جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ مرداد ۱۳۹۹

داشتن سفری سازگار با محیط زیست یکی از دغدغه های امروزه گردشگران دوستدار محیط زیست است . سفری که با به چالش کشیدن و مقید کردن خود به بعضی اصول اولیه در حفظ محیط زیست و زندگی اجتماعی بومی نقش تعیین کننده ای داشته باشیم و در طول راه نیز کمترین آسیب به کره‌ی زمین می‌رسد. برای انجام چنین سفری به خرج کردن پول و یا آموزش‌های خاص نیاز ندارید، بلکه کافی است نسبت به رفتار خود در طول سفر، وسایل حمل‌ و نقل و آنچه که استفاده می‌کنید، آگاه‌تر باشید. اگر شما هم به طبیعت و محیط زیست علاقه دارید این مطلب را مطالعه بفرمایید تا با نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست آشنا شوید .

سفر سازگار با محیط زیست 3 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

استفاده نکردن از کیسه های پلاستیکی

همانطور که می دانید کیسه های پلاستیکی ممکن است تا ۵۰۰ سال در طبیعت باقی بمانند و تجزیه نشوند . پس هنگام سفر ، تا جایی که می توانید از ساک های خرید و پارچه ای  یا کیسه های بازیافت پذیر برای خرید از فروشگاه ها استفاده کنید و کمتر از کیسه های پلاستیکی که زمین را نابود می کنند استفاده کنید .

 

سفر سازگار با محیط زیست نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

آب نخوردن از شیشه های پلاستیکی

بخشی زیادی از زباله ها را شیشه های پلاستیکی تشکیل می دهند. شرکت های گردشگری با همکاری چندین هتل آسیایی، فیلتر های آبی را در اتاق های آن ها تعبیه کرده است که به مسافران این اجازه را می دهد که بتوانند بطری های خود را با آبی پاک و قابل آشامیدنی پر کنند.

سفر سازگار با محیط زیست 2 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

سبک برداشتن بار خود

حتی یک کیلوگرم در زمان پرواز بی تاثیر نیست. هر چه وزن یک هواپیما بیشتر باشد، گاز کربنی هم که تولید می کند بیشتر می شود. پس برای مسافرت فقط وسایلی را که واقعاً لازم دارید با خود ببرید. بدون شک طبیعت از این کار شما قدردان خواهد بود.

سفر سازگار با محیط زیست 8 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

سفر با وسایل نقلیه ی عمومی

استفاده از اتوبوس و مترو، یکی از بهترین کارهایی است که برای کاهش آلودگی در سفر می توانید انجام دهید. این به آن معناست که شما دیگر در تولید آلودگی کربنی وسایل نقلیه ی خصوصی نقشی ندارید. مکالمه و گفتگو و آشنا شدن با مردم محلی حاضر در این وسایل هم، به تجربیات سفر شما اضافه می کند و سفر را شیرین تر می سازد.

سفر سازگار با محیط زیست 7 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

ترجیح دادن سفر زمینی

اگر که پرواز شما کمتر از ۵ ساعت به طول می انجامد، بهتر است که آن را به صورت زمینی انجام دهید و صد ها تن از رد پای کربنی خود را پاک کنید. یکی از دیگر مزیت های این کار، استفاده و لذت بردن از مناظر کنار جاده است.

انتخاب سفری که میزان تولید کربن دی اکسید آن متعادل باشد.

اگر به صورت واقع گرایانه به این مسئله نگاه کنیم، خواهیم دریافت که تولید هیچگونه دی اکسید کربنی غیر ممکن است. شرکت های گردشگری برنامه های مسافرتی گوناگون و بسیار زیادی دارند، که میزان تولید کربن خود را محسابه کرده، تا حد ممکن آن را کاهش داده و باقی مانده ی آن را متعادل ساخته اند. این شرکت گازهای تولید شده بخاطر جا به جایی، کارهای درون محل اقامت، فعالیت های درون مسافرتی و زباله ها را حساب کرده اند و هزینه ی متعادل سازی آن را، به نرخ و قیمت کل تور اضافه کرده اند.

استفاده از خوراکی های محلی

با مصرف غذاها و نوشیدنی های محلی نه تنها، به احتمال زیاد، از کیفیت بالاتر آن ها لذت خواهید برد، بلکه این کار میزان کربنی را که کامیون ها برای رساندن نمونه ی صنعتی آن ها از شهرهای دور، مسافت های طولانی را طی می کنند هم کاهش می یابد. این مسئله برای تمام مواد خوراکی صدق می کند. پس برای صرف غذا کمی ماجراجو باشید! این کار برای محیط زیست هم بسیار مفید است!

سفر سازگار با محیط زیست 5 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

رفتار در هتل همانند خانه ی خود

یک نکته ی مهم که بهتر است به یاد داشته باشید، این است که در اتاق هتل خود همان طوری رفتار کنید که در خانه می کنید. زمانی که لازم نیست، از پیشخدمت ها حوله های تمیز نخواهید و به حمام های خیلی طولانی هم نروید. یکی دیگر از مسائلی که تقریباً همه ی ما آن را فراموش می کنیم، این است که نباید تلویزیون، چراغ ها و کولر درون اتاق خود را وقتی که می خواهیم به بیرون برویم روشن بگذاریم.

سفر سازگار با محیط زیست 4 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

ذخیره انرژی

وقتی هتل را به قصد گردش در شهر ترک می‌کنید، سیستم گرمایشی و سرمایشی و تلویزیون را خاموش کنید. اگر اتاق شما نیازی به نظافت ندارد، علامت « لطفا مزاحم نشوید » را روی در نصب کنید تا برای نظافت هر روزه‌ی اتاق شما انرژی برق هدر نرود. بسیاری موارد اینگونه برای صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارد که با کمی دقت می توانی به آن ها عمل کنید.

سفر سازگار با محیط زیست 6 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

کیف لوازم آرایشتان را سم زدایی کنید

وقتی سفر می‌روید از خرید لوازم پلاستیکی کوچک برای بسته بندی کردن لوازم بهداشتی و آرایشیتان بپرهیزید. در عوض از بطری‌ها و وسایلی که قابل استفاده مجدد هستند استفاده کنید. هتل‌هایی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند نیز چنین رویکردی را دنبال می‌کنند. وقتی نوبت به انتخاب لوازم بهداشتی می‌شود، آن‌ها به دنبال لوازم بهداشتی اورگانیک یا بدون مواد شیمیایی می‌روند. مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضد آفتاب به مرجان‌های دریایی آسیب می‌رسانند بنابراین به دنبال گزینه‌هایی باشید که چنین آسیبی به مرجان‌ها نزنند. برخی برندها همانند Ren یا Pai کرم‌های مناسب‌تری برای چنین مواقعی دارند.

سفر سازگار با محیط زیست 10 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

احترام به سنت‌های محلی

به محیط زیست اجتماعی احترام بگذارید. برخی از فرهنگ‌ها در نوع پوشش، خوراک و رفتار، تفاوت‌های زیادی با شما دارند. سعی کنید با افراد محلی تعامل کنید و وسایل کوچکی مانند خوراکی‌های مخصوص شهر یا کشور خود و یا عکس‌هایی برای آغاز این تعامل به همراه داشته باشید. سفر این گونه به شما کمک می‌کند تا آخر عمر تجربیات منحصر به‌ فردی همراه خود داشته باشید.

خرید هوشمندانه

برچسب‌ها را بخوانید و درباره‌ی موادی که در آن ها به کار رفته است، بپرسید. در همه جای دنیا ممکن است محصولات از موادی ساخته شده باشند که دوست‌دار محیط زیست نباشند و یا از حیوانات و گیاهان در معرض خطر انقراض تهیه شده باشند. فروش این مواد حتی ممکن است در آن شهر یا کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد، اما شما می‌دانید که خرید آن ها کار درستی نیست. همیشه مسئولانه و آگاهانه خرید کنید.

انتخاب عاقلانه فعالیت‌های تفریحی

قرار نیست به هر قیمتی تفریح کنید. تله‌کابین‌هایی که هر سو کشیده شده‌اند، وسایل نقلیه‌ی موتوری و ورزش‌های پرسر و صدا همگی به محیط زیست و مردم بومی آسیب می‌رسانند. سعی کنید ورزش‌ها و تفریحاتی را انتخاب کنید که تجهیزات زیادی نیاز نداشته باشند و از سوخت‌های فسیلی استفاده نکنند.

خارج نشدن از مسیر

زمانی که به کوهنوردی می روید، همیشه در مسیر تعیین شده باقی بمانید و فاصله ای ایمن را از حیوانات درون مسیر حفظ کنید. خارج شدن از مسیر می تواند برای پوشش گیاهی محافظت شده ی اطراف هم خطرناک باشد و به آن آسیب بزند.

اهمیت تعداد اعضای گروه

هر چه گروه همسفران شما کوچک تر باشد، تأثیر آن بر محیط اطراف هم کم تر خواهد بود. پس تا می توانید با این گروه های کم تعدادی که سرپرست آن ها نسبت به محیط زیست ما احساس وظیفه شناسی می کند سفر کنید. قبل از رزرو تور بپرسید که تعداد اعضای گروه چند نفر است. اگر که نظر آن ها را جلب کردید، در مورد روند کاری مدیر تور نسبت به محیط زندگی مقصدتان هم بپرسید.

سفر سازگار با محیط زیست نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

اثر کمی از خود به جای بگذارید

برای گم‌نکردن راه، شاخه‌های درختان را نکنید و سنگ‌ها را جابه‌جا نکنید، سعی کنید عوارض طبیعی را به عنوان علامت انتخاب کنید ولی به ظاهر و جایگاه آنها آسیب نرسانید. حفظ طبیعت همانگونه که قبل از ورود ما به آنجا بوده است، یکی از مهم ترین گزینه های داشتن سفری سبز و محیط زیستی است. همچنین یک کیسه زباله با خود همراه داشته باشید تا زباله‌ها را در آن بریزید و با خود بازگردانید. هیچ زباله ای را در طبیعت به جا نگذارید.

هیچ چیز را با خود به خانه نبرید

سفر سبز یعنی احترام و حفظ طبیعت همچنان که برای دیدن شگفتی های جهان به آن ها سفر می کنیم و می تواند به سفری مسئولانه نیز تعبیر شود. ممکن است چند گیاه بومی را ببینید و هوس کنید که آنها را در گلدان کوچک بکارید و با خود ببرید و یا به جان درختچه‌های میوه‌ی وحشی بیفتید و محصولاتش را بخورید. این کار را نکنید، اگر قرار باشد تمام توریست‌ها این کارها را انجام دهند چه چیزی از طبیعت باقی می‌ماند؟ دیگر صحبتی از کسانی که حیوانات را با خود به خانه می‌آورند، نمی‌کنیم!

به یاد داشته باشید حیوانات ابزار نیستند

با خوک‌ها بازی نکنید، با دولفین‌ها شنا نکنید یا به روی فیل‌ها ننشینید. این کار شما فقط آن‌ها را گیج می‌کند. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که حیواناتی که خیلی نزدیک به انسان قرار می‌گیرند سطح بالایی از استرس را تحمل می‌کنند. حضور انسان ممکن است حیوانات را از غذا خوردن، زاد و ولد یا استراحتشان بازدارد، این کار همچنین موجب می‌شود در عادات طبیعی حیوانات اختلال ایجاد شود. به دنبال پروژه‌های محافظتی خلاقانه باشید و بدانید مشکلی نیست که در چنین پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنید بدون اینکه بخواهید با حیوانات عکس بگیرید.

سفر سازگار با محیط زیست روز به روز از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود. دانستن اینکه چطور می‌توانید در سفر خود با محیط زیست هم مهربان باشید بسیار مهم است. اما همیشه این مساله به خود شما باز نمی‌گردد، شاید شما به هیچ درختی آسیب نزنید یا از پلاستیک استفاده نکنید اما هتلی که در آن اقامت می‌کنید، فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید، افرادی که در اینستاگرام دنبال می‌کنید و حتی غذایی که می‌خورید هم می‌تواند به روی سفر شما تاثیرگذار باشد.

سفر سازگار با محیط زیست 1 نکات داشتن سفری سازگار با محیط زیست

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *