رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برخی مناطق گردشگری استپی در ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ آبان ۱۳۹۸

گردشگاههای استپی رسمی محدودی را می توان در کشور برشمرد .در این مطلب سعی داریم برخی مناطق گردشگری استپی در ایران را نام ببریم . اما هر یک از عفزارهای طبیعی کشور که در زمان مناسبآب و هوایی که مطلوبیت دمایی و پوشش گیاهی فراهم است به طور بالقوه یک منبع تفرجی محسوب می شوند . تقریبا هر منطقه ای با چنین ویژگی هایی در آخر هفته یا تعطیلات رسمی بویژه در روز طبیعت گردی (۱۳ فروردین ) پذیرای بازدید کنندگان متعدد است . دشت های متعددی را می توان در این ارتباط در اقصی نقاط کشور معرفی نمود , که دشت آذر شهر در استان آذربایجان شرقی , در شرق دریاچه ارومیه , دشت اردبیل که رودخانه قره سو از میانه آن می گذرد , دشت اصفهان که از آبرفت رودخانه زاینده رود پوشیده است , جلگه خوزستان , دشت اهر که دربرخی از اوقات سال مورد استفاده طوایف ایل سیون قرار می گیرد , دشت بیجار در استان کردستان , دشت تبریز با چشم اندازهای روستایی قابل توجه , دشت دهگلان در حوالی سنندج که در بهار جاذبه های طبیعی بسیار دارد , دشت سیستان بر روی آبرفت های هیرمند , دشت مغان در اردبیل که بهترین مراتع قشلاقی ایل شاهسون را شامل می شود در این ارتبلط نمونه وارند .

شاید شاخص ترین گردشگاههایی را که می توان در این دسته جای داد , آن دسته از مناطق طبیعی هستند که به عنوان شکارگاه سال ها توسط پادشاهان و سردمداران حکومتی تحت مدیرت و استفاده اختصاصی قرار داشتند و امروز تقریبا تمام آنها را می توان در زمره یکی از مناطق تحت حفاظت کشور یافت . از میان مناطق تحت حفاظت کشور که برای گردشگری استپی قابل توجه هستند می توان به پارکهای ملی کلاه قاضی در اصفهان , خجیر و سرخه حصار و لار در استان تهران , تنگ صیاد در چهار محال و بختیاری , تندوره و سالوک در استان خراسان , توران در استان سمنان , پناهگاههای حیات وحش دشت ناز ساری , کیامکی در آذربایجان شرقی , موته و قمیشلو در اصفهان , خوش ییلاق در استان سمنان , مناطق حفاظت شده کالمند و بهادران در استان یزد , ورجین , البرز مرکزی و جاجرود در استان تهران , انگوران و سرخ آباد زنجان , دشت ارژن , بهرام گور و تنگ بستانک در استان فارس .

سایر گردشگری های سازگار با گردشگری استپی

ازمیان دیگر گردشگری های متکی به طبیعت با توجه به موقعیت استپ های کشور ,گردشگری کوهستان , گردشگری آبی و گردشگری بیابان قرابت مکانی زیادی با گردشگری استپی دارند و می توان به فعالیت های تفرجی یکدیگر تنوع ببخشند و محورهای مشترکی را در بر گیرند .

فعالیت تفرجی در گردشگری استپ
فعالیت های تفرجی در علفزارهای طبیعی منبعث از ظرفیت های محیطی و فرهنگی است . البته این فعالیت ها شاید نسبت به دیگر فعالیت ها ی تفرجی در گردشگاههای طبیعی به سبب تنوع محدود منابع تفرجی قدری با محدودیت در تنوع همراه باشد . فعالیت ها متکی به منابع تفرجی طبیعی و انسانی در استپ تحت تاثیر نوع و گستره علفزار , توپوگرافی , نوع و تراکم پوشش گیاهی , ویژگی های اراضی پیرامون آن بویژه تنوع و ترکم کاربری اراضی , گروههای عمده جانوری همزیست آن , ویژگی های اجتماعی و فرهنگی جوامع محلی پیرامون و زیرساخت های گردشگری قرار دارد .

-1 برخی مناطق گردشگری استپی در ایران
-2 برخی مناطق گردشگری استپی در ایران
 برخی مناطق گردشگری استپی در ایران

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *