رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ دی ۱۳۹۲

برف و خواب زمستانی گردشگری

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ – زمانی که روی صحنه سفید زمین قدم می‌زنیم دیدن درخشش بلورهای یخ در میان دانه‌های برف و انعکاس نور خورشید بر آن و شنیدن صدای فشرده شدن برف زیر گام‌هایمان لذت خاصی را برایمان به همراه دارد.

اما این صحنه از خلقت فقط تابلویی برای تماشا نیست، بلکه این بلورهای کوچک سفید همواره وسیله ای برای بازی و تفریح هم بوده است و اکنون در بسیاری از کشورهای سردسیر دنیا با شروع فصل سرما انواع تفریحات و سرگرمی ها تعریف می شود و حتی بسیاری از مردم از نقاط مختلف دنیا به برخی کشورهای برفی سفر می کنند و به قول معروف گردشگری زمستانی از رونق خاصی در آنها برخوردار است.

جذابیت این تفریحات به حدی است که هرساله تعداد بی شماری از گردشگران به مناطق سردسیری که دارای امکانات تفریحی هستند، کشیده می شوند و با شروع فصل سرما بسیاری از زیرمجموعه های صنعت گردشگری شکوفا می شود. اسکی روی برف، اقامت درهتل های یخی، راهپیمایی برفی، برگزاری جشنواره های یخی و ساخت مجسمه های برفی و یخی، ماهیگیری روی دریاچه یخ زده و اسنوموبیل از سرگرمی های مرتبط با برف و یخ است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، علاقه مندان به ورزش ها و تفریحات زمستانی که در کشورهای واقع شده در مناطق گرمسیر زندگی می کنند و امکان تجربه برف و تفریحات زمستانی را ندارند بناچار از امکانات دیگر کشورها استفاده می کنند که این خود فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری کشورهای سردسیر است.

ساخت هتل های یخی با شروع بارش برف زمستانی در کشورهای سردسیر و اقامت گردشگران در این هتل ها خود یکی از این جاذبه های گردشگری است و این هتل ها بیشتر از هر هتل ۵ ستاره ای در منطقه برای گردشگران زمستانی جذابیت دارد که در کنار آن بسیاری از تفریحات زمستانی نیز تعریف شده است . در این میان می توان به چین (شهر هاربین) و ژاپن (شهر ساپورا) اشاره کرد که با برگزاری جشنواره های سالانه زمستانه، حتی گردشگران خارجی کشورهای اروپایی را که صاحب سبک در گردشگری زمستانه هستند، را میزبانی می کنند. آنها با برگزاری جشنواره های مختلف برفی میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به این شهر ها جذب می کنند و این خود منبع درآمد بزرگی برای ساکنان و مسئولان این شهر هاست.

ساخت مجسمه ها و بناهای عظیم و غیرقابل باوری از یخ و برف در این شهر و اقامت گردشگران در هتل های عجیب و غریب یخی که با گرم شدن هوا دیگر اثری از آنها بر جای نمی ماند از جذابیت های این مناطق است.

با وجود رونق گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورهای سردسیر، اما ایران با وجود داشتن نواحی کوهستانی و برفگیر و قرار گرفتن ارتفاعات زاگرس و البرز نتوانسته همانند این کشورها از ظرفیتی که دارد بخوبی استفاده کند. مناطقی چون اردبیل، همدان، شهرکرد و دیگر شهرهای سردسیر ایران از مناطقی است که می تواند در صورت سرمایه گذاری های لازم و برنامه ریزی مسئولان به نقاطی جذاب برای گردشگری زمستانی تبدیل شود و گردشگران بسیاری را از کشورهای حوزه خلیج فارس که از وجود بارش برف بی بهره اند به این مناطق بکشاند.

موقعیت جغرافیایی ایران و فراهم بودن زیرساخت های طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین سیستم حمل و نقل بسیار مناسب در این مناطق همانند راه آهن می تواند خواب زمستانی این شهرها را به شور و هیجانی در فصل زمستان تبدیل کند و برای ساکنان این شهرها نیز درآمد خوبی درپی داشته باشد . سرمایه گذاری و رونق گردشگری زمستانی در پیست های اسکی، دریاچه های آبگرم و طبیعت بسیار مناسب استان های غربی کشور بهترین و مطمئن ترین منبع اشتغال زایی برای ساکنان منطقه است و می تواند صنعت یخ زده گردشگری شهرهایی چون همدان و شهرکرد را جانی دوباره بخشد.

همچنین در استان مازندران نیز کوه های پربرف، یخچال های طبیعی، آبشارهای یخی و… فرصت هایی است که در پناه توسعه گردشگری زمستانه، می تواند بالفعل شده و به ظرفیت سرمایه ای تبدیل شوند، اما متاسفانه نبود اطلاعات و نگاه تخصصی و خلاقانه به گردشگری زمستانه بخصوص تفریحات و ورزش های زمستانی، باعث شده است که ایران در زمستان، با رکود شدید گردشگری داخلی مواجه شود. با وجود این، گام هایی نیز در برخی شهرهای کشور برداشته شده است . برگزاری جشنواره مجسمه های برفی از هنرهایی است که بتازگی در ایران نیز توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده و در حال گسترش است.

از ده سال پیش که نخستین جشنواره برفی کوهرنگ در استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد، امروز این پدیده برفی به یک حرفه گردشگری دراین منطقه تبدیل شده است . مسابقات اسکی، ساخت تندیس و مجسمه های برفی از سوی هنرمندان و پخت غذاهای محلی از برنامه های این جشنواره است. برگزاری این جشنواره های برفی علاوه بر رونق ورزش های گروهی و تفریحات سالم، وضع اقتصادی و معیشتی این مناطق برف خیز را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ چرا که هر ساله علاقه مندان زیادی برای شرکت در این جشنواره به کوهرنگ می آیند. در مدت این ده سال، هتل ها و اماکن اقامتی زیادی در این شهر ایجاد شده است، ضمن این که این جشنواره خود باعث اشاعه فرهنگ بومی منطقه نیز شده است.

همچنین برگزاری جشنواره زمستانی گردشگری در سرعین نیز که هم اکنون چند سالی است در فصل زمستان برگزار می شود، فضایی رابرای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت فراهم کرده است تا گردشگران با ورود به سرعین بتوانند از آب های گرم، طبیعت بکر، سبلان، پیست اسکی آلوارس و همچنین مناطق نمونه گردشگری این شهرستان استفاده کنند.

دامنه جنوبی البرز که به کوهستان توچال شهرت دارد نیز از میعادگاه های اصلی کوهنوردان و ورزشکاران تهران است. مشهورترین و پررفت و آمدترین پناهگاه های توچال از شرق به غرب عبارت است از: کلک چال، شروین، شیرپلا، توچال، اسپید کمر و پلنگ چال که همگی آنها مشرف به تهران اند. تله کابین توچال دارای بالابر صندوقی است و پیست توچال نیز مکانی تفریحی و ورزشی در این منطقه است .

همچنین شهرستان شمیرانات استان تهران نیز دارای مناطق بسیار زیبا و دیدنی در بخش های لواسانات، رودبار قصران، شمشک و شهر شمیران دارد که به گفته مسئولان می توان با برنامه ریزی و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی میزبان بسیاری از علاقه مندان و رویدادهای مختلف در زمستان باشد.

سیمارادمنش / گروه فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم
635249725362020469 برف و خواب زمستانی گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *