جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آرامگاه حر عاملی مشهد

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ بهمن ۱۳۹۷

قدمت آرامگاه حر عاملی مشهد در حدود ۶۵۰ سال است. آرامگاه حر عاملی مشهد ، در سال ۱۳۶۵ هجری شمسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.آرامگاه حر عاملی مشهد، متعلق به شیخ المحدثین محمد بن حسن است که به شیخ حر عاملی شهرت دارد. آرامگاه شیخ حرعاملی، در شمال شرقی صحن انقلاب حرم مطهر امام رضا(ع) از طریق پلکانی به هم مربوط شده اند. در بالای مقبره حر عاملی، غرفه هایی در کنار مدرسه میرزا جعفر به چشم می خورد.
شیخ محمد بن حسن حر عاملی، از برجسته ترین علما و فقهای شیعه در قرن یازدهم هجری و از نوادگان حر بن یزید ریاحی است. شیخ حر عاملی در سال ۱۰۳۳هجری قمری در روستای مشغره لبنان متولد شد . ایشان نزد استادانی از جمله شیخ حسن ظهیر، شهید ثانی و پدربزرگوارشان حسن بن علی به علم آموزی پرداخت.
شیخ حر عاملی در سن چهل سالگی و در سال ۱۰۷۳ هجری قمری برای زیارت، از جبل عامل به عراق عزیمت نمود. سپس ایشان برای زیارت حرم امام رضا(ع) به ایران سفر کرد. شیخ حر عاملی، پس از ورود به ایران، مدتی در اصفهان سپری نمود، در آن جا با علامه مجلسی همراه شد و محبوب پادشاهان صفوی قرار گرفت.
شیخ حر عاملی زمانی که برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد آمد آن جا را مکان مناسبی برای سپری کردن زندگی دید. شیخ حر عاملی در مدت ۲۶ سال زندگی در مشهد، مولف و مدرس کتابهای فقهی و شیخ الاسلام بود. ایشان، کتاب معروف وسائل الشیعه که درباره مباحث فقهی است و همواره مورد توجه مجتهدان و فقها بود را نوشته است.

از دیگر آثار وی می توان به الجواهر السنیه فی الاحادیث القدسیه ( اولین کتاب ایشان که به رشته تحریر در آمده است)، هدایه الامهالی احکام الائمه علیهم السلام‌ (منتخبی از کتاب وسائل الشیعه با حذف سند و مکررات)، رساله فی الرد علی الصوفیه‌ (شامل ۱۰۰۰حدیث در رد فرقه صوفیه) و… نام برد. پدر شیخ حر عاملی، فقیه، ادیب و مورد مراجعه عموم مردم و مادر شیخ حسن، دختر علامه عبدالسلام و از زنان با فضیلت بود. شیخ حر عاملی، اشعار فراوانی در مدح و ستایش اهل بیت سروده است و دیوانی دارد که شامل ۲۰۰۰۰ بیت شعر است. شیخ محمد حر عاملی در ۲۱ ماه رمضان سال ۱۱۰۴ هجری قمری در مشهد درگذشت.

آرامگاه حر عاملی مشهد آرامگاه حر عاملی مشهد

آرامگاه حر عاملی مشهد1 آرامگاه حر عاملی مشهد

آرامگاه حر عاملی مشهد2 آرامگاه حر عاملی مشهد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 9 میانگین: 3.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    شیخ حر عاملی از نوادگان حر بن یزید ریاحی است

    ۱۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • سید علی عندلیبی طهرانی

      بله .هستند

      ۱۷ بهمن, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *