جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آرامگاه نصرالله مردانی کازرون

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ مرداد ۱۳۹۹

آرامگاه نصرالله مردانی کازرون ، نصرالله مردانی (۱۳۲۶ در کازرون – ۱۳۸۲ در کربلا ) چهره ماندگار ادبیات ایران در سال ۱۳۸۲ و شاعر ایرانی است. اشعار مردانی بیشتر در زمینهٔ حماسی و انقلابی است. نصراله مردانی تحت تأثیر غزل‌های نو شاعر همشهری ‌اش محسن پزشکیان به غزل روی آورد و به علت پیوند حماسه و غزل مشهور می‌باشد . کتاب خون ‌نامهٔ خاک اثر مردانی در سال ۱۳۶۴ به عنوان کتاب برگزیدهٔ سال انتخاب شد. مردانی در سال ۱۳۸۲ در کربلا درگذشت و در کازرون به خاک سپرده شد. وی تا قبل انقلاب کارمند بانک ملی بود.

آرامگاه نصرالله مردانی کازرون 1 آرامگاه نصرالله مردانی کازرون

از آثار وی می‌توان به کتاب‌های قانون عشق، خون نامهٔ خاک، ستیغ سخن، چهارده نور ازلی، گل باغ آشنایی، حافظ از نگاه مردانی، گزیده ادبیات معاصر ، آتش نی ، قیام نور و سمند صاعقه اشاره کرد.

آخرین اثر نصرالله مردانی «دائرة المعارف شعر فارسی برای ائمه (ع) » بود که به علت بیماری و مرگ وی به اتمام نرسید و هم‌ اکنون نیمه تمام رها شده‌است. قرار بود در این دائرة المعارف همه شعرهای فارسی که در طول تاریخ برای ائمه (ع) سروده شده ‌است، جمع‌آوری شود و مردانی در زمان حیاتش حدود ۱۰ هزار بیت شعر، را در این اثر جمع ‌آوری کرد. این کتاب بعد از درگذشت مردانی ، به ناشری که این کار را به او سپرده بود، پس داده شد و هم ‌اکنون متولی ای برای اتمام این کار وجود ندارد.

آرامگاه نصرالله مردانی کازرون 2 آرامگاه نصرالله مردانی کازرون

مؤسسهٔ فرهنگی هنری مردانی

پس از فوت وی ، جمعی از نزدیکان و خانوادهٔ وی اقدام به تأسیس مؤسسه‌ای با نام مؤسسهٔ فرهنگی هنری مردانی جهت ترویج افکار و اندیشه‌ های وی کردند. بنا به وصیت خود مردانی ، کتابخانه شخصی وی نیز به این فرهنگسرا اهدا شد. این مؤسسه هم‌اکنون در بوستان مردانی و کنار آرامگاه مردانی واقع شده و از اعضای هیئت امنای این مؤسسه می‌توان به افرادی همچون غلامعلی حداد عادل، اسدالله ایمانی (نمایندهٔ سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه سابق شیراز) و محمدحسن مردانی (پسر نصرالله مردانی) اشاره کرد. در حال حاضر مدیریت مؤسسه به عهده شکرالله رضاییان پور است.

کنگرهٔ ستیغ سخن

کنگرهٔ ستیغ سخن در طول یک دهه پس از مرگ وی به صورت متناوب در سه دوره به دبیری خلیل شفیعی و به منظور بزرگداشت نصرالله مردانی در شهرهای کازرون و شیراز برگزار شد . یکی از سال‌های این جشنواره به موضوع جنگ نرم اختصاص داشت.

آرامگاه

آرامگاه مردانی در غرب شهر کازرون و در مجموعهٔ بوستان مردانی به مساحت ۱۲۰۰۰۰ متر مربع قرار گرفته‌است.

آرامگاه نصرالله مردانی کازرون 3 آرامگاه نصرالله مردانی کازرون

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *