رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ بهمن ۱۳۹۲

وقتی بیابان های ایران مقصد اصلی گردشگران خارجی می شود

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۸ – تهران – ایرنا – بسیاری از ایرانیان هرگز سفر به بیابان را در برنامه های گردشگری خود قرار نمی دهند زیرا این مناطق را محیطی خالی از سکنه و هرگونه جاذبه های تفریحی می دانند در حالی که مقصد اصلی گردشگران خارجی در ایران بیابان است.

بیش از یک پنجم سرزمین ایران را بیابان و کویر فراگرفته و شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از مردم هرگز بیابان را برای گذراندن تعطیلات انتخاب نمی کنند و معمولا هنگام مسافرت از جاده ها و مسیرهایی عبور می کنند که از دل بیابان احداث نشده باشد.

اما به گفته کارشناسان کویر یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت است زیرا افق دید را محدود نمی کند و بی کرانند و آسمان و زمین را در کنار یکدیگر قرار می دهد.

** سکوت و آرامش کویر و بیابان

سکوت و آرامش از وی‍ژگی های کویر است و آنانی که از ازدحام و شلوغی شهرها خسته شده اند اینجا بهترین مکان برای آنان است تا دور از هیاهوی شهرها اندکی بیاسایند.

این سکوت و آرامش مرهمی برای درمان بسیاری از بیماری های شهرهاست در حالی که هوای سالم این مناطق نیز بر محاسن های آن می افزاید.

اما آنانیکه در این سرزمین زندگی می کنند نیز از مواهب آن به نصیب نمانده اند و سخت کوشی، قانع و بی نیاز بودن از جمله این ویژگی ها است.

* گیاهان و جانوران زییایی دیگر کویر

پوشش گیاهی خاص بیابان گواهی بر همزیستی و سازگاری با شرایط محیطی است این گیاهان به سه دسته خشکی پسند، شور پسند و شن تقسیم می شوند.

حیات جانواری بیابان نیز همانند گیاهان آن، گونه های خاص و سازگار با محیط خشن و سخت بیابان هستند. از جمله این جانداران می توان به یوزپلنگ آسیایی، گور آسیایی و زاغ بور اشاره کرد.

کویر دارای جاذبه های زمین شناختی جالب و فراوانی است که داشتن آگاهی و شناخت از این پدیده ها سفر را پربار تر خواهد کرد.

حیات جانوری و گیاهی، آسمان شب، یادمان های تاریخی، آرامش بیابان و بسیاری از جذابیت های دیگر، بیابان ها را به یکی از جاذبه های طبیعت تبدیل کرده و گردشگران را به بازدید از این مناطق مشتاق کرده است.

* ظرفیت های گردشگری بیابان از ماسه درمانی تا کوه نوردی

ماسه درمانی، پیاده روی در بیابان، دوچرخه سواری در بیابان، موتورسواری با موتورهای پهن چرخ، خودرو سواری بر روی تل ماسه ها، رالی بیابان، اسکی روی تپه های ماسه ای و شترسواری از ظرفیت های گردشگری کویر و بیابان است.

با اینحال مشاهده پرندگان آبزی، رصد ستارگان، گردش در بیشه های بیابانی، خرید صنایع دستی، دیدار از بناهای تاریخی و زیارتی، دیدار از جلوه های همزیستی انسان با طبیعت، شکار، روستاگردی، کوه نوردی نیز از تفرج های دیگر نواحی بیابانی است.

بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع از سرزمین ایران را بیابان های واقعی در برگرفته است. بیابان های کشور به طور عمده ناشی از تأثیر کمربند پرفشار جنب حاره بوده و بخشی از کمربند بیابانی بزرگ کره زمین هستند که بخش های دیگر آن را بیابان های مشهوری همچون شبه جزیره عربستان، صحرای آفریقا، سونورای مکزیک، نوادای آمریکا تشکیل می دهد.

** ظرفیت های بیابان گردی زیاد است

اسماعیل کاویانی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: باتوجه به اقلیم جغرافیایی و تنوع آب وهوایی و همچنین وسعت کشور، ایران دارای انواع بیابان مناسب گردشگری است.

وی بااشاره به اینکه ایران دارای مناطق خشک و بی آب و علف و نیمه خشک است، افزود: مناطق بیابانی خشک و بی آب و علف ظرفیت های زیادی برای گردشگری دارد که گردشگران ازجمله خارجیان می توانند با خودرو و شترسواری در این مناطق حضور یابند.

این کارشناس اظهارداشت: حضور این گردشگران در این مناطق می تواند این مناطق را آباد کند و به رونق اقتصادی و افزایش درآمد ساکنان آن منجر شود.

وی به ظرفیت های بخش نیمه خشک بیابان های ایران اشاره کرد وگفت: در این بخش تنوع گونه های جانواری و گیاهی دیده می شود که برای گردشگران بسیار جذاب و حیرت آور است.

کاویانی گفت: گونه هایی مانند انواع مار، خزندگان و حیوانات در این مناطق زیست می کنند که معمولا تغذیه اندکی دارند اما بسیار مقاوم به محیط زیست و عمر طولانی دارند؛ این مناطق با تنوع گیاهی و جانواری برای گردشگران جاذب است.

وی افزود: همچنین برخی محیط های بیابانی دارای جنگل بوده که در این مناطق حرارت، گونه های گیاهی و موجودات زنده یافت می شود که عامل مهمی در جذب گردشگر است.

کاویانی به ظرفیت های گردشگری درمانی در این مناطق اشاره کرد و گفت: برخی از گردشگران از نظر جسمی مشکل دارند که به مناطق دارای چشمه های آبگرم عزیمت می کنند اما محیط های بیابانی و جنگلی بخاطر سکوت و آرامش در رفع مشکلات روحی افراد بسیار موثر است.

وی افزود: این مناطق معمولا فضاهای آرام و آب و هوای مناسب دارند. دراین مناطق برخورد باد با برگ و همچنین آواز پرندگان موسیقی خاصی پدید می آورد که هر گردشگری را به آرامش می رساند.

این کارشناس به بو درمانی در این نوع گردشگری اشاره کرد و گفت: این مناطق مملو از انواع بوهای معطر است که گردشگر با استشمام آن می تواند به درمان خود کمک کند.

کاویانی افزود: در برخی از این نقاط رودخانه از وسط بیابان جاری می شود که مناظر بسیار زیبایی پدید می آورد که می توان با ایجاد امکانات مختلف ورزشی از جمله قایق سواری و.. به جذب گردشگر در این نقاط کمک کرد.

وی تصریح کرد در این مناطق همچنین می توان کمپ های اقامت در حاشیه رودخانه ها ایجاد کرد تا گردشگران بتوانند مدتی در این مکان ها اقامت کنند.

** رونق بیابان گردی به احیای سنت های فراموش شده منجر می شود

ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی در بیابان های ایران برای جذب گردشگر وجود دارد. دشت های نمکی وسیع و سفید، تلماسه های طلایی به علاوه تپه ماهورهای سبز روشن، زرد و قرمز، طیف حیرت آوری از رنگ های تماشایی برای مسافران بیابان در روشنایی روز بوجود می آورد.

رونق گردشگری در بیابان نه تنها سبب رشد اقتصادی مقصد می شود بلکه برخی شیوه های سنتی فراموش شده مانند صنایع دستی و شتربانی را احیا کرده و به بهبود سطح زندگی جوامع محلی می انجامد.

81014068-5453244 وقتی بیابان های ایران مقصد اصلی گردشگران خارجی می شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *