رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ دی ۱۳۹۳

گردشگری زمستانی، اسکی در ترکیه یا توچال خودمان؟

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۲۲-اسکی و گردشگری زمستانی صنعت گردشگری را حتی در مرده ترین فصل زنده نگه می دارد و عجیب اینکه ایران با داشتن ظرفیت های مثال زدنی دراین بخش از گردشگری غایب بزرگ این بازیست.

چند سالی است که تور اسکی و گردشگری در ارزروم ترکیه در آژانسهای گردشگری ایران خود نمایی می کند. چرا که ترکیه با توسعه زیرساخت های گردشگری زمستانی به دنبال تبدیل شدن به مقصد گردشگران زمستانی است.

یکی از مقامات صنعت گردشگری «ترکیه» پیش از این اعلام کرده بود دولت این کشور برای جذب گردشگران زمستانی برنامه های ویژه ای دارد و می خواهد این کشور را به یکی از مقاصد گردشگران زمستانی تبدیل کند.

روزنامه حریت چندی پیش نوشت: دولت ترکیه قصد دارد با احداث ۲۰ مرکزگردشگری زمستانی در این کشور، گردشگران زمستانی کشورهای مختلف را جذب کرده و از سفر سالانه ۲۰۰ هزار گردشگر زمستانی این کشور به دیگر کشورها بویژه فرانسه برای گذراندن تعطیلات جلوگیری کند.

در چند سال گذشته بخش اعظم گردشگران ترکیه از کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس و ایران بوده و مابقی نیز از کشورهای بلغارستان، هلند، گرجستان، فرانسه، سوریه و ایتالیا بوده اند. این در حالی است که مقصد ۳۴ درصد گردشگران ترکیه منطقه گردشگری مدیترانه ای «آنتالیا» بوده است.

حال ترکیه می خواهد از ظرفیت گردشگری زمستانی خویش بهره ببرد.

تورهای اسکی ترکیه

ترکیه ظاهرا در جذب توریست های زمستانی موفق بوده است. پیامک ها و تبلیغاتی که این روزها برای اسکی در ترکیه دیده می شود، خود گویا سرمایه گذاری تورهای ایرانی برای فصل مرده گردشگری در ترکیه است. در حال حاضر برای یک تور زمینی به پیست پالان دوکن در ارزروم ترکیه برای ۴ شب اقامت در هتل ۴ ستاره باید یک میلیون و چهارصد هزار تومان بپردازید و برای هتل ۵ ستاره و ۵ ستاره تاپ بین یک میلیون ۵۰۰ تا دو میلیون باید بپردازید.

اگر به صورت هوایی بخواهید سفر کنید پیست کارتاکایا که از آنکارا ترانسفر می شود برای هتل ۵ ستاره و ۴ شب باید دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بپردازید. زمان این تورها مابین اواسط دیماه تا پایان بهمن است.

گردشگری زمستانی و موقعیت ایران

کشورهایی که دارای موقعیت های مناسب کوهستانی و دامنه های برفگیر هستند شرایط ایده آل برای توریسم زمستانی به وجود می آوردند. آنچه که به توریسم زمستانی رونق می بخشد، شرایط و عوامل مناسبی است که به طور نسبی با یکدیگر در رابطه هستند. مهمترین این عوامل عبارتند از: درجه حرارت مناسب در فصل زمستان، میزان آفتابی بودن روزها، سرعت باد، پوشش برف، ناهمواریها و پوشش گیاهی.

در توریسم زمستانی، ارتفاع برف و مدت زمانی که بر روی زمین باقی است، نقش مهمی دارد. ارتفاع مطلوب برف۴۰ تا ۶۰ سانتی متر در یک دوره طولانی است. از نقطه نظر پوشش گیاهی نیز، جنگلهای سرو و کاج مهمترین شرایط مناسب در تفریحات زمستانی را فراهم می کند. علاوه بر این، زیبایی جنگلهای سرو و کاج با پوشش برفی خود، زیبایی خاصی برای توریستها دارد.

مناطق و اماکنی که برای توریسم زمستانی مورد توجه قرار می گیرند می بایست شرایطی را داشته باشند که موجبات رضایت خاطر توریستها را فراهم کند. آنچه که در این رابطه حایز اهمیت است تعداد روزها با حد متوسط درجه حرارت ۵ تا ۱۵ درجه، میزان ساعات آفتابی در روزهای زمستان، مدت پوشش برف و ارتفاع آن، زیبایی پوشش گیاهی و چشم اندازهای طبیعی فصل زمستان است. در کنار اینگونه می توان از وجود امکانات و تأسیسات توریست زمستانی هم نام برد.

کشورهای منطقه آلپ با موقعیت کوهستانی خود شرایط ایده آل این نوع توریسم را دارا هستند و در بین آنها کشور اتریش و سوئیس به علت در اختیار داشتن بخشهای متناوبی از کوهستانهای آلپ و وجود امکانات خدماتی، رفاهی و توریستی امروزه از مهمترین مراکز توریسم زمستانی هستند.

اما ایران نیز در این میان از امکانات و پتانسیل های خوبی در این زمینه برخوردار است.

به عنوان مثال استان اردبیل در ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به عنوان یک منطقه سردسیر و کوهستانی ، برف بیش ازهفت ماه میهمان کوهستان های اطراف و حتی برخی شهرهای آن است؛ برفی که به گفته کارشناسان می توانست در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در قالب فرصتی بی نظیر در زمینه گردشگری موجب افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی در رشد و توسعه استان عمل کند.

تنها دو پیست اسکی اندبیل در جوار رشته کوه های تالش در خلخال و آلوارس در دامان سبلان در سرعین وجود دارد که آنها نیز آن طور که باید فعال نیستند و تنها استفاده ای مقطعی و محلی دارند.

بخش محدودی از دامنه سبلان در منطقه سرعین میزبان پیست اسکی آلوارس یکی از بزرگترین پیست های کشور است؛ که البته همین پیست موجود نیز در بیشتر اوقات سال تعطیل بوده و در فصل تابستان نیز گردشگران صرفا از تله سی یژ آن استفاده می کنند.

پیست اسکی الوند یا تاریک دره این پیست در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه در شهر همدان و در دامنه های کوه های الوند قرار گرفته است. این پیست اسکی رسماً در سال ۱۳۶۴ مورد بهره برداری قرار گرفته است. سه دستگاه تله اسکی در روزهای اسکی در خدمت علاقمندان این ورزش است. در حال حاضر این پیست سالن غذاخوری، خوابگاه و سایر امکانات موردنیاز یک اجتماع حدود ۵۰۰ نفر را دارد.

در حال حاضر در ایران ۱۶ پیست اسکی وجود دارد که از میان آنها ۳ مجموعه دارای امکانات اقامتی، ۵ مجموعه فقط رستوران دارند و بقیه از حداقل امکانات محروم هستند، از این بین، پیست های آبعلی، شمشک و دیزین در استان تهران قابلیت پذیرایی از گردشگران خارجی را دارد.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-01-12 03:53:44Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com گردشگری زمستانی، اسکی در ترکیه یا توچال خودمان؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *