جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آغاز فصل جدید گردشگری ایران و ترکیه در سفر رئیس جمهور به آنکارا

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ خرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۳/۲۰ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه دولت: در جریان سفر امروز رئیس جمهور به ترکیه برنامه ای در زمینه همکاری های گردشگری بین تهران و آنکارا امضا شد، موضوعی که می تواند همکاری های دو کشور در زمینه گردشگری را چند پله ارتقا دهد.

توییت های معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه که در روزهای پیش در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده است، نشان از اهمیت ویژه این سفر برای دو تهران و آنکارا دارد.

حمید ابوطالبی در روزهای گذشته مطالب و نکاتی را درباره اهمیت سفر روحانی به ترکیه در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرده است. این توییت ها نشان می دهد این سفر به غیر گسترش روابط دو جانبه اهمیت ویژه ای در بعد فرهنگی و اقتصادی برای دو کشور دارد.

معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری در یکی از توییت هایش تاکید کرده که «ایران به عنوان مرکز ثبات و توسعه و پل ارتباطی اقتصادی ترکیه با مشرق زمین محسوب می‌شود و ترکیه به عنوان پل ارتباطی با اروپا، وهر دو کشور به عنوان ستون‌های اصلی جهان اسلام در کسب بازارهای تجارت کالاهای حلال و توسعه و صنعت در جهان اسلام هستند.»

ابوطالبی در توییت های خود از هیاتی که همراه رئیس جمهور به ترکیه رفته است به عنوان «تخصصی‌ترین هیات‌های تاریخ دیدارهای تهران – آنکارا» یاد کرده است.

بر اساس گزارش ها عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود واعظی وزیر ارتباطات، بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه‌ مسکن و شهرسازی، سلطانی‌فر معاون گردشگری، طیب‌نیا وزیر اقتصاد، علی جنتی وزیر فرهنگ، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و اکبر ترکان رئیس مناطق آزاد در این سفر روحانی را همراهی می کنند.

حضور وزیر اقتصاد، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزیر فرهنگ در هیات همراه رئیس جمهور در سفر ترکیه نشان می دهد به غیر از بحث های سیاسی معمول که در چنین سفرهایی مورد تاکید قرار می گیرد، دو موضوع اقتصاد و فرهنگ در این سفر بیش از دیگر موضوعات مورد توجه دو کشور قرار خواهد گرفت.

اما یکی از مهمترین موضوعاتی که در سفر هیات ایرانی به ترکیه مد نظر قرار گرفت، بدون شک مربوط به موضوع گردشگری است. موضوعی که از یک سو بر مراودات اقتصادی دو کشور تاثیر گذار است و از سوی دیگر بحث فرهنگ را مورد توجه قرار می دهد.

آمار بالای سفر گردشگران ایرانی به ترکیه که هر سال نیز در حال افزایش است، تاکیدی بر اهمیت روابط تهران و آنکارا در عرصه گردشگری محسوب می شود. اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد یک طرفه بودن سفر گردشگران ایرانی به ترکیه است. بر اساس آمار در سال گذشته میلادی نزدیک به ۲/۱ میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند.

بر اساس آماری که وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه منتشر کرده است در ماه دو ماه اول سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۴۷ هزار و ۴۰۸ هزار گردشگر ایرانی وارد ترکیه شده بودند که این رقم در دو ماه نخست سال گذشته به ۱۳۲ هزار و ۹۷۰ نفر کاهش یافت و در دو ماه نخست سالجاری با افزایش قابل توجه، به ۱۹۰ هزار و ۷۹۳ نفر رسید.

اما در مقابل هیچ آماری از ترک هایی که به منظور گردشگری از ترکیه به ایران می آیند وجود ندارد و یا احتمالاً تعداد گردشگرانی که از ترکیه به ایران می آیند چنان کم است که آمارشان جایی ثبت نمی شود.

حالا سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همراه رئیس جمهور به ترکیه رفته و در جریان این سفر یادداشت تفاهم هایی بین دو کشور در زمینه گردشگری امضا شده ست.

چند ماه بعد از آغاز به کار دولت یازدهم ورود گردشگران خارجی به ایران افزایش چشمگیری یافت، چنان که بسیاری از آمارهای بین المللی از ایران به عنوان یکی از طرفدارترین مقاصد گردشگری در ماه های گذشته یاد شد. با توجه به این شرایط به نظر می رسد اکنون بهترین فرصت برای ترغیب گردشگران ترک به بازدید از ایران است.

اگرچه امضا یادداشت تفاهم بین دو کشور می تواند بر افزایش حضور گردشگران ترک در ایران تاثیرگذار باشد، اما این نخستین گام است. معاونت گردشگری سازمان پس امضای این یادداشت تفاهم باید برنامه های مدونی برای تبلیغ جذابیت های کشورمان در ترکیه و جذب گردشگران ترک تدارک ببینند.

 

IMAGE635379262018659864 آغاز فصل جدید گردشگری ایران و ترکیه در سفر رئیس جمهور به آنکارا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *