جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاروانسرای جمال آباد میانه

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ آبان ۱۴۰۱

کاروانسرای جمال آباد میانه ،کاروانسرای تاریخی در جوار روستای جمال آباد می باشد .روستای جمال آباد در ۳۵ کیلومتری شهر میانه واقع شده است . کاروانسرای جمال آباد در سال ۱۰۶۵ هجری قمری بنا شده‌است. (به نوشته شوالیه شارون نویسنده و جهانگرد معروف، این کاروانسرا در تاریخ ۷۳۳ هجری قمری بدست غیاث الدین محمد، وزیر سلطان ابوسعید، سلطان مغول ساخته شده‌است.) در سال ۱۲۳۴ ه.ق در هنگام بازدید (موریس دو کتز بوئه) از این اثر تاریخی گرچه حدود ۵۲۰ سال از بنای آن می‌گذشت، همچنان در نهایت زیبایی و استحکام بوده‌است. همچنین در سال ۱۱۱۲ ه.ق «جملی کارری» در نوشته‌های خود از وجود برج‌های هفتگانه و زیبای این بنا خبر داده‌است.  این کاروانسرا درحال مرمت است .

jamal abad2 کاروانسرای جمال آباد میانه

معماری بنا

جمال آباد زمانی در تلاقی جاده ترانزیت قدیم و جاده ابریشم بسیار پر رونق بوده است، به طوری که جهانگردان از کاروانسرای این منطقه به عنوان مهمترین کاروانسرای بین زنجان و تبریز نام برده‌ اند. تاریخ بنای این اثر به خاطر مرمت و بازسازی آن توسط شاه عباس به زمان صفویه یعنی قرن ۱۱ هجری نسبت داده می شود اما قبل از آن به صورت چاپارخانه در قرن هشتم هجری قمری از کاربرد زیادی برخوردار بوده است.

شوالیه شارون نویسنده و جهانگرد معروف، تاریخ ساخت این بنا را ۷۳۳ قمری و به دست غیاث الدین محمد وزیر سلطان ابوسعید مغول می ‌داند. در سال ۱۱۱۲ قمری نیز جملی کارری در نوشته های خود از وجود برج های هفت گانه و زیبای این بنا خبر داده است. كاروانسرای جمال آباد به‌ صورت حیاط مرکزی است و چهار ایوان در اطراف آن قرار گرفته‌‌‌ اند. سردر بنا به‌ صورت دو طبقه است و چهار برج مدور در چهار ضلع آن واقع شده ‌‌اند. این کاروانسرا در زمینی به مساحت ۵۰ در ۶۰ متر مربع بنا شده است.

این مکان در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره‌ ثبت ۶۱۵۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جمال آباد 1 کاروانسرای جمال آباد میانه

نحوه دسترسی به کاروانسرای جمال آباد

کاروانسرای جمال آباد در کنار روستای جمال آباد میانه واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر میانه قرار دارد. اگر از ۲۰ کیلومتری جنوب میانه از جاده ترانزیت وارد بخش کاغذ کنان شویم، اولین روستایی که خواهیم دید، روستای جمال آباد است. اگر این مسیر را طی کنیم، ردپائی از استراحتگاه ها و مسافرخانه های قدیمی در آن خواهیم دید.

جمال آباد 2 800x533 کاروانسرای جمال آباد میانه

جمال آباد 3 800x533 کاروانسرای جمال آباد میانه

جمال آباد 800x533 کاروانسرای جمال آباد میانه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *