جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ گلشن طبس ۸ پله تا جهانی شدن

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ آبان ۱۳۹۴

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۰۸/۱۶-باغ گلشن طبس برای این که در فهرست آثار جهانی ثبت شود نیاز است ۸ عنصر را تا رسیدن به اصالت اصلی کامل کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس به «خراسان جنوبی» گفت: در زلزله سال ۵۷ تمام آثار تاریخی این شهرستان با خاک یکسان و زمانی که طبس از نظر سیاسی در قلمرو استان یزد بود این باغ بازسازی شد.
«رسول بهبهانی» افزود: زمانی که طبس به خراسان جنوبی الحاق شد با توجه به جایگاه و ارزش ویژه ای که داشت به عنوان کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی مطرح شد واداره کل میراث فرهنگی هم اولویت را بر این گذاشت تا زمینه های ثبت جهانی آن را فراهم کند.
وی با اشاره به بازدید نماینده ایران در یونسکو از این اثر تاریخی و گرفتن ایرادهایی که در بازسازی مجدد اصالت گذشته خود را از دست داده بود، ادامه داد: برای بازگشت این عناصر به اصالتی که با آن فاصله گرفته بود اقدام های خوبی مانند تکمیل حصار باغ، نورپردازی سردر، باغ و حصار آن، بازسازی حوض میانی، لای روبی فواره ها، بازگردان ارتفاع راهروهای اصلی و… انجام شد.
به گفته وی، براساس معیارهایی که پایگاه جهانی باغ های تاریخی اعلام کرد ۸ عنصر نیاز است در این باغ اصالت قبلی خود را به دست بیاورد تا برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو ارسال شود. وی این عناصر را شامل راهرو، آب، فضای سبز، سردر عمارت، اصطبل و… عنوان کرد و گفت: این عناصر باید براساس مستندات، شواهد و قراین گذشته اصالت خود را بازیابند. وی افزود: با توجه به رایزنی هایی که در سال گذشته انجام شد از منابع ماده ۱۸۰، استانی و ملی ۵۶۰ میلیون تومان برای برگرداندن عناصری که اصالت خود را از دست داده بودند در باغ گلشن هزینه شد.
علاوه براین در سال جاری هم برای این باغ یک میلیارد تومان پیشنهاد شده اما چون هنوز مبادله موافقت نامه ای انجام نشده معلوم نیست چقدر اعتبار به آن اختصاص یابد.
اقدام های میراث فرهنگی
مدیر پایگاه باغ های تاریخی استان هم گفت: در راستای مرمت وبهسازی باغ گلشن طبس کارهای بسیار خوبی با استفاده از اعتبارات سال گذشته انجام شده است.
اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان پارسال ۴۶۰میلیون تومان برای مرمت وبهسازی این باغ هزینه کرد که از این مبلغ ۳۱۰میلیون تومان اعتبار استانی و۱۵۰میلیون تومان دیگر اعتبار ملی است.
«جنتی فر» باغ گلشن طبس را یکی از نمونه های شاخص استان دانست و افزود: کارهای انجام شده در این مجموعه در راستای آماده شدن برای بازدید ارزیابان یونسکو و ثبت جهانی بوده و در حال حاضر مطالعات اولیه برای آماده شدن پرونده این باغ به منظور ثبت جهانی انجام شده است.
وی ادامه داد: با توجه به انجام کارهای مورد نظر آمادگی خود را برای حضور ارزیابان دوره ای یونسکو و بازدید از باغ گلشن طبس به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرده ایم و مسئولان مربوط نیز در این باره قول داده اند.
احیای شاخصه های اصلی
به گفته وی، با توجه به این که سطوح شیب دار باغ گلشن از شاخصه های اصلی آن در گذشته بوده با خرید انواع سنگ های رنگی شامل سبز، قرمز، قهوه ای، زرد از معادن داخل و خارج استان براساس شواهد موجود و عکس هایی که دراین مورد وجود داشت نسبت به احیای آن ها اقدام شد. وی ادامه داد: شهرداری طبس هم با جمع آوری قفس حیوانات و وسایل ورزشی باغ گلشن اقدام های خوبی در این زمینه انجام داد که در محور اصلی باغ هم چند خیابان اصلی آن احیا شد. همچنین حوض مرکزی باغ هم مرمت و فواره های آن دوباره راه اندازی شد.
«جنتی فر» گفت: نورپردازی مجدد باغ بر زیبایی و شکوه آن افزوده است. حصارهای باغ هم که ازشاخصه های باغ گلشن درگذشته بوده است مرمت وبا اندود سفید رنگ به حالت گذشته برگردانده شد. جمع آوری بتن کف راهروها و آجر فرش کردن آن ها از جمله اقدام های دیگری است که با هدف احیای باغ گلشن در سال ۹۳ انجام شد. باغ گلشن طبس را «میرحسن خان» سومین حاکم طبس از سلسله خوانینی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شد، احداث کرد.
این باغ با عمارتی در دو طبقه و زیرزمین کوچک در یک نخلستان با هزار اصله درخت خرما با ابعادی حدود ۲۶۶ در ۲۶۰ مترمربع بنا شده و به شماره ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سردر ورودی باغ با نمایی از اندود گچ سفید، رو به میدان و از سوی دیگر رو به باغ با ایوانی دو ستونه و تزئینات آجری نقش‎دار ساخته شده است.
باغ گلشن طبس دارای دو خیابان اصلی متقاطع بوده و در مرکز آن حوضی است با ابعاد۷.۵ در ۲۵.۸۵ مترمربع و ۳ فواره که محوطه باغ را به ۴ مربع بزرگ تقسیم می کند‎ و هر کدام از این مربع‎ها با گذرگاه‎های کوچکی به ۴ کرت تقسیم شده که داخل آن ها ۲ هزار و ۵۰۰ اصله مرکبات (درختان نارنج و…) و ۵۰۰ اصله انار کاشته شده است. این باغ روی امتداد جریان آب چشمه‎های سرد و گرم که به جانب طبس می‎آید شکل گرفته، آب از انتهای مجموعه وارد باغ شده و پس از آبیاری کرت ها و حرکت در جوی ها و فواره‎ها از زیر هشتی ساختمان سردر می‎گذرد و به شهر می‎رود. طراحی این باغ براساس نمونه چهارباغ است که برگرفته از آیات قرآن در مورد بهشت، دو نهر در آن همدیگر را قطع می کنند و درختانی که گفته می‌شود ۴۰۰ سال عمر دارند و سایه دل انگیزی را در کنار دیوارهای کهن این باغ می‌گسترانند.
دومین باغی که دیلی تلگراف میان زیباترین باغ های جهان معرفی کرده است، باغ «عفیف‌آباد» یا باغ گلشن طبس است.
باغ گلشن یکی از دو عنصر اصلی شهر طبس است و ساختمان، سردر و دیوارهای زیبا و تاریخی آن که بازگوکننده‌ سلیقه‌های گذشتگان بوده بر اثر زلزله‌ سال ۱۳۵۷ از بین رفته‌ است و تنها طبیعت سبز باغ از گذشته سخن می‌گوید.

4029 باغ گلشن طبس 8 پله تا جهانی شدن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *