رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ تیر ۱۳۹۳

آرامستان تاریخی ظهیرالدوله تهران به مکان گردشگری تبدیل می شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ – تهران بزرگ – ایرنا – رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: آرامستان ظهیرالدوله شهر ساماندهی شده و به مکان گردشگری تهران تبدیل می شود.

ˈاحمد حکیمی پورˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ با اشاره به تشکیل کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران افزود: دستگاه ها و سازمان های از جمله شهرداری، اوقاف و امور خیریه، سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی در این کمیته عضو هستند.

وی ادامه داد:بسیاری از بافت های تاریخی در اختیار سازمان های عضو این کمیته قرار دارند لذا برای استفاده و یا نوسازی حریم این بافت ها باید به این سازمان ها مراجعه کرد.

وی اضافه کرد: بافت های تاریخی تهران در این کمیته شناسایی و اولویت بندی شده اند و آرامستان ظهیر الدوله نیز یکی از این مکان ها است که می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری تهران تبدیل شود.

حکیمی پور همکاری، تعامل و استقبال سازمان اوقاف و امور خیریه در ساماندهی اماکن تاریخی را مناسب دانست.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را موجب احیاء این آرامستان دانست و افزود: این موضوع هم اکنون در دستور کار کمیته میراث فرهنگی قرار گرفته و در حال رایزنی و تعامل با سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم.

وی گفت: باید با اجرای سیاست های تشویقی زمینه استفاده بخش خصوصی از بافت های تاریخی را فراهم آوریم چون تردد نکردن در این اماکن موجب فرسایش و تخریب آنها می شود.

حکیمی پور یادآور شد: وقتی رفت و آمدی در یک بافت تاریخی انجام نشود، این سازه به مرور دچار فرسودگی می شود مضاف بر اینکه نبود عواید اقتصادی برای مالک سبب می شود وی نسبت به تعمیر و نگهداری آن اقدام نکند .

وی خاطر نشان کرد: بنابراین اجرای سیاست های تشویقی برای مالکان بافت های فرسوده و یا بخش خصوص مشتاق الزامی است .

ˈعلیخان قاجار دولوˈ ملقب به ظهیرالدوله از رجال روشنفکر دربار ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمدعلیشاه و احمدشاه قاجار است.

او پسر محمد ناصر خان ظهیرالدوله ، وزیر تشریفات و سردار نامی دوران قاجار بود که در سن ۱۳ سالگی پس از فوت پدر منصب و لقب پدر را از ناصرالدین شاه دریافت کرد.

ظهیر الدوله در سن ۱۶ سالگی با تومان آغا ملقب به فروغ الدوله دختر ناصرالدین شاه قاجار ازدواج کرد و داماد شاه شد.

علیخان ظهیرالدوله در سال ۱۳۴۲ هجری قمری در جمال آباد شمیران درگذشت و در قبرستان عمومی در جوار باغ خود بین تجریش و امام زاده قاسم دفن شد، این آرامستان به دلیل دفن ظهیر الدوله به این نام مشهور شد.

آرامستان ظهیرالدوله آرامستان کوچکی است که در شمال تهران بین امامزاده قاسم و شهر تجریش واقع شده است.

تعدادی از هنرمندان، شاعران و چهره های سرشناس از جمله ملک الشعرای بهار، رشید یاسمی، روح الله خالقی، برادران محجوبی، رهی معیری، ایرج میرزا و فروغ فرخ زاد نیز در این آرامستان دفن شده اند.

از سال های ۱۳۴۰ به بعد دفن اموات در این مجموعه ممنوع شده و تنها با دریافت اجازه نامه خاص و بصورت محدود ممکن بود.

آخرین تدفین در آرامگاه ظهیرالدوله نیز در سال ۱۳۵۹ انجام شده است.

این مکان از جمله آرامستان های تاریخی تهران محسوب می شود و مدیریت آن بر عهده اداره اوقاف و امور خیریه شمیران است.

ساعات بازدید از این گورستان همه روزه بجز پنجشنبه ها و جمعه ها از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

این آرامستان به شماره ثبت ۲۰۰۱ در سال ۷۷ در لیست فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شده است.

81243432-5833333 آرامستان تاریخی ظهیرالدوله تهران به مکان گردشگری تبدیل می شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *