رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آبان ۱۴۰۱

قیز قالاسی (قلعه دختر میانه )

اشتراک گذاری

قیز قالاسی (قلعه دختر میانه ) در ۲ کیلومتری شمال پل دختر (۱۸ کیلومتری جنوب میانه) واقع شده است و یکی از آثار تاریخی مهم میانه به شمار می رود . این قلعه بر روی صخره بزرگ و قلل تیز، در بالای کوه‌های قافلانکوه واقع شده‌است. شکل عمومی آن کثیرالاضلاع غیرمنتظمی است که دره‌های عمیق و قله‌های تیز قافلانکوه را زیر پوشش خود قرار داده‌است. این بنا با آجر و سنگ ساخته شده و بلندی دیوار (باروی قلعه) اطراف آن به ۴ متر می‌رسد. این قلعه دارای یک دروازه و یک راه خروجی به ارتفاع سه متر می‌باشد که راه خروجی آن بیشتر به راه فرار شباهت دارد و به تخته سنگ‌ها و پرتگاه‌های خطرناک منتهی می‌گردد. قلعه دختر، ۱۶ یا ۲۴ برج دیده‌بانی مخروبه دارد که ۸ برج آن بر رودخانه قزل اوزن مشرف است.

قیز قالاسی

در میان قلعه، دو منبع آب به ابعاد ۱۵*۱۰ متر و ارتفاع ۱۰ متر وجود دارد که آب آن به وسیله برف و باران تامین می‌شده‌است. دو ضلع قلعه از صخره‌های طبیعی و یک ضلع آن از سنگ‌های تراشیده شده تشکیل یافته‌است. علاوه بر آن چاه‌های زیادی نیز در قسمت‌های مختلف قلعه وجود داشته که در مواقع حساس از آب آنها استفاده می‌شده‌است. در زمان حکومت شاه عباس صفوی، این قلعه محل تجمع و استراحت راهزنان و اشرار بوده که باعث ناامنی منطقه بودند. به دستور وی دیوارهای قلعه تخریب شده. برخی تاریخ بنای قلعه و پل را نزدیک به هم (قرن ششم) ذکر می‌کنند ولی برخی دیگر از مورخان، ساختمان قلعه را به یکی از پادشاهان ساسانی (اردشیر دراز دست) نسبت می‌دهند.

قیز قالاسی

 

تاریخچه قیز قالاسی

بعضی از مورخین ساختمان بنا را به اردشیر درازدست (پسرخشایارشاه هخامنشی) نسبت می‌دهند. درحالی که در تابلویی که اخیراً از طرف سازمان میراث فرهنگی در ابتدای ورودی نصب شده، تاریخ بنای قلعه، قرن هفتم هجری، نوشته شده است . ولی با توجه به پایه‌های ساخت قلعه و مصالح به کار برده شده تخمین به اوایل دوره ساسانیان نیز زده می‌شود.

به علت سرقت یا از بین رفتن کتبیه قلعه که در سردر ورودی اصلی قلعه نصب بوده و هنوز هم جای آن پیداست. تاریخ دقیق آن مشخص نیست و در این رابطه افسانه‌های پیرامون قلعه و پل دختر، که احتمالاً این نوع نگرش ریشه در فرهنگ مردم این خطه از میهنمان دارد، حقیقت و واقعیت تاریخی آن را پوشش داده است.

دستور تخریب قلعه را شاه عباس صادر کرده است به دلیل اینکه پناهگاه سارقین قطاع الطریقی بود که بر این کوهستان‌ها استیلا داشتند. باستان‌شناسان بزرگی در قرن‌های گذشته از میانه عبور کرده‌اند و این قلعه را ستوده‌اند و از اقدام شاه‌عباس در تخریب قلعه گله کرده‌اند. این قلعه از وسایل ایمنی و آب انبار برخوردار است و در آن کلیه تدابیر لازم برای زندگی طولانی در داخل این آن فراهم بوده است. چشم انداز زیبای این قلعه، مناظر چشم نوازی را به وجود آورده است.

قیز قالاسی

معماری بنا

با توجه به آثار به‌جامانده، ظاهراً قیز قالاسی در سه طبقه ساخته شده که در اثر گذشت زمان و خرابی‌های به بار آمده، سقف‌های چوبی که هنوز هم آثار و سوراخ‌های تعبیه چوب در دیوارهای قلعه، بخصوص در قسمت کناری ورودی اصلی به‌طور مشخص دیده می‌شود. به داخل قلعه فروریخته است.

این قلعه به شکل کثیرالاضلاع غیر منظم از سه قسمت تشکیل می‌شود:

الف: دیوار بیرونی که قطورتر از دیگر قسمت‌ها بوده، به‌وسیله ۲۴ برج دیدبانی از قلعه پاسداری می‌شد. ۸ برج آن بر رودخانه قزل‌اوزن مشرف است.

ب: دیوار داخلی که این دیوار حافظ قسمت اصلی قلعه یا قلب قلعه بوده.

ج: قسمت داخلی قلعه که محل فرماندهی دژ محسوب می‌شود.

درهای ورودی

قیز قالاسی دارای دو ورودی ۳ متری است که ورودی پایینی اصلی بوده و در بالای سر در این ورودی كتیبه‌ای روی سنگ نوشته داشته كه فعلاً اثری از آن باقی نمانده است. ورودی دیگری نیز در بالای قلعه وجود دارد که بیشتر شبیه به یک راه فرار در مواقع اضطراری بوده است. باروی این قلعه ۱۴ متر است و ۱۶ یا ۲۴ برج دیده‌بانی مخروبه دارد که ۸ برج آن بر رودخانه قزل‌اوزن مشرف است. از وضع ساختمان و مصالح ، ساخت این بنا را به دوره یا زمان ساختمان پل دختر نسبت می‌دهند.

در میان قلعه دختر ( قیز قالاسی) دو منبع آب وجود دارد که آب مورد نیاز ساکنان قلعه را تأمین می‌کرده است. این منبع‌های آب بمانند آبگیر یا سد ساخته شده است. آبگیر بزرگ به ابعاد ۱۰ در ۱۵ متر به ارتفاع ۱۰ متر است که آب آن به‌وسیله برف و باران تأمین می‌شده است. دو ضلع آبگیر از صخره‌های طبیعی و یک ضلع آن از سنگ‌های تراشیده شده تشکیل یافته است. علاوه بر آن چاه‌های زیادی نیز در قسمت‌های مختلف قلعه وجود داشته که در مواقع ضروری از آب آنها استفاده می‌شده است.

قیز قالاسی

 

دیواره‌ی جلویی آبگیر بزرگ، به ضخامت حدود یک و نیم متر از سنگ و ملات ساروج ساخته شده و قسمت بیرونی آن همانند ورودی اصلی قلعه با سنگ‌های صاف و تراشیده شده، نما داده شده است. به‌طوری که این دیواره علی‌رغم معماری حیرت‌انگیز با قوس‌های قسمت بیرونی که کاملاً یکدست و دقیق هستند. در ارتفاع حدود ۱۵ متری از سطح دره قرارداد. با عنایت به گنجایش و ظرفیت این آبگیر بزرگ که در احاطه بلندی‌های کوه واقع شده و تا حدودی از تابش دراز مدت خورشید و گرمای آن در طول روز در امان بوده. چنین برمی‌آید که تأمین بخش عمده آب مایحتاج ساکنین قلعه، از این آبگیر بوده است.

 

افسانه قیز قالاسی میانه

درباره وجه تسمیه قلعه دختر میانه روایات و داستان‌های مختلفی نقل شده که به چند نمونه از آن ها اشاره می نماییم.

در سیاحت‌نامه شارون چنین نقل شده است:

قلعه دختر که اردشیر آن را بنا نموده در قله کوهستان قلعه مخروبه‌ای است که ایرانیان آن‌ را قلعه دختر می‌نامند و حکایت می‌کنند که اردشیر این دژ را برای بازداشت شاهزاده خانم اصیل و عالی تباری بنا کرده است.

قیز قالاسی

داستانی دیگری نیز در میان مردمام محلی است:

شاهزاده خانمی زیبا كه از بشر متنفر و گریزان بود به حالت انزوا و برای کناره‌گیری از مردم فرار كرده و در این كوهستان خالی از سكنه به ساختن قلعه پرداخت. پس از برپا ساختن این كاخ بلند كه همانند آشیانه‌ی عقاب بود راه وصول به آن را خراب كرد. به طوری که هیچ‌یک از پهلوانان معروف و دلاوران مشهور حتی رستم دستان هم به آن دست نیافت.از قضا روزی چوپانی كه جوانی خوش سیما بود، گوسفندان خود را در پای كوه به چرا سر داد. خود به مشاهده قلعه پرداخت ناگاه دوشیزه زیبایی را دید كه در بالای بام قلعه می‌خرامد و به مناظر اطراف می‌نگرد.

چوپان از دیدن او مبهوت و از خود بیخود گردید و تلاش کرد که به كاخ نزدیک‌تر شود ولی راه عبور را مسدود دید بنابراین بی‌اختیار متوسل به نی خود گردید. به نواختن آهنگ‌های جان‌سوز و غم‌انگیز مشغول شد. خلاصه چوپان جوان و عاشق دلباخته همه‌روزه به دامنه كوه می‌آمد و به نواختن نی و ناله‌های جانسوز می‌پرداخت.

شاهزاده خانم سنگ دل چون همه روزه ناله‌های این جوان را می‌شنید رفته‌رفته حس ترحمی در قلبش پدیدار گشت. از آواز نی چوپان خوشش می‌آمد و همه روزه در بالای بام خود را پنهان كرده به ناله‌های او گوش می‌دادتا اینكه فصل بارندگی فرا رسید و آب رودخانه طغیان كرد و چوپان نتوانست بار دیگر به دامنه كوه آید .بنابراین شاهزاده خانم فرمان داد تا پلی بر روی رودخانه بسازند تا چوپان بتواند به قلعه نزدیك شود به همین مناسبت پل ساخته شده، به پل دختر موسوم شده است.برخی معتقدند كه قلعه دختر به یكی از سرداران معروف بابك خرم دین بنام ساسان متعلق بود و روزگاری بنام قلعه ساسان معروف بوده است.

روایت دیگری نیز وجود دارد:

بازرگانی برای در امان ماندن دختر خود از دست مغولان برای دختر خود در این منطقه قلعه می‌سازد . ولی به مرور زمان و حسن روابط و پس از مرگ بازرگان دختر وی برای توسعه تجارت بازرگانان آذربایجان با دیگر کشورها این پل (قیز کورپوسی میانه ) را می‌سازد.

قیز قالاسی

عقیده باستان شناسان

در تاریخ ایران، دختر یا زنی كه اقدام به ساختن ابنیه‌ای از اكناف ایران نموده باشد نداریم. به‌جز یك مورد (تعمیر پل دختر میانه، توسط شاه بیگم دختر محمد بیگ موصل). باستان شناسان معتقدند که این قلعه هم مثل قلعه دخترهای دیگر پرستش‌گاه ایزد بانوی ناهید یا آناهیتا فرشته موکل آب بوده است. این پرستش‌گاه‌ها را در بلندی‌ها می‌ساختند و حاکمان و بازرگانان و کشاورزان هرسال با هدایای نفیس به این پرستش‌گاه‌ها می‌رفتند. نعمت و فراوانی آب و باران تنها کسی بوده که در اقتصاد و نبرد پشتیبان این مرز و بوم بوده است. همچنین این قلعه‌ها بیشتر در کنار رودخانه‌های عظیم و دریاها ساخته می‌شده است.

قیز قالاسی

این دختر کیست ؟

مشخصات ابنيه دختر در سه خط خلاصه ميشود:

همه بر بلندی‌ها و نقاط صعب العبور قرار دارند.
اغلب مشخصات بنای مربوط به قبل از اسلام و خصوصا عهد ساسانی را دارا می باشند.
قلعه‌ها موقعیت دفاعی معتبر دارند.
در ایران قدیم احترام به عناصر اربعه (خاك، هوا، آتش‌وآب) از اصول دیانتی ایرانیان بوده و حتی ایزدانی اختصاص و مو كل بر این عناصر قرارداد بودند. كه یكی از آنها فرشته موكل آب است. از دوران قدیم، در سرزمین پهناور و كم آب ایران، آب باران ارزش خاصی داشته و طبعاً فرشته موكل آب نیز از سایر فرشتگان برتر و ارجمندتر بوده است . عجب نیست كه اگر در اوستا بخش بزرگی را به نام (آبان یشت) می‌یابیم. از ناهید (موكل آب) سخن‌ها می‌شنویم و ناهید زنی است جوان و خوش‌اندام و بلندبالا و برومند و زیبا.

پرستش این ناهید در كجا صورت می‌گرفته؟ مسلماً در معابد بزرگ ایرانیان كه اغلب بر بلندی ساخته شده است.

قیز قالاسی

قیز قالاسی میانه و تاریخ نویسان

مادام دیولافوآ که درسال ۱۸۸۱ میلادی که از راه ترکیه و قفقاز به اتفاق شوهرش که دانشمند و باستان‌شناس معروفی بود، به ایران آمده بود، به مطالعه درباره آثار تاریخی قدیمی پرداخته و درباره قلعه دختر (قیز قالاسی ) می‌نویسد:

این قلعه مدت‌ها پناهگاه اشرار بود، شاه عباس کبیر برای رفع مشکل دیوارهای بلند قلعه را خراب کرد.

وقتی شارون در سال ۱۰۸۳ هجری، ۱۶۷۲ میلادی از اینجا عبور کرده قلعه را خراب دیده ومی نویسد:

اعتاب ساکنین این قلعه را در ایالت عراق عجم بسر می‌بردند و از شغل شریف آباء و اجداد خود دست کشیده و به کشت و زرع مشغول شده‌اند . پر واضح است که اگر این اشرار و آدمکش‌ها جانشینانی پیدا نمی‌کردند. ایران بسیار امن‌تر و رو به ترقی می‌رفت ولی افسوس که دست آنها به کلی قطع نشده است. بی‌جهت نبود کنسول (قونسول) تبریز به ما توصیه می‌کرد که در موقع عبور از قافلانکوه مواظب خود باشید. احتیاط را از دست ندهید زیرا که در طی دو سال اخیر یک افسر انگلیسی و سه چاپار دولتی و چند نفر از تجار درمیان پل میانه و پل‌دختر به‌ قتل ‌رسیده‌اند.

بنا بر تحقیقات بانو بویس و آقای باستانی پاریزی ، قلعه‌ها و پل‌هایی که کلمه دختر را در اسم خود جای داده‌اند . مثل پل دختر ، چهل دختر ؛قیز قلعه و….با مجمع خدایان زرتشی ارتباط مستقیم دارد.

قیز قالاسی

استاد باستانی پاریزی در کتاب خاتون هفت قلعه در خصوص کاربرد قلعه دخترهای ایران چنین آورده است:

ابنیه دختر همه بر بلندی‌ها و نقاط صعب‌العبور قرار دارند. اغلب بناها مربوط به قبل از اسلام و خصوصاً عهد ساسانی را دارا می‌باشند . بیشتر جنبه تقدس و عبادی دارند، قلاع دفاعی معتبری بوده و چرا معابد ناهید اغلب بر فراز کوه‌ها بوده است؟ مگر نه این است که آناهیتا در بلندترین طبقه آسمان آرام دارد و از فلک ستارگان یا از بلندی قله کوه به سوی نشیب بشتابد؟ اصولاً ایرانیان قدیم اغلب معابد خود را بر فراز بلندی‌ها بنا می‌نموده‌اند و در آنجا به نیایش مهر و ناهید می‌پرداخته‌اند. تا از آلودگی و همچنین حمله دشمن باشد. باید گفت که معابد ناهید در ازمنه قدیم از غنی‌ترین و پر کالاترین معابد روی زمین بوده است . وقفیات منقول و غیر منقول آن، آنقدر بوده که مسلماً بایستی در محل و قلعه‌ای که امن و امان باشد، قرار داده شود.

ایرانیان قدیم، معابد خود را بیشتر در قله‌های کوه‌های بلند ساخته بودند و ستایش ایزدان در همین معابد انجام می‌شده است. معابدی که بیشتر آنان بر بلندی‌ها و نقاط صعب‌العبور قرار داشته و از جنبه تقدس و عبادتی برخوردار بوده‌اند. ضمن آنکه این بناها با توجّه به موقعیت طبیعی دژهای دفاعی معتبری در برابر یورش دشمنان و قتل و غارتگری آنان بوده است. ستایش و یا پرستش ناهید (آناهیتا)، خدای آب و آبادانی و حاصل خیزی و تولید نیز معمولاً در همین معابد بزرگ که اغلب بر بلندی‌ها ساخته می‌شده، انجام می‌گرفته است.

gal827 قیز قالاسی (قلعه دختر میانه )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *