جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آنچه باید درباره فرش ایران بدانیم ۱

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

تاریخچه فرش در ایران

بشر از زمانی که خود را شناخت و ضرورت وجود ملزومات زندگی روزمره را احساس نمود، به فکر داشتن منسوجی بود تا او را در برابر سرما و سختی محافظت نماید. مالیدن پشم حیوانات، اولین اسلوب تهیه زیر انداز منسوج بوده است. از همین رو پشم گوسفندان را پس از چیدن و مخلوط کردن آن با آب از طریق حرارت دادن و بعد مالیدن و کوفتن به صورت “نمد” در آورد. پس از آن، اولین بافته های تاروپودی را ازتنیدن الیاف گیاهی فراهم آورد، ولی بعد به مرور زمان از الیاف پشمی، کتانی، پنبه ای و ابریشمی استفاده کرد. بوریا و حصیر اسلوب تنیدن تارو پود گیاهی تهیه می شود و فرش و گلیم که مواد اولیه آن از پشم یا ابریشم است با همین اسلوب تنیدن تاروپود انجام می شود. گلیم، بافته ای است داری و بدون پرز که آن را مقدمه ای برای بافت فرش می دانند. در فرش بافی علاوه بر تنیدن تاروپود با گره زدن رشته های پرزی به نام “خامه ” به دور تار، بافتی کامل تر و محکم تر به وجود می آید.

کهن ترین فرش جهان که تا به حال پیدا شده، فرش پازیریک نام دارد که قدمت آن به پانصد سال قبل از میلاد می رسد. این فرش را باستان شناس روسی “رودنکو گریازنوف”، در سال ۱۹۴۹ میلادی در دره پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی کشف کرد. تمامی نقش و نگارهای موجود روی این فرش مشابهت فراوانی با نگارها و حجاری های تخت جمشید دارد، این امر به علاوه کشف سایر آثاری که در این محل پیدا شد و نزدیکی ویژگی های آن ها به هنر دوره هخامنشی، سبب شده است این فرش را متعلق به دوره هخامنشیان بدانند.گزنفون در گزارش های خود نوشته است که در دوره هخامنشی شهر کهن ساردیس، که آن زمان در تصرف ایرانیان بود، به قالی های خود فخر می کرده است.

همچنین آتنیوس نکراسیتی وصف مشروحی از قالی ایرانی با حاشیه خوش نقش و هیکل های مردان و ریخت های عجیب از شیردال های افسانه ای ایران و دیگر جانورانی از این قبیل به میان می آورد(فریه،۱۳۷۴)
بافت فرش در دوره های بعد نیز ادامه می یابد. دردوران اشکانی به واسطه تجارت ابریشم بین ایران و چین، ایرانیان بیشتر با ابریشم آشنایی یافتند و بافت منسوجات ابریشمی خریداران فراوانی یافت، اما متأسفانه از فرش های آن دوره نمونه بارزی به دست نیامده است. شاید برجسته ترین قطعه ای که از حفاری های شهر قومس به دست آمده، قطعه منسوجی است پرزدار به صورت پرزهای فرفری شکل که اگر چه به نظر عده ای خیلی بد شکل به نظر می رسد، اما شاید قدیمی ترین فرش پرزدار ایرانی باشد که در داخل ایران پیدا شده است ( ژوله،۱۳۸۱۹).

در دوره ساسانی هنر و صنایع دستی رشدی چشم گیر داشت. به گواهی تاریخ هنگامی که در سال ۶۲۸ میلادی هرقل امپراطور روم، کاخ خسروپرویز را تاراج کرد، درمیان بسیاری پارچه های نفیس و بافته های دستی، قالی های گره باف و فرش های سوزن- دوزی شده به دست آورد. فرش دیگر ساسانی که در تاریخ بسیار از آن یاد شده ” فرش بهارستان ” یا ” قالی بهار خسرو” نام دارد. این فرش، تالار بار عام خسروپرویز در کاخ تیسفون را به چهار بخش تقسیم می کرده است. حاشیه فرش با سنگ های گرانبها مانند زمرد، یاقوت، مروارید و فیروزه آراسته بوده است که به نظر چمنزاری سرسبز آمده و بهار طبیعت را تداعی می کرده است.این فرش هنگام فتح تیسفون به دست اعراب فاتح افتاد و به عنوان غنیمت میان آن ها تکه تکه شد.

فرش آنچه باید درباره فرش ایران بدانیم 1

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد