جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تخریب خانه دایی جان ناپلئون متوقف شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ تیر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ – تهران بزرگ-ایرنا- قائم مقام شهردار منطقه ۱۲ تهران از توقف تخریب بخشی از خانه تاریخی اتحادیه (دایی جان ناپلئون) خبر داد و گفت: پرونده تخریب بخشی از این خانه برای بررسی قضایی و بحث های مربوط به بخش تاریخی آن، از طریق شهرداری منطقه به دادسرا ارجاع شده است.

پیمان محسنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص خبر منتشر شده مبنی بر تخریب بخشی از خانه تاریخی اتحادیه توسط مالک بنای کناری این خانه به دلیل جمع آوری نخاله، خاطر نشان کرد: بخشی از خانه ی اتحادیه مدتی پیش توسط مالک به شخص سومی فروخته شد و او نیز قصد تخلیه خاک و نخاله از حیاط زمین خود داشت.

وی ادامه داد: براساس گفته مالک، هنگام انجام عملیات نخاله برداری از محوطه، بخشی از دیواری که بین ساختمان قدیم و جدید خانه اتحادیه بود، فرو ریخت.

محسنی افزود: ماموران شهرداری ناحیه یک منطقه ۱۲ پس از اطلاع از این حادثه، بلافاصله در محل حضور یافتند و با متوقف کردن ادامه کار، درِ ورودی خانه را جوش دادند.

وی اظهار کرد: هرچند پیمانکار این پروژه ادعا دارد که هنگام انجام عملیات خاکبرداری با لودر کوچکی که در حال کار بود، بخشی از دیوار فرو ریخته است، اما این قضیه آن طور هم که گفته می شود، به نظر نمی رسد.

محسنی با تأکید بر اینکه شورای شهر تهران از چندماه پیش در حال پیگیری بحث تملک خانه ی اتحادیه است، گفت: در طول یک سال گذشته نیز به عوامل منطقه ۱۲ شهرداری تهران تأکید زیادی شده است که از هرگونه تخریب در این ملک جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر پرونده تخریب بخشی از خانه اتحادیه برای بررسی قضایی و بحث های مربوط به بخش تاریخی این خانه، از طریق شهرداری ناحیه به دادسرا ارجاع شده است تا در آنجا پیگیری شود.

خانه و باغ اتحادیه یا «خانه امین السلطان» معروف به خانه دایی جان ناپلئون عمارتی مربوط به دوران قاجار در مرکز تهران است که به عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله زار قدیم و یکی از باارزش ترین معماری های دوره قاجار شناخته می شود.

بخشی از فیلم دایی جان ناپلئون دراین ساختمان فیلمبرداری شد که به این جهت به این نام نیز خوانده می شود.

خانه اتحادیه در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید اما پس از چندی بعد به حکم دیوان عدالت اداری ایران، از فهرست آثار ملی خارج شده و در خطر تخریب قرار گرفت.

سرانجام در بهمن ماه ۱۳۹۲، شورای شهر تهران به فوریت طرح الزام شهرداری تهران به خریداری و بازسازی این خانه تاریخی رای داد که بر اساس آن قرار شد کاربری این خانه – باغ تاریخی پس از بازسازی و احیا از سوی شهرداری تهران به مرکز فرهنگی – هنری تغییر یابد.

81243348 5833296 تخریب خانه دایی جان ناپلئون متوقف شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد