رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ خرداد ۱۴۰۲

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

اشتراک گذاری

آرامگاه مهدی اخوان ثالث در شهر توس در کنار آرامگاه فردوسی واقع شده است. مهدی اخوان ثالث شاعر، ادیب و موسیقی‌ پژوه ایرانی بود که با نام و تخلص م. امید شناخته میشد. مهدی اخوان ثالث در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید، چیره‌ دستی اخوان در شعر حماسی است.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

مهدی اخوان ثالث که بود؟

این شاعر بلندآوازه ایرانی در تاریخ ۱۰ اسفند سال ۱۳۰۷ در مشهد چشم به جهان گشود. تخلص اخوان ثالث در شعرهایش «م. امید» بود. مهدی اخوان ثالث تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان‌ها و دبیرستان‌های مشهد انجام داد. سپس از هنرستان صنعتی مشهد نیز فارغ التحصیل شد. وی در سال ۱۳۲۷ ساکن تهران شد و به خدمت آموزش و پرورش درآمد و به شغل معلمی در اطراف تهران مشغول شد.

در ادامه مهدی اخوان ثالث به همکاری با مطبوعات، شرکت در کارهای سینمایی و نویسندگی، کار برای برنامه‌های رادیویی و بنیاد فرهنگ ایران پرداخت. اخوان ثالث ذوق و مایه‌ی شعری را از مادرش به ارث برده بود و او از کودکی به دور از چشم پدرش به موسیقی گرایش داشت. مهدی هم مانند بسیاری از افراد صاحب‌قلم در سال ۱۳۳۲ دستگیر و روانه زندان شد و پس از مدتی آزاد شد.

اخوان ثالث جزو شاعران محبوب مردمی است زیرا اشعار او زمینه اجتماعی دارند و گاهی در شعرهای خود حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده است. وی در شعر سبک کلاسیک فارسی توانایی داشت و در ادامه به شعر نو گرایید بنابراین از هر دو سبک از اخوان ثالث اشعاری به‌جا مانده است.

از سال ۱۳۲۶ تا سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعه شعر مهدی اخوان ثالث با عنوان «ارغنون» منتشر شد که در این مجموعه شعر، قدرت و چیره‌دستی اخوان ثالث به شعر کلاسیک آشکار شد. جالب است بدانید اخوان ثالث علاقه زیادی هم به موسیقی داشت و در زندگی هنری وی شعر و موسیقی با همدیگر پیوندی ناگسستنی داشتند.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

آرامگاه مهدی اخوان ثالث کجاست؟

اخوان ثالث جزو شاعران بزرگ معاصر ایرانی است که در تاریخ ۴ شهریورماه سال ۱۳۶۹ چشم از جهان فرو بست. مرحوم اخوان ثالث را پس از فوت در آرامگاه فردوسی و در گوشه‌ای از باغ توس به خاک سپرده شد. هنگامی‌که به بازدید از مقبره فردوسی می‌روید گوشه‌ای از باغ سنگ قبر کوچکی را می‌بینید که روی آن نام مهدی اخوان ثالث درج شده است. اما باید بگوییم در نگاه اول شاید تعجب کنید که چرا برای چنین شاعر بزرگ ایرانی سنگ قبر کوچکی در پشت موزه توس قرار داده‌اند.

در واقع سنگ قبر اخوان ثالث حکایت‌گر زندگی اوست و اخوان هم مانند سایر بزرگان ایرانی بخاطر برخی از اندیشه‌هایش مورد پسند واقع نشده است. در نهایت مزار وی در بخش غربی مجموعه آرامگاه فردوسی و در ضلع جنوبی موزه قرار دارد و در کنار مزار، تندیسی از نیم‌تنه‌ی اخوان ثالت نصب شده است. هر ساله در چهارمین روز شهریورماه، مزار وی میزبان خانواده و دوستدارانش است و در این مکان مراسمی برای یادبود این شاعر بزرگ ایرانی برگزار می‌شود.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

نحوه دسترسی

آدرس: استان خراسان رضوی، توس، انتهای بلوار بهارستان، آرامگاه فردوسی، بخش غربی آرامگاه و پشت موزه
مسیر دسترسی: برای بازدید از آرامگاه مهدی اخوان ثالث می‌توانید با اتومبیل شخصی خود یا وسایل نقلیه عمومی به آرامگاه فردوسی بروید. اگر می‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید کافی است به پایانه فردوسی در مشهد بروید و سوار اتوبوس‌های خط ۲۰۲ شوید که با این اتوبوس‎‌ها در ظرف ۴۵ دقیقه به آرامگاه فردوسی می‌رسید.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *