رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بهترین باقلوا و قطاب یزد را از کجا بخریم؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آذر ۱۳۹۸

شهر جهانی یزد از لحاظ جاذبه های تاریخی و گردشگری در یونسکو ثبت شده این شهر همانطور که شهر آتشکده و خانه های بادگیردار و تاریخی است و همانطور که عروس کویر و شهر دوچرخه‌هاست، شهر شیرینی ایران هم هست. در این مطلب سعی داریم در جواب این سوال که بهترین باقلوا و قطاب یزد را از کجا بخریم؟ شما را راهنمایی کنیم . اصیل‌ترین شیرینی‌های ایران را می توانیداز این شهر بخرید . شهر یزد شیرینی های زیاد‌ی دارد و‌ تنوع شیرینی بسیار بالایی داردکه می توانید برای عزیزانتان به سوغات ‌ببرید اگر ترمه یزد را هم برای کسی سوغات ببری، یک عمر در دلش منزل کرده‌ای.یزد را باید پایتخت شیرینی ایران و قطاب نامید.

-یزد-1 بهترین باقلوا و قطاب یزد را از کجا بخریم؟

افراد زیادی هستند که یزد را با شیرینی قُطاب میشناسند و با قدم گذاشتن در بازار این شهر به دنبال غرفه‌های فروش قطاب‌های شیرین و با کیفیت هستند تا کام عزیزانشان را با طعم بی نظیر آن شیرین کنند. قطاب یزد در دو نوع عسلی و سنتی تهیه می‌شود و از لایه‌ای خمیری که مخلوطی از آرد گندم، زرده تخم مرغ، ماست و شیر می‌باشد تشکیل شده است. داخل لایه‌های خمیری با پودرقند، پودر بادام و هِل پُر میشود و بعد از سرخ شدن در روغن و پاشیدن پودر قند یا عسل به یکی از بهترین سوغاتی‌های یزد تبدیل می‌شود.
قُطّاب مهمترین شیرینی‌ یزد است که در برخی منابع آمده تاریخچه اولین پختش به زمان قاجار می‌رسد و آنقدر در این مدت به شیرینی باب طبعی تبدیل شده که حتی به عنوان میراث ناملموس ملی هم به ثبت رسیده.دلیل این محبوبیت جدا از طعم و مزه آن که هل نقش اصلی را در آن بازی می‌کند، شکر کمی است که در آن ریخته می‌شود، آنقدر که به خودت می‌آیی و می‌بینی که گاهی شیرینی‌های ظرف تمام شده بدون اینکه دلت را زده باشد.

 بهترین باقلوا و قطاب یزد را از کجا بخریم؟

در یزد معروف ترین قطاب را حاج خلیفه علی رهبر دارد که از سال ۱۲۹۵، بنگاه شیرنی‌پزی‌اش در یزد سراپاست و انواع و اقسام شیرینی‌ها هم از باقلوا ، حلوا ارده و سوهان گرفته تا پشمک و حاج بادامی و نان برنجی در آن درست می‌شود.حاج خلیفه رهبر به غیر از میدان امیرچماق که میدان شلوغی است و نزدیک بازار و معروف ترین هتل های یزد و خانه‌های تاریخی یزد است، در بلوار جمهوری اسلامی، جنب امامزاده سیدجعفرمحمد (ع) شعبه دارد و می‌گویند شعبه صفاییه از دو شعبه دیگر معمولا خلوت‌تر است و خرید کردن از آن آسان‌‍تر.

تو شهر یزد حاجی خلیفه زیاده ولی شیرینی فروشی حاجی خلیفه رهبر نه تنها معروف ترین شیرینی فروشی یزده، که جزو مشهورترین قنادی های کشور هم هست. این شیرینی فروشی بیش از ۱۰۰ سال قدمت داره و حالا ۵۰۰ نفر در سه شعبه اون مشغول کارند..
حاجی خلیفه کیست؟
در یزد به کسی که کارگاه شیرینی پزی دارد خلیفه و به کسی که قند و نبات تهیه می کند قناد می گویند. در یزد قدیم چون تعداد کمی از خلیفه ها به علت ثروت بیشتر می توانستند حاجی بشوند، به آن ها حاجی خلیفه می گفتند. به همین دلیل است که از گذشته تا کنون اصطلاح حاجی خلیفه در یزد رواج پیدا کرده است. امروزه مغازه های زیادی به همین نام در شهر دیده می شود.قدیمی ترین کارگاه شیرینی سازی یزد متعلق به حاج خلیفه علی رهبر است که در سال ۱۲۹۵ تاسیس شده است. این شیرینی سازی در میدان امیرچخماق نبش چهار راه شهدا قرار دارد. برای خرید سوغات می توانید به شعبه های دیگر حاج خلیفه هم مراجعه کنید. یک شعبه در بلوار جمهوری جنب امامزاده سید جعفر و دیگری در بلوار دانشگاه رو به رو پارک پهلوان یزدی واقع شده است.

-خلیفه بهترین باقلوا و قطاب یزد را از کجا بخریم؟

گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، خاک قند، شیر و روغن، هل، گلاب، مغز بادام و پسته را با هم مخلوط می‌کنند و در فر می‌گذارند و نتیجه شیرینی‌ای به اسم باقلوا می‌شود که عمر درازی دارد.

باقلوا را ابتدا عثمانی‌ها درست می‌کردند و بعد در کشورهای دیگر هم مردم دست به کار درست کردنش شدند، از جمله یزد. هرچند که در قزوین و تبریز هم باقلوا شیرینی محبوبی است و با یک استکان چای عصرانه کاملی می‌شود، ولی باقلوای یزدی به خاطر مقدار پسته و بادام زیاد آن و تنوع در شکل که در انواع لوزی، مربعی و لوله‌ای درست می‌شود، محبوب‌تر است.

در یزد باقلوای خوب را می‌توان اطراف میدان امیرچخماق و شعبات حاج خلیفه علی رهبر خرید.

باقلوای یزد

سوغات یزد با باقلوا‌های شیرین و خوش عطر چهره‌ی دیگری پیدا میکند و نمی‌توان براحتی دل از آن کند. باقلوا از آن دسته شیرینی‌هایی می‌باشد که علاوه بر یزد، در قزوین و تبریز هم تهیه می‌شود و با نام‌های مختلفی به فروش می‌رسد. باقلوای یزد ترکیبی از روغن، آرد، تخم مرغ، گلاب، شکر، پودر پسته، پودر قند، هِل، نمک و کره می‌باشد و عطر و طعم آن را براحتی در بازار‌های یزد می‌توانید احساس کنید.

 بهترین باقلوا و قطاب یزد را از کجا بخریم؟

-خلیفه-رهبر بهترین باقلوا و قطاب یزد را از کجا بخریم؟

 

شیرینی بهشت یزد
آدرس شیرینی بهشت یزد : یزد، میدان فرهنگ، ابتدای بلوار خاتمی، نرسیده به میدان طوبی
تلفن شیرینی بهشت یزد : ۳۸۲۱۹۵۵۸

شیرینی سنتی یزد شعبه ۱
آدرس شیرینی سنتی یزد: بلوار جمهوری اسلامی، روبروی سرپرستی بانک ملت
تلفن شیرینی سنتی یزد: ۳۵۲۵۴۷۷۴

شیرینی سرای سنتی یزد
آدرس شیرینی سنتی یزد: ولیعصر، بعد از مسجد بلال، نرسیده به پارک وی، بین خیابان مهری و افق، پاساژ ایران (طاهر)
تلفن شیرینی سنتی یزد: ۲۲۰۴۰۷۱۰

شیرینی عروس کویریزد
آدرس شیرینی عروس کویریزد: یزد، بلوار دهه فجر، ابندای بلوار علامه جعفری، جنب فروشگاه زنجیره ای عقیق
تلفن شیرینی عروس کویریزد: ۳۶۲۹۲۴۱۹

شیرینی آ بی بی یزد
آدرس شیرینی آ بی بی یزد : یزد، خیابان طالقانی، بعد از کوچه ۱۳، جنب کالای پزشکی یزد درمان
تلفن شیرینی آ بی بی یزد : ۳۶۲۶۸۲۱۳

شیرینی شیرین کام یزد
آدرس شیرینی شیرین کام یزد: یزد، آزادشهر، حد فاصل فلکه اول و دوم، روبروی پوشاک دنیس
تلفن شیرینی شیرین کام یزد: ۳۷۲۲۱۲۱۱

شیرینی سرای شیرین یزد
آدرس شیرینی سرای شیرین یزد: یزد، خیابان پاکنژاد، بعد از کوچه پرورش
تلفن شیرینی سرای شیرین یزد: ۳۷۲۶۶۱۶۷

شیرینی فروشی شکر شاد یزد
آدرس شیرینی فروشی شکر شاد یزد : یزد، آزادشهر، حد فاصل میدان حر و میدان ولایت، بین کوچه رز و کوچه شهید احمدی
تلفن شیرینی فروشی شکر شاد یزد : ۳۷۲۱۲۶۰۶

شیرینی چهارفصل یزد
آدرس شیرینی چهارفصل یزد: یزد، بلوار امام جعفر صادق، دور میدان مهدیه، به سمت منتظرقائم
تلفن شیرینی چهارفصل یزد: ۳۶۲۸۳۶۸۸

شیرینی متوسلیان یزد
آدرس شیرینی متوسلیان یزد: یزد، بلوار طالقانی، جنب بانک ملت
تلفن شیرینی متوسلیان یزد: ۳۶۲۶۲۷۵۴

شیرینی گلبن یزد
آدرس شیرینی گلبن یزد: یزد، بلوار شهید قندی، جنب قندی ۲۲، مجتمع تجاری قادری نسب
تلفن شیرینی گلبن یزد: ۳۸۲۵۷۴۳۲

نظر شما چیه؟ اگر تجربه ای از شیرینی های سنتی یزد دارید و یا از نظر شما برخی قنادی ها بهتر از لیست این مطلب هست و ما معرفی نکردیم شما در بخش نظرات (پایین مطلب) آنها را معرفی کنید تا کاربران دیگه بتونن از تجربه های شما استفاده کنند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *