جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ نظر شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ دی ۱۴۰۰

باغ نظر شیراز  یکی از باغ‌های تاریخی استان فارس است که در خیابان کریم خان زند شهر شیراز نزدیک به میدان شهدا و روبروی ارگ کریم خان زند قرار دارد.این باغ با انبوه درختان سر به فلک کشیده سرو و نارنج، سال‌ها پیش از به سلطنت رسیدن کریم خان زند احداث شده بود. کریم خان زند در زمان پادشاهی خود در این باغ عمارت کلاه فرنگی، ارگ، دیوانخانه و ساختمان‌های دیگری بنا نمود. که محلی برای پذیرایی از مهمانان، سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون بوده است.

عمارت کلاه فرنگی که در وسط باغ نظر استقرار یافته، بنایی به شکل هشت ضلعی است. کف این عمارت نزدیک به ۱.۵ متر از سطح باغ بالاتر است. عمارت کلاه فرنگی از بیرون با کاشی‌های ظریف و زیبا تزئین یافته که قسمتی از آن نقش گل و بوته و قسمتی دیگر منظره شکارگاه و مجالس بزم است. داخل عمارت شامل یک تالار مرکزی گنبددار و چهار شاه‌نشین جانبی است که در حدّفاصل آن‌ها یک اتاق قرار دارد. دیوارهای محوطه وسط و اتاق‌های زاویه، مقرنس‌کاری است. نقاشی‌های بسیار زیبایی دارد که از نظر هنری کم‌نظیر است. روی بدنه و طاقچه‌های محوطه وسط عمارت، ده مجلس نقاشی به وسیله نقاشان دوره زندیه که معروف‌ترین آن‌ها آقا صادق نقاش بوده، تصویر شده است. در وسط محوطه داخلی عمارت کلاه فرنگی حوضی از سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده است.

217 باغ نظر شیراز

عمارت کلاه فرنگی

در چهار سوی عمارت کلاه فرنگی، چهار آب‌نما قرار داشته که به دلیل آن که آب‌نمای شمالی در مسیر خیابان زند واقع شده بوده، تخریب شده است.پس از مرگ کریم‌خان زند، بنا به وصیت خود وی، پیکر او را در شاه‌نشین شرقی عمارت کلاه فرنگی به خاک می‌سپارند. از همین زمان این عمارت «آرامگاه وکیل» نام می‌گیرد. آقامحمد خان قاجار بعد از به قدرت رسیدن، به دلیل کینه‌توزی، دستور نبش قبر کریم خان را صادر کرده و استخوان‌های وی را به کاخ گلستان منتقل می‌کند. تا این که در زمان پادشاهی رضا شاه پهلوی، مجدداً استخوان‌ها به این مکان عودت داده می‌شود.

در دوره قاجاریه به دستور حسین‌علی میرزای فرمانفرما، عمارتی با نام «خورشید»، در باغ نظر احداث می‌شود.عمارت کلاه فرنگی در سال ۱۳۱۵ خورشیدی به همت انجمن آثار ملی ایران و با کوشش و تلاش علی‌اصغر حکمت شیرازی، علی سامی و فریدون توللی، به موزه تبدیل شده و نام «موزه پارس» بر آن نهاده می‌شود. آثار موجود در این موزه به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می‌شود. موزه پارس به عنوان قدیمی‌ترین موزه استان فارس، دربرگیرنده آثار ارزشمندی همچون اشیای فلزی، ظروف سفالی و مفرغی، کتب خطی. تابلوهای نقاشی از جمله تابلوی معروف کریم خان در حال کشیدن قلیان، انواع سکه‌ها و مهرها می‌باشد.

119 باغ نظر شیراز

بهترین زمان بازدید

گردشگران معمولا فصل بهار و تابستان را برای بازدید از شهر زیبای شیراز انتخاب می‌کنند و دلیل آن نیز مشخص است. شیراز شهر گل و رنگ‌هاست و بهار فصل ضیافت رنگ‌ها. باغ نظر شیراز در فصل بهار در اوج شادی و زیبایی خود قرار دارد و آواز بلبل‌ها در این فصل از هر فصلی دل‌نشین‌تر است. این انرژی مثبت طبیعت به آدمی نیز منتقل شده و خاطرات زیبایی را می‌سازد. شلوغی شهر ممکن است کمی آزار‌دهنده باشد ولی اگر به هیاهوی مسافران نیز به عنوان بخشی از جذابیت‌های سفر خود نگاه کنید دیگر شما را اذیت نخواهد کرد.

اگر می‌خواهید بازدید شما از باغ نظر شیراز با آرامش همراه باشد در فصل پاییز نیز می‌توانید از شیراز دیدن کنید. آب و هوای شیراز در فصل زمستان نسبتا سرد است و معمولا گردشگران این فصل را برای بازدید انتخاب نمی‌کنند اما طبیعت پوشیده از برف شیراز نیز زیبایی‌های خاص خودش را دارد. بهترین زمان بازدید از باغ نظر شیراز در طول روز نیز صبح‌ها می‌باشد. ساعت ۹ الی ۱۰ صبح، تعداد بازدید کنندگان زیاد نیست و می‌توانید از هوای تازه‌ی صبح‌گاهی نیز در کنار گل‌ها لذت ببرید.

314 باغ نظر شیراز

نحوه دسترسی

باغ نظر شیراز در خیابان زند و در نزدیکی میدان شهدا واقع شده است. برای دسترسی به باغ نظر شیراز میدان شهدا را به سمت خیابان پیروزی پایین آمده و به دومین خیابان از سمت چپ بپیچید تا به خیابان طالقانی راه پیدا کنید، خیابان طالقانی را به سمت زند پایین آمده تا به باغ نظر شیراز برسید. باغ نظر شیراز روبروی ارگ کریم خان زند قرار دارد و این ویژگی می‌تواند شما را در پیدا کردن آدرس راهنمایی کند. اگر قصد بازدید با اتومبیل شخصی خود را دارید پارکینگ‌های متعددی در نزدیکی این باغ قرار دارند از جمله پارکینگ طالقانی، پارکینگ استقلال و پارکینگ وکیل که مشکل جای پارک را برای شما حل خواهند کرد.

اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می‌توانید از اتوبوس و مترو استفاده کنید و در ایستگاه زندیه پیاده شوید و مسیر کوتاهی را پیاده طی کنید. تاکسی‌های خطی نیز در این مسیر فعالیت می‌کنند. ممکن است ترافیک کمی شما را اذیت کند بنابراین بهترین راه استفاده از مترو است.

آدرس : شهر شیراز، میدان شهدا، خیابان زند

413 باغ نظر شیراز

513 باغ نظر شیراز

613 باغ نظر شیراز

76 باغ نظر شیراز

85 باغ نظر شیراز

94 باغ نظر شیراز

105 باغ نظر شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    این باغ در نزدیکی ارگه .. ی باغ کوچیکو دنج . ما گهگاهی ک تو خیابون زند رد میشم ی دوریم تو باغ میزنیم.کلا باصفاست

    ۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *