رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۳۹۳

چرخ گردشگری، سریع‌تر می‌چرخد

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ – گروه گردشگری: معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اشاره به نگاه اقتصادی دولت به گردشگری اظهار کرد: شخص آقای رئیس جمهور به خوبی متوجه شده‌اند که به حرکت درآوردن چرخ‌های صنعت و کشاورزی مشکل، پیچیده و زمانبر است. در مقابل چرخ گردشگری را زودتر و سریع‌تر می‌توان به حرکت درآورد و با حرکت این حوزه می‌توان به کمک بخش‌های دیگر هم رفت.

سعیدشیرکوند، در گفت‌وگویی تحلیلی با هفته‌نامه «تجارت فردا» تراز بازرگانی خارجی در گردشگری کشور را منفی دانست و تصریح کرد: براساس برآوردهایی که صورت گرفته حدود ۵/۵ تا ۶ میلیارد دلار گردشگران خارجی در بازدید از ایران در کشور ما هزینه می‌کنند، اما در مقابل گردشگران ایرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند حدود ۱۱ میلیارد دلار صرف می‌کنند؛ یعنی ما حداقل پنج‌میلیارد دلار تراز منفی داریم.
او راه رسیدن به تراز صفر و سپس مثبت شدن آن را بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری کشور و به‌کارگیری سیاست‌های پایدار و همه‌جانبه‌نگر عنوان و اظهار کرد: بخش گردشگری می‌تواند در آینده نه چندان دور جایگاه خودش را در اقتصاد پیدا کند. در حال حاضر در صفحه شطرنج اقتصادی کشور هیچ خانه‌ای برای گردشگری نیست. گردشگری مهره‌ای جا مانده است که به‌کار گرفته نمی‌شود.

آمارهای اخیر، راستی آزمایی می‌شود
شیرکوند، با اذعان به این مطلب که « ما در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی کشور فاقد سامانه جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات هستیم و این مشکل در بخش گردشگری کشور هم خودنمایی می‌کند»، گفت: در دوماهه ابتدایی سال ۱۳۹۲ کشور ما میزبان ۶ هزار گردشگر اروپایی بوده است که این مقدار در سال‌جاری به ۱۸ هزار گردشگر رسیده است. وی ضمن بیان این مطلب افزود: ما در مورد گردشگران خارجی واردشده به کشور طی ماه‌های اخیر اطلاعاتی جمع‌آوری و منتشر کردیم؛ مثلا در مورد دو ماه اخیر بررسی کردیم و آمار گردشگران اروپایی را که با ویزا وارد کشور شدند و از سایت‌های مختلف فرهنگی و تاریخی کشور بازدید کردند تحصیل کردیم. وی تاکید کرد: براساس این آمار است که می‌گوییم گردشگران اروپایی در دو ماه اخیر در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته سه برابر شده است. سعید شیرکوند افزود: ما گردشگران اروپایی را به عنوان یک نمونه مطالعاتی و آماری مورد نظر قرار دادیم. گردشگران خارجی از دیگر کشورها از جمله حوزه خلیج‌فارس و عراق هم وارد کشور می‌شوند و آمار آنها هم نشان‌دهنده افزایش اقبال گردشگران خارجی است. اما آمار گردشگران اروپایی را به صورت طبقه‌بندی شده داریم و برای راستی‌آزمایی این اطلاعات هم از آمار اقامت در هتل‌های چهار و پنج ستاره شهرهای تاریخی و فرهنگی مثل شیراز، اصفهان و کاشان استفاده کردیم. پذیرش گردشگران خارجی در هتل‌های این شهرها نزدیک به سه برابر افزایش یافته است. وی فقدان آمار دقیق را مشکل مهمی در بسیاری از حوزه‌ها عنوان و تصریح کرد: با این همه همیشه شاخص‌ها و مولفه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها آمار را پالایش و به هدف نزدیک‌تر کرد؛ مثلا می‌توانیم آمار هتل‌ها را به عنوان یک شاخص در نظر بگیریم چون آمار هتل‌ها موجود و البته دقیق است.
شیرکوند افزایش رزرو هتل‌ها را نشان از انتخاب کشور به عنوان یک مقصد گردشگری برای گردشگران اروپایی دانست و از بررسی روند رزرو هتل‌های سه شهر کاشان، اصفهان و شیراز خبر داد و اظهار کرد: براساس این بررسی‌ها متوجه شدیم تا پایان سال ۲۰۱۴ که مبنای کار تورهای خارجی است، این روند افزایش چشمگیری یافته و بیش از دو و نیم برابر سال گذشته است؛ تا جایی که هتل‌های چهار و پنج ستاره ما در این شهرها تا پایان سال میلادی ظرفیت پذیرش گردشگر جدید را ندارند. وی این نحوه از آمارگیری را مستندتر و نزدیک‌تر به واقعیت نسبت به گذشته دانست.

رشد گام به گام سرمایه‌گذاری
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی زمینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری را بسیار مثبت ارزیابی و خاطر نشان کرد: به هر حال ظرف چند ماه نمی‌شود برای یک پروژه‌ای که بازدهی بلندمدت دارد، سرمایه‌گذار جذب کرد. سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری یک فعالیت اقتصادی بلندمدت محسوب می‌شود. وی افزود: ما معتقدیم با توجه به شرایطی که در پیش است و ثباتی که در اقتصاد و دیپلماسی داخلی و خارجی کشور در حال ایجاد است و امیدواریم که پایدار هم بماند، سرمایه‌گذاران به نتایج قطعی برای سرمایه‌گذاری خواهند رسید و در چند سال آینده شاهد افتتاح گام به گام پروژه‌هایی باشیم که توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه گردشگری ایجاد و راه‌اندازی شده است.
سعید شیرکوند در پاسخ به برخی انتقادات از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که اقبال کنونی گردشگران خارجی به ایران را حاصل از سیاست‌های وزارت امور خارجه و دیپلماسی بین‌المللی می‌دانند، گفت: بدیهی است که در امر گردشگری وزارت خارجه اثرگذار است؛ سیاست‌های کلان دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای دیگر اثرگذار و دخیل هستند. تلاش همه این نهادها در کنار یکدیگر است که می‌تواند اثرگذار باشد. وی افزود: نمی‌توان در این مساله خط‌کش گذاشت و تعیین کرد که مثلا در اقبال یا رویگردانی گردشگران سهم هر نهاد چند درصد است. همه با هم که تلاش می‌کنند می‌توانند به نتیجه برسند.

دلایل عمده اقبال عمومی به ایران
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این گفت‌وگو سه دلیل عمده را برای استقبال از ایران برشمرد. به زعم وی یکی از دلایل اصلی روی کار آمدن دولت آقای روحانی است. شیرکوند در این خصوص توضیح داد: این انتخاب به دنیا نشان داد کشور ایران نگاهش به تمام مسائل از تقابلی به تعاملی تغییر کرده است.
او وضعیت نابسامان کشورهایی را که مقصد گردشگری تاریخی و فرهنگی بوده‌اند، یکی دیگر از دلایل این اقبال ذکر کرد و گفت: این کشورها دچار بحران‌های داخلی شده‌اند و نمی‌توانند مکان خوبی برای گردشگران باشند.
شیرکوند سومین دلیل را سیاست‌های اقتصادی چون تغییر نرخ ارز در دو سال گذشته ذکر کرد و گفت: به این ترتیب ایران مقصد ارزان‌تری برای گردشگران خارجی نسبت به کشورهای مشابه محسوب می‌شود.
این استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، عدم آمادگی زیرساختی برای پذیرش گردشگران خارجی را مستعد اثرگذاری منفی بر گردشگری کشور دانست و تصریح کرد: البته بهبود زیرساخت‌ها هم کاری نیست که ظرف چند ماه بشود آن را انجام داد. شیرکوند از اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یاد کرد و افزود: سرمایه‌گذاران داخلی وارد این عرصه شده‌اند و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج و حتی سرمایه‌گذاران خارجی هم علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت ابراز کرده‌اند اما باید اطمینان بیشتر شود تا به اعتماد برسد و سرمایه‌گذار مطمئن شود که در کشور با یک سیاست دائمی و پایدار در این حوزه مواجه است و می‌تواند روی سرمایه‌گذاری بلندمدت خود حساب کند.

d323ae8aabbd9cef5c293683bcd6be9f چرخ گردشگری، سریع‌تر می‌چرخد

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    وقتی همه با هم تلاش کنند می‌توانند به نتیجه برسند. امیدواریم اینطور باشد

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *