رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

برگزاری پنجمین جشنواره توت‌فرنگی در صومعه‌سرا ‌

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۲۰-رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صومعه‌سرا بر برگزاری جشنواره توت‌فرنگی منطبق بر آیین‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، علیرضا مهرگان در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت‌فرنگی اظهار کرد: پنجمین دوره جشنواره توت‌فرنگی در روستای صوفیانده این شهرستان برگزار خواهد شد.

وی بر برگزاری این جشنواره، منطبق بر آیین‌های بومی تاکید کرد و افزود: تلاشمان در راستای برگزاری متفاوت این جشنواره با سال‌های گذشته است.

دبیر برگزاری جشنواره توت‌فرنگی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان پیگیر تشکیل تعاونی حمایت از پرورش‌دهندگان توت‌فرنگی هستیم.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صومعه‌سرا نیز از برگزاری جشنواره گل مرداب نیلوفر در صومعه‌سرا خبر داد و تصریح کرد: با توجه به عدم شناخت و اطلاع گردشگران از اختصاص بالغ بر ۶۰ درصد تالاب به صومعه‌سرا با برپایی این جشنواره افزون بر معرفی تالاب می‌توان گردشگران را به سمت روستاهای صوفیانده، سیاه درویشان و… سوق داد.

پیمان بازدیدی از فعالین محیط زیست شهرستان در این جلسه با بیان اینکه در منطقه صوفیانده و هندخاله اقدامات مهمی برای حفاظت و پایداری محیط زیست انجام خواهد شد، اظهار کرد: آمار برخی از بیماری‌هایی چون سرطان در این مناطق بالا بوده که نگران‌کننده است.

وی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته میزان بالای آلودگی آب و خاک، مصرف غیر استاندارد و غیر اصولی سموم شیمیایی می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر بیماری‌ها باشد.

بازدیدی، بازه زمانی توت‌فرنگی برای دفع سموم را محدود و مشکل ساز دانست و عنوان کرد: سازمان مردم نهاد NGO قادر به تولید محصولات ارگانیک است و می‌تواند سموم و کودهای ارگانیک را معرفی نماید.

بازدیدی هم‌چنین از اختصاص غرفه‌ای برای معرفی کود، سموم و محصول ارگانیک در جشنواره توت‌فرنگی امسال در روستای صوفیانده خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با فرهنگ‌سازی و برگزاری کلاس‌های آموزشی به سمت تولید محصول ارگانیک گام برداریم.

دهیار روستای صوفیانده تولمات: کیفیت بالای توت‌فرنگی دلیل افزایش قیمت توزیع آن است

دهیار صوفیانده تولمات گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، گسترش نسل پرورش‌دهنده توت‌فرنگی، حمایت و جوانسازی است، چرا که افراد محدودی به کشت و پرورش این محصول مشغول هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، سیروس نوروزی در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت‌فرنگی که در محل فرمانداری صومعه‌سرا برگزار شد، با اشاره به اینکه این جشنواره برای پنجمین بار در روستای صوفیانده برگزار می‌شود، اظهار کرد: با پرپایی جشنواره‌هایی مانند توت‌فرنگی می‌توان به اهداف مورد نظر در زمینه گردشگری و اشتغال دست یافت و در سالهای گذشته نیز به نوعی به این اهداف دست یافته‌ایم.

وی افزود: با برپایی جشنواره‌ها طی سالهای گذشته، نقاط ضعف و قوت شناسایی و ارزیابی شده است و تمام سعی و تلاش ما در راستای به حداقل رساندن ضعف‌ها و تقویت نقاط مثبت است.

نوروزی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، گسترش نسل پرورش‌دهنده توت فرنگی، حمایت و جوانسازی است؛ چرا که افراد محدودی به کشت و پرورش این محصول مشغول هستند.

وی تردد دشوار خودروها در زمان جشنواره را یکی از مشکلات در سال گذشته ذکر و تصریح کرد: امسال با کسب تجربیات و همکاری نیروهای انتظامی مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

دهیار روستای صوفیانده درخصوص خسارات ناشی از شرایط جوی افزود: در سال جاری ۴۰ تا ۵۰ درصد از باغات بر اثر بارندگی آسیب دیده‌اند.

وی تحت بیمه قرار گرفتن محصول توت فرنگی را ضروری و چتر حمایت از تولید این محصول دانست و گفت: تاکنون بیمه شدن این محصول برای شرکت‌های بیمه کننده تعریف نشده است.

نوروزی کیفیت بالای این محصول را دلیلی برای افزایش قیمت توزیع آن برشمرد و ادامه داد: خاک مرغوب این منطقه از عوامل موثر در طعم و کیفیت این محصول است.

وی افزود: یکی از امتیازات و ظرفیت‌های گردشگری در روستاها ایجاد مسافرکاشانه‌هاست که می‌توان از این طریق مسافران را به روستا جذب کرد.

نوروزی برپایی این جشنواه را عاملی موثر در اندیشه راه‌اندازی بازارچه‌های محلی در روستاها خواند و اضافه کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های محلی، اشتغال، درآمد و جذب گردشگر را در پی خواهد داشت.

دهیار روستای صوفیانده تولمات در پایان با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره، خواستار همکاری کلیه مسئولین شد.

در ادامه پرویز روا بخشدار تولمات با بیان اینکه بیش از ۷۵ هکتار از اراضی استان گیلان به کشت توت‌فرنگی اختصاص دارد، اظهار کرد: ۴۲ هکتار از این میزان به روستای صوفیانده تعلق دارد که سبب شده صومعه‌سرا رتبه نخست را در استان از نظر پرورش این محصول کسب کند.

وی با اشاره به صدور ۱۵۰ پروانه بهره‌برداری افزود: امیدواریم در فرصت باقیمانده برپایی جشنواره، پروانه‌های بهره‌برداری توسط جهاد کشاورزی صادر شود.

روا خاطرنشان کرد: می‌توان از خانه‌های روستایی به عنوان مسافرکاشانه‌ها در جهت پذیرایی و جذب گردشگران استفاده کرد.

بخشدار تولمات در پایان تامین اعتبار در پرپایی این جشنواره را یکی از مهمترین مسائل دانست و اظهار کرد: باتوجه به شرایط جوی باید پیش‌بینی‌های لازم برای فضای برپایی این جشنواره در نظر گرفته شود.

1219 برگزاری پنجمین جشنواره توت‌فرنگی در صومعه‌سرا ‌

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *