رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ مرداد ۱۳۹۸

عمارت پست و تلگراف شهر رشت

اشتراک گذاری

عمارت پست و تلگراف شهر رشت، در ضلع شمالی میدان شهرداری در بخش مرکزی شهر واقع گردیده است. عمارت پست و تلگراف شهر رشت، در تاریخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۸ با شماره ۳۴۹۷ به ثبت آثار ملی ایران رسید. عمارت پست و تلگراف شهر رشت، در دوره رﺿﺎﺧﺎن و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺳﺮﺗﯿﭗ ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦﺧﺎن آﯾﺮم ﻓﺮﻣﺎﻧـﺪه ﺗﯿﭗ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺷﻤﺎل و در زﻣﺎن ﺳﺮﮔﺮد (ﯾﺎور) اﺳﻤﺎﻋﯿﻞﺧﺎن ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ و در ﺳـﺎل ۱۳۰۵ ه.ش افتتاح ﮔﺮدﯾﺪ. عمارت پست و تلگراف شهر رشت، ﺟﺰء اوﻟﯿﻦ ﺑﻨﺎﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺄﺳـﯽ از ﻣﻌﻤـﺎری ﺷـﺮق اروﭘـﺎ در ﺷﻤﺎل اﯾﺮان ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
میدان شهرداری رشت مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، میدان شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اجرای موزیک زنده به‌طور روزانه در صبحگاه و مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت رو به روی درب شهرداری داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر از ویژگی‌های بی نظیر شهرداری رشت است. زنگ ساعت مجموعه در هر ساعت برابر با عدد ساعت و هر نیم ساعت یک زنگ به صدا در می‌آید.
عملیات ساخت بنا در تاریخ ۱۳۱۰/۰۷/۰۷ آغاز و پس از مدت دو سال در تاریخ ۱۳۱۲/۰۷/۲۹ به اتمام رسید. مساحت کلی آن ۱۹۳۰ متر مربع و به شکل L ساخته شده که شامل ۴ طبقه است. طبقه همکف و اوّل آن به شکل L است. طبقه دوّم بر روی ورودی و قسمتی از شرق ساختمان قرار دارد و طبقه سوّم نیز کلاه فرنگی است. مساحت طبقه همکف مجموعاً ۸۲۸/۶ متر است. طبقه اوّل ۷۵۳/۸، طبقه دوّم ۲۷۳/۸۸ و طبقه سوّم ۷۳/۳۵ متر مربع و ارتفاع بنا ۲۰ متر می‌باشد.

عمارت پست و تلگراف شهر رشت
عمارت پست و تلگراف شهر رشت عمارت پست و تلگراف شهر رشت

منابع:ایران تورینگ-ویکیپدیا-شفاآنلاین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *