صنعت موثر دانست. ربیع فلاح افزود: استان مازندران قصد دارد با دعوت از گردشگران سلامت اکو زمینه‌ساز توسعه تعاملات منطقه‌ای ایران و توجه به گفت و گوی تمدن‌ها باشد؛ چراکه کشور ما و کشورهای اکو در پیشینه فرهنگی و تمدن تاریخ ساز مشترکی به سر می‌برند.

بانک توسعه و تجارت اکو به گردشگری کمک کند
دبیرکل اتاق ایران نیز در سخنرانی خود با اشاره به ویژگی‌ها و اشتراکات فرهنگی و قومی کشورهای عضو اکو با یکدیگر، این ویژگی‌ها را زمینه مناسبی برای همکاری دانست و گفت: سازمان همکاری‌های اکو با ظرفیت بالقوه ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت و ۷ میلیون کیلومتر مربع وسعت زمینه مناسبی را برای کار فراهم کرده است. دکتر حسین نقره کار شیرازی، از پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران جهت افزایش یک درصدی تجارت درون منطقه‌ای با توجه به وضعیت کنونی این کشورها، جمعیت، وسعت و استعدادهای فراوان موجود در آن خبر داد و گفت: در این جهت توافق‌نامه‌های گوناگونی به تصویب رسیده است.
وی افزود: برگزاری تورهای ترکیبی و ایجاد اشتغال از این طریق در گردشگری سلامت، زمینه را برای مبادلات فرهنگی بیشتر نیز فراهم می‌کند و گردشگری سلامت می‌تواند به‌عنوان زمینه دارای مزیت نسبی، مورد توجه خاصی قرار گیرد. نقره‌کار ضمن ابراز تاسف از اینکه بیماران کشورهای عضو اکو برای درمان به خارج از منطقه می‌روند، اظهار کرد: به‌عنوان مثال افغانستان سالانه ۲میلیون بیمار را به خارج از اکو اعزام می‌کند. وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم چرا کشورهای عضو اکو نمی‌توانند خودشان پذیرای این حجم از بیماران باشند؟ و از طرفی کشورهای فرستنده نیز سیاستی برای مبادله داخلی (داخل کشورهای اکو) اتخاذ نمی‌کنند؟ ایران، ترکیه و پاکستان مناطق بکری با امکانات فراوان در این زمینه هستند که باید از این ظرفیت بیشترین بهره را ببرند و با ارائه مراکز درمانی استاندارد و تعریف بیمه‌‌های مناسب به جذب گردشگر سلامت بپردازند.
دبیرکل اتاق ایران همچنین خواستار افزایش نقش برجسته بنگاه‌های پولی و بانکی در این صنعت شد و تاکید کرد: از بانک توسعه و تجارت اکو به‌عنوان تنها موسسه خدمات مالی مشترک در منطقه ارائه خدمات بیشتری در این زمینه انتظار می‌رود.
نقره‌کار توسعه طبیعت‌گردی در کنار گردشگری سلامت از را یکسو و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای را از سوی دیگر از جمله اهداف مهم این کنفرانس دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری بخش خصوصی شاهد توسعه روزافزون آن باشیم.

مثلث توریسم سلامت دولت، زیرساخت‌ها و منابع انسانی
معاون دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو نیز توسعه گردشگری سلامت را به‌عنوان بخش تخصصی حوزه توریسم و یکی از بخش‌های تقریبا جدی همکاری اکو و اتاق بازرگانی اکو دانست و گفت: ایده برگزاری این کنفرانس در دو جلسه اخیر هماهنگی اکو درباره گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۳ در مشهد و در بیست‌وچهارمین شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای مطرح و توسط شورای اکو تصویب شد.
وی خاطرنشان کرد: این همایش و نمایشگاه آن به دنبال بررسی جنبه‌های صنعت گردشگری سلامت به‌عنوان یک پدیده میان‌رشته‌ای است که متشکل از چندین ویژگی پزشکی و سلامتی و نیز صنعت توریسم است. این موارد باید مدیریت شود تا بتوان بهترین خدمات را ارائه داد و مشتریانی را که به سختی قانع می‌شوند جذب کرد. وی بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی، سفارتخانه‌ها، آژانس‌های گردشگری، سازمان‌های حمل و نقل، خطوط هوایی و هتل‌ها را نهادهای درگیر در این حوزه عنوان کرد و گفت: منابع انسانی مخرج مشترک تمامی بخش‌های فوق‌الذکر است. افرادی که در این صنعت مشغول به‌کار هستند باید آموزش‌دیده باشند و تا اندازه‌ای حرفه‌ای باشند که بتوانند مسوولیت سنگین درمان بیماران را به‌طور آرام و حرفه‌ای به‌عهده بگیرند.
وی نقش زیرساخت‌ها را نیز نقشی موازی و مهم در این صنعت برشمرد و گفت: توریست‌های درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را انتخاب می‌کنند که بهترین خدمات و حرفه‌ای‌ترین خدمات را ارائه می‌دهند.
هریانی نقش دولت و بخش عمومی را نیز مهم دانست و گفت: بدون حمایت دولت، موفقیت برای این کسب‌وکار غیرقابل تصور است. دولت‌ها باید نقشی چندجانبه در توسعه این بخش از جمله در ارائه تسهیلات حقوقی و اداری، تسهیلات مسافرتی و روادیدی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی ایفا کنند.

ایران به افغان‌ها ویزا نمی‌دهد
نماینده کشور افغانستان نیزدر نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت عنوان کرد: دو میلیون بیمار افغانستان برای درمان به هند فرستاده می‌شوند که روزانه یک میلیون دلار هزینه برای این بیماران در نظر گرفته می‌شود. محمدهاشم وهاج دلیل این اقدام افغانستان را همکاری نکردن مسوولان ایران برای دادن ویزای صحت به افغان‌ها دانست. وی از مسوولان دولت جمهوری اسلامی برای ندادن ویزای صحت (گردشگری سلامت) گله کرد. وهاج گفت: مسوولان افغانستان به دلایل متعددی دوست دارند بیماران خود را به ایران بفرستند؛ از جمله اینکه وقتی افغان‌ها به ایران بیایند دیگر مشکل زبان، مذهب و فرهنگ ندارند. از سوی دیگر تعداد زیادی از افغان‌ها در ایران زندگی می‌کنند و هزینه‌های اسکان برای بیمارها به شدت کاهش
پیدا می‌کند.
او با بیان اینکه ما دوست داریم بیماران افغان برای درمان به ایران بیایند، از مسوولان جمهوری اسلامی پرسید چرا دولت جمهوری اسلامی این شرایط را مهیا نمی‌کند؟ درحالی‌که ما تقاضا داریم در مورد ویزای صحت، همکاری بیشتری با کشور ما صورت بگیرد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» امروز صبح با حضور سلطانی‌فر نمایشگاهی در حاشیه این کنفرانس افتتاح شد. همچنین در جریان این کنفرانس ۶ پنل تخصصی با عناوین توسعه و تنوع محصولات و خدمات گردشگری سلامت، مدیریت زمین و منطقه‌بندی گردشگری سلامت، توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی گردشگری سلامت، اقتصاد گردشگری سلامت، فناوری ارتباطات و اطلاعات و گردشگری سلامت و ارتباط با مشتری و تبلیغات بازار گردشگری سلامت برگزار می‌شود.
اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی مازندران، اتاق بازرگانی اکو، سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری، سازمان نظام پزشکی و وزارت امورخارجه ازجمله متولیان برگزاری این کنفرانس هستند.

b14ddc3375157fca892e97c82950d882 گردشگران سلامت عضو اکو مسافر ایران می‌شوند

           
 

نظر کاربران :

  • mohammad seify

    بسیار عالی

    ۲۸ مرداد, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *