جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تعطیلات زمستانی چشم به راه تقویم آموزشی

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ دی ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۱۵-عاطفه نبوی: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» در رابطه با بحث ساماندهی تعطیلات و وعده تعطیلات زمستانی گفت: اجرایی شدن طرح ساماندهی تعطیلات در گرو هماهنگی تقویم آموزشی با بحث تعطیلات است.

رحمانی موحد ضمن اشاره به اینکه بحث مربوط به ساماندهی تعطیلات کشور پیشنهادی بود که از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به هیات دولت ارائه شد، گفت: این طرح در قالب پیشنهادهایی برای در نظر گرفتن تعطیلات در نیمه دوم سال، برای توزیع زمانی و مکانی سفر داده شده بود که با عنوان تعطیلات زمستانی از آن یاد می‌شود.
وی در ادامه تاکید کرد: برای اجرایی شدن این طرح ما نیاز به هماهنگی‌هایی با آموزش و پرورش داریم؛ چرا که برنامه تعطیلات ما باید با جدول تعطیلات آموزش و پرورش منطبق باشد. همچنین برای انجام کار کارشناسی دقیق روی آن، طرح به کمیته فنی برده شده و طی چندین جلسه بهترین زمان برای اجرایی شدن آن بررسی شد.
معاون گردشگری، نهادها و وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت کشور و آموزش و پرورش را در این بحث درگیر دانست و تاکید کرد: بعد از اجماع نهادهای مختلف بر سر اینکه اساسا این تعطیلات لازم است یا نه و اینکه چه روزهایی از سال برای آن مناسب‌تر است، طرح باید به تصویب هیات دولت و شورای‌عالی آموزش و پرورش نیز برسد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه در ابتدای سال‌جاری رئیس سازمان میراث فرهنگی، وعده رسیدن این طرح را به امسال داده بودند و گفتند تا زمستان امسال اجرایی می‌شود، ولی در حال حاضر خبری از آن نیست، گفت: با توجه به درگیر بودن سازمان‌ها و نهادهای مختلف در این مساله رسیدن به نتیجه نهایی کمی زمانبر است. ضرروت و پیش نیاز تنظیم تقویم تعطیلات، تنظیم تقویم آموزشی است و با توجه به آنکه تقویم آموزشی در حال حاضر برای امسال برنامه‌ریزی شده است، بعید است بتوان در آن تغییری ایجاد کرد. با این وجود سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری همچنان کارهای لازم را برای تحقق این طرح و ساماندهی تعطیلات پیگیری می‌کند تا در اسرع وقت به نتیجه برسد و بتوان از آثار مثبت آن برای توزیع زمانی و مکانی سفر و رونق توریسم زمستانی در گردشگری داخلی کشور سود برد.
این در حالی است که در تیرماه سال‌جاری زمانی که مسعود سلطانی‌فر وعده رسیدن تعطیلات به امسال داده بود، گفته بود که اگر موضوع تعطیلات زمستانی را بخواهیم از طریق طرح و لایحه پیش ببریم، زمانبر است به همین دلیل بهتر است که خودمان هماهنگی‌ها را با دستگاه‌های مرتبط انجام دهیم. همان‌طور که معاون گردشگری در سخنان خود تاکید کرد، وزارت آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم تاثیرگذار در پیگیری این طرح است. تعطیلات آموزش و پرورش در اکثر کشورهای جهان که سیستم دو ترمی و یا سه ترمی در آموزش و پرورش آنها اجرا می‌شود، در طول سال تقسیم شده است؛ اما در کشور ما بنا بر سنت مربوط به نظام قدیم آموزشی، تعطیلات به یک تعطیلی بلندمدت سه تا چهار ماهه در تابستان و یک تعطیلی دو هفته‌ای در فروردین خلاصه شده است.

ضرورت تقسیم تعطیلات در کل سال
اوایل خردادماه امسال دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام کرد که پیشنهاد کوتاه شدن تعطیلات تابستانی و حتی شناور شدن آن در طول سال، مطرح است. نوید ادهم همچنین اظهار کرد: تعطیلات تابستانی مدارس در ایران سه ماه و حتی بیشتر است این در حالی است که در فصل زمستان در شهرهای بزرگ به‌دلیل شرایط آلودگی هوا و سرما کمبود تعطیلات زمستانی احساس می‌شود.
سال گذشته که در دی‌ماه و بهمن‌ماه آلودگی هوا امان همه را بریده بود بسیاری معتقد بودند که دولت باید مدارس را تعطیل کند؛ اما تعداد ساعات مجاز آموزشی چنین اجازه‌ای را به سیستم آموزشی نمی‌داد بنابراین باید در چنین مواقعی فکری اساسی کرد و تقسیم تعطیلات در طول سال و اختصاص بخشی از تعطیلی در دی ماه یکی از این راه‌ها است. براساس اصول نظام‌های آموزش و پرورش مدرن دنیا تعطیلات مدارس باید به نحوی منطقی در طول سال تقسیم شود. در آمریکا و انگلیس به‌طور استاندارد دانش آموزان باید بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ روز در مدرسه باشند و در دیگر کشورها نیز تقریبا همین تعداد روز برای تحصیل در نظر گرفته می‌شود.
براساس نظر کارشناسان این حوزه، به نتیجه رسیدن این طرح و احیای تعطیلات زمستانی علاوه‌بر آثار مثبتی که معاون گردشگری به آن اشاره کرد فواید دیگری نیز در پی دارد. صرفه‌جویی در مصرف سوخت در ادارات و مدارس در روزهایی از زمستان که زمان پیک مصرف آن به حساب می‌آید، صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت، افزایش میزان بهره‌وری از ساعات کار و تحصیل و دادن زمانی برای خالی شدن شهرهای بزرگ و پرجمعیت که بالاترین میزان آلودگی را در روزهای سرد زمستانی دارند ازجمله این آثار مثبت است. اجرای هرچه سریع‌تر این طرح، چه از طریق بردن لایحه و چه هماهنگی درونی دستگاه‌ها، روزهای زمستانی پیش رو را به روزهای بهتری بدل خواهد کرد و بار سنگین سفرها را کمی از روی دوش نوروز و بهار برمی‌دارد.

256 تعطیلات زمستانی چشم به راه تقویم آموزشی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *