رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ تیر ۱۴۰۰

میدان شهرداری رشت

لینک این مطلب کپی شد!

میدان شهرداری رشت مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، میدان شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن که نماد شهر رشت می‌باشد و نیز موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌باشد. مجموعه بناهای میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰ ه‍. ش) احداث شده‌است. برج ساعت شهرداری که نماد شهر رشت محسوب می‌شود، به هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر گیلان در سال ۱۳۶۹ آسیب دیده بود که چندی بعد به صورت سابق بازسازی گردید.

-شهرداری-800x533 میدان شهرداری رشت

بر طبق خبر درج شده در روزنامه پرورش شماره ۱۳۵ چهارشنبه اول تیر ماه ۱۳۰۵، اداره بلدیه رشت در این تاریخ به ساختمان نوساز خود انتقال یافت. ساختمانی که با الهام از معماری نئوکلاسیک اروپا به ویژه معماری سنت پیترزبورگ روسیه و توسط معماران ایرانی مقیم رشت ساخته شد و هم‌اکنون نیز پس از گذشت ۷۵ سال مقر شهرداری رشت است.اجرای موزیک زنده به‌طور روزانه در صبحگاه و مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت رو به روی درب شهرداری داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر از ویژگی‌های بی نظیر شهرداری رشت است.زنگ ساعت مجموعه در هر ساعت برابر با عدد ساعت و هر نیم ساعت یک زنگ به صدا در می‌آید.

-شهرداری-رشت-1 میدان شهرداری رشت

کاخ شهرداری رشت

شهرداری رشت یک نهاد عمومی اما غیردولتی است که در شهر رشت تاسیس شد. این شهرداری پس از شکل‌گیری مشروطیت در ایران و با تصویب قانون بلدیه در سال ۱۲۸۶ شمسی رسما تاسیس شد و در زمره اولین بلدیه‌های ایران قرار گرفت. تا پیش از تصویب قانون بلدیه اداره شهر بر عهده انجمن بلدیه رشت بود.

کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت ساختمانی است که بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ شمسی به دستور اداره‌ی بلدیه رشت، در ضلع غربی میدان شهرداری در شهر رشت با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد و از آن زمان تاکنون به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته‌است. امروزه با تقسیم شهر رشت به ۵ منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر رشت محسوب می‌شود. ساختمان شهرداری رشت در مرکزی‌ترین نقطهٔ رشت و در مجموعه میدان شهرداری، منطقه ۱ این شهر واقع شده‌است.DSC_0017

در زمان تصدی حاج میرزا خلیل آقا، ساختمان کنونی شهرداری رشت هنوز ساخته نشده بود و اداره بلدیه در محل ساختمان «خوشتاریا» مستقر بود. اما واهانیان که مقالات بسیاری در زمینه‌های تاریخ شهر رشت در نشریات معتبر کشور نوشته در باره‌ی چگونگی ساختن عمارت تاریخی شهرداری رشت می‌گوید: «در پاییز سال ۱۳۰۲ کلنگ این ساختمان به زمین زده شد و در چهارم اردیبهشت ۱۳۰۵ ساختمان تکمیل شده به وسیله‌ی آرتم سرداراف که مهندس بلدیه‌ی رشت بود تحویل داده شد و افتتاح گردید. اداره‌ی بلدیه از اول فروردین ماه سرداراف را به سمت مهندس بلدیه رشت با ماهی هفتاد تومان حقوق استخدام کرد که هفته‌ای سه روز در بلدیه شعبه ساختمان (یعنی واحد عمران) حاضر و وظایف خود را ایفا کند.»

کاخ بلدیه‌ی رشت (شهرداری رشت) روز چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۰۵ به مناسبت تاجگذاری پهلوی اول افتتاح شد و در سال ۱۳۰۸ با آگهی کردن در روزنامه‌ها برای طرح جاگذاری ساعت روی ساختمان دیده‌بانی شهرداری رشت اقدام گردید.

-شهرداری-رشت-2 میدان شهرداری رشت

مقبره‌ی ابوجعفر

زمین ساختمان بلدیه پیش از ساخت عمارت، تپه بود. روی این تپه هم بقعه‌ای به نام آقاسیدابوجعفر قرار داشت که این بقعه پس از ساخت عمارت، به حیاط عمارت شهرداری منتقل شد.DSC_0021

هتل ایران

هتل ایران مربوط به دوره پهلوی و در رشت، میدان ضلع شمالی شهرداری واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ی ثبت ۳۴۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

-شهرداری-رشت-3 میدان شهرداری رشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *