جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار سفيده ندوشن پديده ای جذاب در استان يزد

تاریخ بروزرسانی :
۵ اسفند ۱۴۰۱

آبشار سفيده ندوشن را می‌توان جزو زیباترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار از نظر موقعیت جغرافیایی از توابع شهر ندوشن است و در کیلومتر ۲ جاده ندوشن-میبد واقع است. آب این آبشار شور و نمکین بوده و در اطراف آن قندیل‌های نمکی زیبایی وجود دارد. دارای زیبایی‌های منحصربه‌فردی است. در اطراف این آبشار زیبا چشمه‌سارها، چشمه‌های جوشان، تراورتن‌ساز، سنگ آب‌ها و دیگر مناظر طبیعی نیز وجود دارد. که لذت طبیعت‌گردی در این منطقه را دوچندان کرده است.

آبشار سفيده ندوشن آبشار سفيده ندوشن پديده ای جذاب در استان يزد

آبشار در دل بیابان

وجود آبشار آن‌هم در دل بیابان، از معجزات طبیعت است که برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. استان تاریخی و فرهنگی یزد دارای آثار طبیعی فراوانی است که در فهرست میراث طبیعی ایران اسلامی به ثبت رسیده است. همواره میزبان گردشگران و مسافران است.
مهم‌ترین دلیل نام‌گذاری این اثر به نام آبشار سفیده به دلیل رنگ سفید آب شارش کرده از آبشار است که به دلیل وجود املاح آهکی در آب آن است. این رنگ سفید به‌ویژه در ایام آبسال که دبی آبشار افزایش چشمگیری یافته و حجم آب زیاد می‌شود، به‌خوبی قابل‌ مشاهده است.

با توجه به مطالعات صورت گرفته و بررسی نقشه‌های زمین‌شناسی مربوط به رسوبات کواترنر و ایجاد گسل‌هایی در همین دوره است. که به‌طور تقریبی شروع پیدایش دره‌های شکل یو محدوده – حاصل از فرسایش شدید آبی از ۱۰ تا ۱۵ هزار سال پیش تخمین زده می‌شود.

یخ زدن آبشار سفيده ندوشن

روزهای یخبندان این آبشار به دلیل برودت هوا در ایام سرد سال، به‌صورت عجیبی یخ‌ می‌زند. با توجه به ماهیت اثر مورد نظر و موقعیت قرارگیری آن، تعداد روزهای یخبندان نقش بسیاری به‌ویژه در جذابیت آن دارد. به‌گونه‌ای که در فصل‌های پرباران که آبشار آبدهی بیشتری دارد و در زمستان منظره بسیار جالبی از آبشاری یخ‌زده خلق می‌شود.

در مجاورت و امتداد این جاذبه طبیعی و گردشگری، آبشارهای کوچکتری قرار دارد. که مسیر جریان آب از ارتفاعات به سمت دشت‌های مجاور است.

آبشار سفيده ندوشن1 آبشار سفيده ندوشن پديده ای جذاب در استان يزد

یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان این آبشار و چشمه‌های تغذیه‌کننده آن است. که علاوه بر اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد در سطح استان بوده، آبدهی آن نقش بسیار پررنگی در رونق اقتصاد متکی بر دامداری و مراتع منطقه دارد. بدین ترتیب پتانسیل بسیار بالایی در جذب گردشگر و درآمدزایی داشته و از طریق آن می‌توان اقتصاد منطقه را رشد داده و بهبود بخشید.
همچنین این آبشار با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی و دارا بودن پدیده جذاب کارستی یا حفره‌های طبیعی زیرسطحی. علاقه‌مندان به حوزه زمین‌شناسی را به ندوشن کشانده و باعث ژئوتوریسم در این منطقه شده است. گردشگران وارد شده به این منطقه اغلب اکوتوریست‌هایی هستند که برای پیاده‌روی، کوهنوردی و صخره‌نوردی در ارتفاعات اطراف آبشار چشمه به این منطقه وارد می‌شوند.

ثبت ملی آبشار سفيده ندوشن

آبشار سفيده ندوشن یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان یزد است. که به‌عنوان اثر ملی در نظر گرفته‌ شده و در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است. از ویژگی‌های دوست‌داشتنی آن می‌توان به آب‌وهوای مطبوع و طبیعت چشم‌نوازش اشاره کرد.

در اطراف آبشار سفیده ندوشن، تپه‌ها و کوه‌های اطراف، گونه‌های جانوری مانند پلنگ، قوچ و میش. کل و بز، پرندگانی نظیر کبک، تیهو و عقاب، دلیجه، چِک چِک و سنگ چشم و خزندگان آگاما. جیکو و تیرمار زیست می‌کنند و در بخش‌هایی از آن نیز گونه‌های گیاهی درمنه، گز و قلم وجود دارد و از نظر تنوع گونه‌ای و زیستگاهی، دارای ارزش زیادی است.

محدوده اثر طبیعی آبشار سفیده به سبب داشتن ویژگی‌های فراوان به‌ویژه در عرصه گردشگری دارای ارزش است. به اعتقاد صاحب‌نظران این محدوده به‌عنوان اثر ملی می‌توان به فضای خوب گردشگری تبدیل شود.

گونه های جانوری

وجود گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در لیست، وجود جریان آب تقریباً دائمی در دل بیابان‌. نقش آبشارها در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، داشتن چشم‌اندازها و منظره‌های زیبا و متنوع. برخورداری از وسعت و فضای مناسب برای حفاظت اکوسیستم حساس و شکننده. خاصیت طبی و درمانی آب آبشار و پدیده‌های جذاب کارستی و ژئوتوریستی اهمیت این اثر طبیعی را دوچندان می‌کند.

آبشار سفيده ندوشن2 آبشار سفيده ندوشن پديده ای جذاب در استان يزد

فصل بهار از فصل‌های مناسب برای بازدید از آبشار ندوشن است. زیرا در این فصل آبشار سفیده در بهترین و پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد. آب‌وهوای منطقه بسیار مطبوع و ایده آل برای گردشگری است. درختان پر شکوفه و نسیم بهاری از ویژگی‌های بهار منطقه سفیده است که هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد.

زمستان نیز برای علاقه‌مندان به برف و مناظر سفیدپوش طبیعت، فصل مناسبی است. زیرا یخ‌زدگی آب، جلوه ویژه‌ای به این آبشار می‌بخشد و طبیعت در لباسی دیگر خود را می‌نمایاند.
این آبشار در دل کوه واقع‌ شده و بازدید از آن، نیازمند قدری پیاده‌روی و پیمودن دامنه‌هاست که این امر بر لذت طبیعت‌گردی در این منطقه می‌افزاید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد