رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ دی ۱۳۹۳

میدان مشق را می‌خواهیم

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۲۸-خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ رونمایی از مجموعه اشیاء خوروین در موزه ایران باستان فرصتی فراهم کرد تا مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی از رییس‌جمهوری ایران خواستار اجرایی شدن مصوبه سال ۸۲ و تخلیه ساختمان‌های این میدان و تبدیل این محوطه به موزه تاریخی شوند.

«محمد‌حسن طالبیان»، معاون میراث‌فرهنگی کشور در جمع تعدادی از خبرنگاران حوزه میراث‌فرهنگی از اجرایی شدن مصوبه سال ۸۲ و تبدیل ساختمان‌های میدان مشق به موزه‌ تاریخی خبر داد.

او گفت: « درحال‌حاضر بیش از ۲۰۰ هزار اشیاء تاریخی در موزه ایران باستان وجود دارد، این درحالی است که در دیگر موزه‌ها نیز اشیایی وجود دارند که نیاز به فضای موزه‌ای گسترده دارند.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور با اشاره بر اینکه باید هر چه سریعتر میدان مشق را ساماندهی کرد ادامه داد: «با توجه به مصوبه سال ۸۲ ساختمان‌های میدان مشق باید تخلیه و تبدیل به موزه شوند. چراکه اگر میدان مشق تبدیل به موزه شود یک شهر از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.»

به‌گفته طالبیان، ما نیاز به موزه‌‌های متعدد داریم، ضمن آنکه موزه صرفا مکانی برای نمایش اشیاء نیست و این مکان باید دارای بخش‌های مطالعاتی، پژوهشی و مرمتی باشند. با این حال توسعه موزه ملی زمانی اتفاق می‌افتد که با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی موزه به میدان مشق اضافه شود.

انتقال اشیاء خوروین به البرز در هاله‌ای از ابهام
معاون میراث‌فرهنگی کشور اما در نشست‌خبری که در موزه ملی ایران به‌بهانه رونمایی از اشیاء خوروین برگزار کرد، گفت: «در چند دهه گذشته هیچ مجموعه‌ای به ایران مسترد نشده که سالم و از تعداد بالای اشیاء برخوردار باشند.»

به‌گفته او، درحال‌حاضر در میان اشیاء سفالی خوروین آثاری وجود دارند که از سفال و مفرغ ترکیب شده‌اند و این اشیاء نیاز به فعالیت‌ مطالعاتی دارد. ضمن اینکه ۲۲۸ شی دیگر در حفاری‌های مرحوم حاکمی و راد وجود دارد که باید تمامی آنها مورد مطالعه قرار بگیرند.

این مسئول تاکید کرد، اگر فضایی مناسب در استان البرز لحاظ شود در آینده تصمیم گرفته می‌شود که این استان‌ها به مکان اصلی خود بازگردند اما درحال‌حاضر در موزه ملی نگهداری می‌شوند.

این درحالی است که محمدرضا کارگر، رییس اداره کل موزه‌های کشور به ایجاد موزه‌های منطقه‌ای، استانی و محلی اشاره کرد و گفت: «با ایجاد موزه‌های منطقه‌ای، استانی و محلی می‌توان فرهنگ، هنر و تمدن یک استان و یا یک محل را معرفی و شناساند. درحال‌حاضر نیز لازم است موزه‌هایی راه‌اندازی شوند تا مردم بیش از پیش با آثار فرهنگی خود آشنا شوند.»

به‌گفته کارگر، بازگشت مجموعه خوروین از بلژیک نه‌تنها قاچاق میراث‌فرهنگی را کاهش می‌دهد که آشنایی و تقویت هویت ملی با نمایش این اشیاء سبب می‌شود که مردم نسبت به حفاظت محوطه‌ها و آثار تاریخی توجه بیشتری نشان دهند.

رییس اداره کل موزه‌های کشور گفت: «اگر در محوطه‌ای کلنگ زده می‌شود این کلنگ بر باورها و هویت ما فرود می‌آیند و این اتفاق نشاندهنده ضعف‌ میراث‌فرهنگی است که باید با برنامه‌ریزی کلان رفع شود.»

کارگر اما در اعتراض خبرنگاران نسبت مراسم رونمایی رییس‌جمهور که بدون حضور کارشناسان و خبرنگاران این حوزه انجام شد گفت: «اگر رییس جمهور در برنامه‌ میراث‌فرهنگی حضور پیدا می‌کند اتفاق بسیار مهمی است چراکه باید به جهان نشان داد که موضوع میراث‌فرهنگی برای بالاترین مقام مسئول تا بقیه آحاد جامعه مهم است.»

او در رابطه با اینکه چرا خبرنگاران و کارشناسان به مراسم رونمایی دعوت نشدند گفت: «نهاد ریاست‌جمهوری ساز و کار خود را دارد و ما هم این انتقاد را در برگزاری مراسم‌ها به آن‌ها داریم.»

370 میدان مشق را می‌خواهیم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *