رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ مرداد ۱۴۰۰

آش هدیح خوی نذری ماه محرم و صفر

لینک این مطلب کپی شد!

آش هدیح خوی نذری ماه محرم و صفر که آشی لذیذ، ساده و خوشمزه محلی است و برای تهیه آن از گندم پخته استفاده می شود. آشی متعلق به شهر خوی در آذربایجان غربی که طرز پخت و طعم این آش شباهت زیادی به آش دندونک دارد. اگر در جشن دندان درآوردن بچه ها شرکت کرده باشید، حتماً طعم آش دندونک لذیذ این مراسم را چشیده اید. آش هدیح کمی سفت تر و لایه ای تر از این آش است و مردم خوی این آش را به عنوان نذری ماه محرم و صفر و شب های سرد زمستانی تهیه می کنند.

مواد لازم

نخود: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
لوبیا چیتی: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
کشمش: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
بادام و گردو برای تزئین: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
نمک، فلفل: به مقدار لازم
آب قلم یا آب گوشت چرب: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار (اختیاری)
گندم پوست کنده: ۲ تا ۳ لیوان فرانسوی دسته دار
شیر یا آب: ۶ تا ۸ لیوان

آش هدیح خوی

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه آش هدیح خوی باید حبوبات را برای ۶ تا ۱۲ ساعت خیس . برای این کار نخود و لوبیا را به صورت جداگانه یا با هم در ظرفی بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید. سپس در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن ها به طور کامل گرفته شود. این کار موجب می شود تا حبوبات سریع تر و بهتر پخته شوند.
در دومین مرحله از طرز تهیه آش هدیح خوی باید به سراغ پخت گندم ها بروید. این مرحله درست همانند طرز تهیه آش دندونی ساده و خوشمزه انجام می شود. برای این کار ابتدا گندم ها را پاک کنید و به خوبی بشویید. سپس گندم ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید. اجازه دهید گندم ها برای چند ساعت خیس بخورند. این کار موجب نرم شدن گندم می شود.

بعد از اینکه گندم ها را چند ساعت خیساندید، باید آن ها را بپزید. اما ممکن است با خودتان فکر کنید گندم را چگونه بپزم؟ طرز تهیه گندم پخته بسیار راحت است. باید گندم را به همراه مقداری آب یا شیر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. مقدار شیر و آب نباید بیشتر از ۶ تا ۸ لیوان باشد و زمان پخت نیز باید به اندازه ای باشد تا گندم ها نرم و له نشود. اگر گندم ها را با آب پختید، می توانید زمانی که گندم حالت نیم پز پیدا کرد، آب قلم را به آن اضافه کنید. این کار موجب می شود تا گندم ها طعم بهتری بگیرند و آش شما خوشمزه تر شود. سپس صبر کنید تا گندم به طور کامل پخته شود.

حتما بخوانید طرز تهیه شیرینی شکری ساده خانگی به ۲ روش
برای پخت گندم بهتر است ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا به آرامی پخته شود. توجه داشته باشید که در انتهای پخت باید حدود نصف لیوان آب یا شیر در قابلمه باقی بماند. بعد از پخت گندم می توانید کمی نمک به آن اضافه کنید تا مزه بگیرد.

بعد از اینکه حبوبات برای چند ساعت خیس خوردند، باید آن ها را در یک قابلمه بریزید و با شعله زیاد روی گاز قرار دهید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، حرارت گاز را روی شعله متوسط تنظیم کنید. سپس صبر کنید تا حبوبات به طور کامل پخته شوند. بعد از پخته شدن حبوبات برای مزه دار شدن آن ها کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید. به طور معمول در طرز تهیه آش هدیح خوی لوبیا و نخود را جداگانه می پزند تا به صورت مجزا روی گندم قرار دهند. شما می توانید طبق سلیقه خودتان لوبیا و نخود را جدا یا با هم بپزید و از آن برای تهیه این آش استفاده نمایید.
برای سرو کردن آش هدیح باید ابتدا گندم را در یک ظرف بزرگ بریزید. سپس مقداری از آب گندم را روی آن بریزید. حالا روی گندم را با نخود و لوبیای پخته به همراه مقداری کشمش، گردو و بادام تزئین کنید. معمولاً برای تزئین آش هدیح از گردو و بادام درسته استفاده می شود. اما شما می توانید طبق سلیقه خودتان از گردوی خرد شده نیز استفاده کنید.

آش هدیح خوی

نکات و فوت و فن های طرز تهیه آش هدیح خوی

اگر گندم ها را با آب پختید و دوست دارید آش شما رژیمی و بدون چربی باشد، می توانید به جای آب قلم از آب گوشت استفاده کنید.

برای خوش طعم شدن گندم می توانید آن ها را به جای آب در شیر خیس کنید. پختن گندم با شیر موجب خوش طعم شدن آن می شود و نیازی به آب قلم ندارد. می توانید برای خوشمزه تر شدن گندم ها در طرز پخت هدیح از شیر محلی پر چرب استفاده کنید.

گندم پخته شده کمی سنگین است و از همین رو زیاده روی در مصرف این آش می تواند معده شما را سنگین کند.

شما می توانید برای تهیه این آش از گندم پوست دار نیز استفاده نکنید. زمان پخت گندم پوست دار از گندم پوست کنده بیشتر است.

به جای استفاده آب قلم و یا آب گوشت می توانید مقداری عصاره گوشت نیز به گندم در حال پخت اضافه کنید.

در صورت تمایل می توانید در طرز پخت هدیح از بلغور گندم به جای گندم پوست کنده استفاده نمایید.

مواد مورد استفاده برای طرز تهیه آش دندونی تهرانی شبیه به آش هدیح است اما در این آش گندم له نمی شود و به صورت کامل و سالم سرو می شود.

درست کردن آش هدیح بسیار ساده است و طرز تهیه آش دندونی برای ۴۰ نفر هم درست به همین روش با پخت جداگانه انواع حبوبات و گندم تهیه می شود.

پخت گندم معمولاً ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد و پختن گندم بیشتر از این مقدار موجب له شدن کامل آن می شود.

برخی افراد در مراحل پخت گندم مقداری شکر و نبات نیز به آن اضافه می کنند. اما به هر حال اضافه کردن کشمش فراوان به این آش موجب می شود که شیرین و خوشمزه شود.

اگر همه آش را نخوردید و مقداری از آن باقی ماند، می توانید تا چند روز آش را در یخچال قرار دهید. هر زمان که قصد خوردن آش را دارید می توانید چند قاشق شیر به آن اضافه کنید و آن را گرم نمایید.

طرز تهیه آش دندونی تبریزی با شیر درست همانند آش هدیح خوی است، فقط با گندم له شده تهیه می شود. برای درست کردن آش هدیح با گندم له شده باید گندم ها را همراه با نخود و لوبیا برای حدود ۷ ساعت روی گاز قرار دهید تا کاملاً نرم و یک دست شوند. سپس روی آش را با کشمش، گردو و بادام فراوان تزئین کنید و میل کنید.

آش هدیح یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین انواع آش محلی است که در واقع کمی با آش های معمولی متفاوت است. این آش مانند دیگر آش ها حالت آبکی و مایع ندارد. در طرز پخت هدیح باید تنها گندم و حبوبات را به صورت جداگانه پخت کنید. سپس آن را با گردو، بادام و کشمش تزئین کنید. معمولاً در شهر خوی این آش را در روزهای محرم و صفر و به عنوان نذری تهیه می کنند و طعم و مزه بی نظیری دارد.

           
 

نظر کاربران :

  • صدیقه پورمحمد

    آش هدیح خوی لوبیا نداره. و در آخر نخود و گندم رو قاطی میکنن و شیر میریزن…به عنوان خویی آش رو ما اینطور می پزیم

    ۱۳ مرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *