رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

آرامگاه شاهزاده زید توی

اشتراک گذاری

آرامگاه شاهزاده زید توی ، یکی از آثار مذهبی-تاریخی مربوط به قرون میانی اسلامی در شهرستان اسفراین است. پلان بنا در اصل هشت ضلعی بوده ولی طی تعمیرات مکرر به صورت نامنظم و چند وجهی درآمده است. بر مزار امامزاده یک صندوقچه چوبی منبت­کاری شده وجود دارد که در گرداگرد آن کتیبه­ هایی به خط نسخ نوشته شده و در بخشهای مختلف با شمسه و ترنجهای هندسی محاط در قابهایی مربعی به طرز زیبایی تزیین شده است. مصالح اصلی بنا خشت و گل بوده که بعدها نمای آن را با آجر کار کرده­ اند.

آرامگاه شاهزاده زید توی

معماری بنا

گنبد بنا به صورت عرقچینى به قطر ۶ و ارتفاع ۳ متر است که دور آن داراى نقاشى‏ هاى زیبایى است. داخل بقعه گچ اندود شده و تا ارتفاع یک متر با سنگ مرمر، ازاره آن پوشش یافته است. در وسط بقعه، صورت قبرى است که بر روى آن صندوق چوبى قدیمى به ابعاد ۱۰/۱×۲ متر قرار دارد که در سال ۱۳۲۹ هـ . ق ساخته شده است. در داخل این بقعه، قبورى از دورة صفویّه وجود دارد که قدیمى‏ ترین آن ها، تاریخ ۱۰۷۲ هـ . ق و مربوط به میر محمّد صادق ولد میر عبداللَّه است.

دو چنار تنومند که بیش از هزار سال عمر دارد، در ابتداى صحن امامزاده واقع است و یکى از آنها دچار حریق شده و در تنه سوخته آن به راحتى شش نفر جاى مى‏گیرند. این بنا در فهرست آثار ملی به شماره ۱۸۷۳۴ ثبت شده است .

آرامگاه شاهزاده زید توی

نحوه دسترسی به آرامگاه شاهزاده زید توی

آدرس :شهرستان اسفراین، شمال روستای توی

آرامگاه شاهزاده زید توی

           
 

نظر کاربران :

  • حسین یزدانی

    سلام و عرض ادب
    عکس اول داخل سایت مربوط به مکان دیگری(آتشکده اسپاخو) در شهرستان دیگری(مانه وسملقان) است و نیاز است که هرچه سریعتر حذف شود
    باتوجه به اینکه در سال ۱۳۹۹ پیشنهاد اصلاح دادم ولی اصلاح نشده
    با تشکر

    ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
    • زهره اسلوب

      با عرض سلام و تشکر از شما تصاویر اصلاح شد امیدوارم مورد تایید باشد. سپاسگزارم

      ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۲
  • حسین یزدانی

    باسلام ، این عکس مربوط به این مکان نمی باشد، و مربوط به آتشکده روستای اسپاخو از شهرستان مانه و سملقان اشتان خراسان شمالی است، لطفا این عکس را از این سایت خذف کنید

    ۱۸ خرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما تصاویر اصلاح شد .

      ۷ تیر, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *