رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ دی ۱۳۹۳

انبار پارچه‌های شهر سوخته کشف شد

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۱۵-خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پس از کشف سازه‌‌های معماری ارزشمند و تعدادی دیوار قطور در شهر سوخته، چندین اتاقک‌ در کنار دیوارهای که متعلق به دوره چهارم استقرار (اواخر دوره مفرغ) منطقه مسکونی شهر سوخته است، شناسایی شد. هر چند، کاربری این اتاقک‌ها به‌طور کامل مشخص نشده، اما در یک اتاقک که ظاهرا نزدیک محل ورودی ساختمان بوده نیمی از بقایایی یک اسکلت‌ گاو در کنار کانال بسیار باریکی که احتمالا محل جریان خون جانور قربانی بوده کشف شد.

این ‌درحالی است که در دو گمانه در شمال دیوار اصلی مقادیر بسیار زیادی پارچه‌ به‌دست آمد. گفته می‌شود، بزرگترین قطعه پارچه یافت شده در شهر سوخته به طول ۶۰ سانتی‌متر و با عرض ۴۰ سانتی متر است. این قطعه پارچه دارای سه طیف مختلف رنگ قهوه‌ای است.

به‌گزارش CHN، فعالیت هیات باستان‌شناسی در چهاردهمین فصل جدید کاوش‌های شهر سوخته با حفاری مناطق مسکونی در کنار تدوام حفاری در گورستان ادامه دارد. در این فصل باستان‌شناسان به یافته‌ها و مواد فرهنگی برخورد کردند که پیش از این در حفاری‌های شهرسوخته مشاهده نشده بود.
«سید منصور سجادی» به دو گمانه ۵*۵ و ۱۰*۵ در بخش شمالی دیوارها اشاره کرد و به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت:« در بخش شمالی دیوارهای منطقه مسکونی شهر سوخته دو گمانه به طول ۵۰ متر زده شد که به‌دنبال این گمانه‌زنی آثار بسیار زیادی از انواع پارچه کشف شد»

او گفت: همچنین در میان انواع پارچه‌ها، یک قطعه پارچه با طول ۶۰ سانتی‌متر و عرض ۴۰ سانتی‌متر بزرگترین پارچه یافت شده شهر سوخته محسوب می‌شود.

کشف یک قربانگاه در ساختمان تازه کشف شده شهر سوخته
سرپرست هیات باستان‌شناسی شهر سوخته همچنین تاکید کرد:« در قسمت غربی دیوارهای شهر سوخته که به تازگی کشف شده‌اند اتاقکی پیدا شد که به نظر می‌رسد در گذشته محلی برای قربانی کردن حیوانات بوده است. در این اتاقک که ورودی‌ ساختمان بزرگ درحال حفاری شهر سوخته محسوب می‌شود بقایایی از استخوان گاو به‌دست آمده که آناتومی و ستون‌ فقرات‌‌اش تقریبا ثابت و سالم باقی مانده است.»

او گفت:« این اتاقک‌ها در ضلع غربی منطقه مسکونی شهر سوخته واقع‌ شده‌اند و محل قربانی‌کردن حیوانات و نگهداری انواع و اقسام پارچه‌های شهر سوخته بوده‌اند. این درحالی است که در ترانشه دیگری که در کنار این گمانه‌ها زده شد اتاقک‌های کوچک که به شکل انباری است شناسایی شده اما هنوز کاربری‌ این انباری‌ها مشخص نیست.»

سرپرست هیات باستان‌شناسی شهرسوخته اعلام کرد، امیدواریم با گسترش کاوش‌ها در فصل‌های آینده آثاری یافت شود تا از این طریق بتوان کاربری دقیق دیوارها و اتاقک‌ها را مشخص کنیم.

خشت‌های اخرایی، باستان‌شناسان را به تاسیسات نگهبانی شهرسوخته هدایت کرد
در چهاردهمین فصل کاوش‌های شهر سوخته باستان‌شناسان با کشف و شناسایی خشت‌های رنگی به‌خصوص قرمز و اخرایی احتمالا به بخشی از تاسیسات ورودی و نگهبانی ساختمان بزرگ مرکزی درحال‌ حفاری راه پیدا کردند.

سجادی می‌گوید:« درحال‌حاضر در مورد ساختمانی که‌هم‌اکنون دیوارهای آن کشف شده نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد اما اگر فرضیات صحیح باشد و این دیوارهای موازی و بناهای چسبیده به آن‌ها دیوار پیرامونی این بنا باشند می‌توان گفت که این دیوارها مربوط به یک ساختمان بزرگ عام‌المنفعه بزرگ و در خدمت جامعه مردم شهر سوخته بوده است.»

با این حال سجادی به یافته‌های ارزشمندی که در چهاردهمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی شهر سوخته به‌دست آمده اشاره می‌کند و می‌گوید:« یافته‌هایی که در چهاردهمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی شهر سوخته به‌دست آمده نشان از آن دارد که این بنا کاخ یا ساختمانی بزرگ مربوط به دوره استقرار چهارم شهر سوخته بوده است. این موضوع بسیار اهمیت دارد چراکه از دوره استقرار چهارم شهر سوخته که همان اواخر دوره مفرغ است آثار بسیار اندکی از این دوره باقی مانده است. با این وجود نتیجه قطعی در حفاری‌های بعدی روشن خواهد شد، به‌گونه‌ای که اگر این فرضیه درست باشد باید در فرضیات و آنچه تاکنون باستان‌شناسان در مورد دوره چهارم استقرار شهر سوخته اعلام کرده‌اند تجدید نظر جدی کرد.»
254 انبار پارچه‌های شهر سوخته کشف شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *