رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ مهر ۱۳۹۲

کدهای جهانی اخلاق برای گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

کدهای جهانی اخلاق گردشگری در پی آن است تا اصول نهادینه‌ای را که هم در جوامع میزبان و هم در بین میهمانان می‌تواند منجر به ایجاد رفتارهای بهینه شود معرفی و آن‌ها را بسط و گسترش دهد.

فراخوان رسمی برای تصویب یک نظامنامه اخلاقی در قطعنامه نشست سازمان جهانی گردشگری در استانبول مورد تصویب قرارگرفت. پس از گذشت دو سال کمیته ویژه‌ای برای نظامنامه جهانی اخلاق تشکیل شد و سند پیش نویسی توسط دبیر کل با مشاوره کارشناسان حقوقی و شورای تجاری سازمان تهیه گردید. نشست توسعه پایدار کمیسیون ملل متحد نیز در سال ۱۹۹۹ در نیویورک مفهوم کدها را مورد تأیید قرار داد و در آن از سازمان جهانی گردشگری خواست تا اطلاعات بیشتری از تشکل‌های غیردولتی، سازمان‌های کارگری و بخش خصوصی به دست آورد. در پی آن، نظرات مکتوب بالغ بر ۷۰ کشور عضو UNWTO به این سازمان ارسال شد و از دل آن موارد ده گانه کد جهانی اخلاق گردشگری فعلی استخراج شد و در نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در سانتیاگوی شیلی در اکتبر ۱۹۹۹، به اتفاق آراء به تصویب رسید. شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد (ECSOC) نیز به منظور آشنا کردن بیشتر دنیا با این کدها و نیز تشویق سازمان جهانی گردشگری در خصوص عملکردی اثربخش‌تر در خصوص کدها، آن را به صورت پیش نویسی قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح و به شماره A/RES/56/212 به ثبت رساند(سایت سازمانی جهانی گردشگری).

images کدهای جهانی اخلاق برای گردشگری

کدهای جهانی اخلاق گردشگری در ده ماده به تصویب رسیده است که نه ماده از آن حکایت از «قوانین بازی» برای مقصدها، دولت‌ها، متصدیان تور، برنامه ریزان، کارگزاران مسافرتی، کارکنان و مسافران می‌نماید و ماده دهم به نکات اجرایی مورد توجه در آن تأکید دارد. مواد این کدهای دهگانه به صورت فهرست‌وار عبارتند از(ترابیان و مستولی‌زاده،۲۸۲:۱۳۸۷):

ماده اول: شناخت متقابل و احترام بین مردم و جوامع

ماده دوم: گردشگری به عنوان وسیله‌ای برای شکوفایی انفرادی و اجتماعی

ماده سوم: گردشگری به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار

ماده چهارم: جایگاه میراث فرهنگی در گردشگری و نکات مورد توجه در بهبود آن

ماده پنجم: گردشگری به عنوان یک فعالیت سودمند برای کشورهای میزبان و جوامع محلی

ماده ششم: تعهدات گروه‌های ذینفع در توسعه گردشگری

ماده هفتم: حقوق گردشگران

ماده هشتم: آزادی گردشگران در جابجایی

ماده نهم: حقوق کارکنان و کارآفرینان در صنعت گردشگری

ماده دهم: اجرای اصول قوانین اخلاقی جهانی برای گردشگری

کدهای جهانی اخلاق گردشگری در پی آن است تا اصول نهادینه‌ای را که هم در جوامع میزبان و هم در بین میهمانان می‌تواند منجر به ایجاد رفتارهای بهینه شود معرفی و آن‌ها را بسط و گسترش دهد(تلفر و شارپلی، ۲۰۰۸: ۵۵). همچنین بر اساس کدهای دهگانه‌ گردشگری، اصول هشت‌گانه‌ مسافر و گردشگر مسئول هم طی قطعنامه‌ای در مجمع عمومی‌سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید که در ادامه به آن می‌پردازیم:

آداب سفر

– برای سفرهای دراز مدت از یک هفته یا چند روز قبل یادداشتی تهیه کنید و آنچه را که لازم است با خود ببرید و در آن بنویسید تا چیزی را فراموش نکنید.

– هر وقت قصد دارید برای سفر خود چمدان بخرید به یاد داشته باشید که باید خودتان آن را به مقصد برسانید پس در انتخاب اندازه آن دقت لازم را داشته باشید.

– اگر دوستان تان شما را برای مسافرت کوتاهی دعوت کرده اند تا با اتومبیلشان بروید، به جز یک ساک کوچک یا کیف دستی بار دیگری به همراه خود نبرید چون ممکن است از دعوت شما پشیمان شود.

– به هنگام سوار شدن با اتوبوس، قطار یا هواپیما حتماً بایستی در صندلی خود بنشینید و به هیچ وجه از دیگران تقاضا نکنید که صندلییشان را با شما تعویض نمایند.

– به هنگام سفر با وسایط نقلیه عمومی به هیچ وجه در کار راننده فضولی و دخالت نکنید.

– از انجام بحث، مکالمات و مجادلات پر سر و صدا در وسایل نقلیه خودداری نمایید.

– در طول مسافرت کفش های خود را در نیاورید چراکه این کار ممکن باعث آزردگی سایرین گردد، به جای این کار بهتر است از کفش های راحت و جادار استفاده نمایید.

– از بیرون ریختن آشغال و یا باقیمانده غذا از پنجره خود رو به درون خیابان، جاده و معابر عمومی خودداری نمایید.

– به هنگام مسافرت با هواپیما، قطار یا اتوبوس بهتر است کودکان به گونه ای کنترل شوند که برای سایر مسافران ایجاد مزاحمت و سر و صدا نکنند. برای این کار بهتر است والدین ابزار و آلاتی نظیر کتاب قصه، بازی و اسباب بازی های کم سر و صدا جهت سرگرم کردن آنها به همراه داشته باشند.

– به هنگام مسافرت با هواپیما، قطار یا اتوبوس اسباب و وسایل سفر را در محل مخصوص قرار دهید و از گذاشتن آنها در راهروها و زیر صندلی جداً خودداری نمایید.

– به هنگام استفاده از سرویس بهداشتی هواپیما، قطار و اتوبوس در حفظ نظافت آن کوشا باشید.

– به هنگام سفر با هواپیما از گذاشتن اقلام ممنوعه(نظیرقیچی، چاقو و ادکلن) در کیف جداً خودداری نمایید.

– به هنگام سفر با هواپیما یا اتوبوس از سد معبر در راهروها و انجام مکالمات طولانی پرهیز نمایید.

– به هنگام گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم های شخصی بهتر است از هدفن (گوشی) استفاده نمایید. در این حالت باید اطمینان حاصل کنید که میزان صدا آنقدر نیست که برای فرد کناری مزاحمت ایجاد کند.

– اگر قصد دارید با هواپیما سفر کنید بهتر است از دو ساعت قبل در فرودگاه حضور داشته باشید تا انجام مراحل بازرسی، انتظامی و گمرکی شما عصبی و دستپاچه نکند.

– به هنگام سوار شدن به وسایط نقلیه ای که نیاز به ارایه بلیط و کارت شناسایی دارند بهتر است این اسناد و مدارک در جیب یا کیفی گذاشته شود که دسترسی به آنها در کمترین زمان امکان پذیر باشد.

– اگر در طول سفر در یک هتل اقامت دارید بهتر است که در راهروها به آرامی راه بروید و بلند حرف نزنید، صدای وسایل سمعی- بصری را خیلی بلند نکنید، هر بار که از هتل خارج می شوید کلید اتاق را به قسمت پذیرش بسپارید، دوستانتان را با فریاد از اتاق یا طبقه ای دیگر صدا نزنید، به اتاق صدمه نزنید، حوله و وسایل هتل را با خود نبرید و به هنگام ترک محل اقامت با دادن انعام محبت پیشخدمت و دربان را تلافی کنید.

رعایت الزامات فرهنگی جامعه میزبان:

– پوشش زنان

رعایت حجاب اسلامی در ایران الزامی می باشد. شاید رعایت حجاب به نظر گردشگران مشکل به نظر آید اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که حفظ حجاب را فراموش کردید تنها جریمه ی آن یادآوری و تذکر است که با لحنی مهربان و دوستانه انجام می گیرد.

۱- رنگ: برخی به اشتباه تصور می کنند که در ایران باید تنها لباسهای تیره پوشید اما این تصور غلط است. هیچ محدودیتی برای انتخاب رنگ وجود ندارد و شما می توانید در تابستان لباسهای با رنگ روشن بپوشید.

۲- مو: موها می بایست پوشیده باشد. با توجه به آموزه های اسلام هر زن مسلمانی ملزم به پوشاندن تمام موهای خود است اما این بدان معنا نیست که شما به عنوان یک گردشگر خارجی مجبور هستید یک روسری بسیار تنگ به سر کنید. نگران نباشید. باید بخش اعظمی از موهای خود را بپوشانید و باقی ماندن بخش کمی از جلوی موها طبیعی است.

۳- بدن: لباس باید به گونه ای باشد که تمامی اندام های بدن کاملا پوشیده باشد. دست و پاها باید پوشیده باشد و شما می توانید از صندل هم به جای کفش استفاده کنید.

غذا:

آب آشامیدنی در بسیاری از نقاط کشور به ویژه در شهرها سالم است. آب معدنی نیز به وفور یافت می شود. همچنین در بسیاری از مکانها و خیابانها آبخوری هایی قرار دارد. غذاهای ایرانی لذیذ و سالم بوده و برای اکثر گردشگران جذاب است. در ایران از خوردن گوشت برخی حیوانات اجتناب می شود و حیوانات می بایست حتما ذبح اسلامی شوند. همچنین خوردن مشروبات الکلی در ایران ممنوع می باشد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *