جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اَوِرس؛ آشتی گردشگری و طبیعت

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ – گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: پروژه باغ گردشگری اورس از چهار سال پیش کلید خورد؛ چند علاقه‌مند به طبیعت در شهرستان شاهرود با هم یک سرمایه‌گذاری انجام دادند تا اولین باغ گیاه شناسی و گردشگری این شهر در مساحتی بالغ بر۶۰ هزار متر احداث شود.
باغی که به گفته دکتر امیرحسین ولیان، یکی از سرمایه‌گذاران و مجریان این طرح امکانی برای آشتی مردم با طبیعت را فراهم می‌کند. این فعال محیط‌زیست گفت: سال‌هاست من در زندگی خود یک نقطه کانونی را دنبال می‌کنم و آن رابطه انسان و طبیعت است. این کار را ابتدا با کوهپیمایی و عکاسی سپس تاسیس جمعیت دیده‌بان طبیعت آغاز کردم و باغ اورس آخرین تلاش من برای یافتن این راه ارتباطی بود. باور شخصی من این است که انسان نیازمند حضور در طبیعت است و بخش زیادی از اضطراب‌های امروزی از این جداشدگی ناشی می‌شود. طبیعت‌گردی و کوهنوردی گرچه حاصل تلاش انسان برای این آشتی است، اما گروه محدودی از افراد را دربرمی‌گیرد و چنانچه بخواهیم این رویه را نیز عمومی کنیم، تخریب گسترده در طبیعت را به همراه خواهد داشت.
ولیان افزود: از این رو ما در اورس به دنبال ایجاد جلوه‌ای از طبیعت در یک محوطه بودیم که دردسترس باشد و افراد ناچار نباشند برای رسیدن به آن مشقت‌های زیادی را تحمل کنند. در این باغ ما انواع امکانات نظیر سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ و فروشگاه را برای کسانی که قصد گذراندن اوقات خود در طبیعت را داشته باشند، فراهم کرده‌ایم.
وی گفت: رویه نامناسب دیگری که متاسفانه در طبیعت‌گردی و سفرهای گردشگران اتفاق می‌افتد، فقدان تحرک و کمپ کردن در یک مکان به قصد اقامت یا صرف وعده‌های غذایی است؛ به این ترتیب هر توقف در دل طبیعت مساوی وارد کردن کالری‌های فراوان و معضلات بعدی آن برای سلامت گردشگران است. ما در باغ اورس تلاش کردیم این معضل را با راه‌اندازی پیست دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در کنار زمین‌های ورزشی متعدد برای والیبال، فوتسال، اسکیت و تنیس حل کنیم و درصدد هستیم استخر شنا را هم به آن اضافه کنیم. به این ترتیب گردشگر با ورود در چنین فضایی این امکان را دارد که در یک هوای پراکسیژن به دور از خطر تصادف و نگرانی‌های شهری ساعت‌های خوشی را با دوستان یا خانواده خود طی کند.
به گفته ولیان، یکی از ویژگی‌هایی که باغ اورس را از سایر نمونه‌های آن متمایز می‌کند، حضور انواع گونه‌های گیاهی در این باغ است؛ به‌طوری‌که اکنون ۱۵۰ گونه گیاهی مختلف را در این باغ کاشته شده است. این گونه‌ها عموما از گونه‌های متعلق به مناطق کوهپایه‌ای و معتدل انتخاب شده‌اند. تمام راه‌های دسترسی نیز در این باغ برخلاف نمونه‌های مشابه نیز به شکل منحنی و قوسی‌شکل طراحی شده‌اند و ما تلاش‌ کرده‌ایم در آن از زوایای تند و تیز پرهیز کنیم. ولیان افزود: استفاده از دیوارچه کاهگلی در کوچه باغ صنوبر مشابه آنچه در کوچه‌ باغ‌ها به چشم می‌خورد از دیگر تمهیدات ما برای بازگشت به فضای نوستالژیک روستایی است. کبوترخانه باغ اورس از دیگر جاذبه‌هایی است که در هنگام ساخت به‌عنوان راهنمایی برای گردشگران جهت تشخیص موقعیت‌شان در باغ از آن بهره گرفته شد. از آنجا که در اورس محوریت با محیط‌زیست است و کبوترخانه نیز اولین سازه‌ای است که برای هماهنگی انسان با طبیعت ساخته شده و خوشبختانه افتخار ساخت ابتدایی آن نیز با ایرانیان است، ما کبوترخانه را انتخاب کردیم که در حال حاضر نیز پرنده‌ها در آن لانه کرده‌اند.

bcdce6aa0ec34624fd01fac802f6ed5a اَوِرس؛ آشتی گردشگری و طبیعت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *