رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ بهمن ۱۳۹۷

مقبره پیر پالاندوز

لینک این مطلب کپی شد!

پیر پالاندوز بر گرفته از شغل این شخصیت بزرگ و عارف مشهدی که پاره دوزی می کرده می باشد، شیخ محمد عباسی در روستایی به اسم کارده در شهر مشهد مقدس چشم به جهان گشود، این شخصیت بزرگ فرهنگی علاوه بر پاره دوزی، هنرهای برجسته دیگری همچون خطاطی و مینیاتوری را با بهترین شکل ممکن انجام می داده است.حاج شیخ محمد آقای عباسی ملقب به پیر پالالندوز یکی از عرفای قرن ۱۰ ام هجری قمری در شهر مشهد بود، در این پست به معرفی مقبره پیر پالاندوز خواهیم پرداخت، در سال های قدیم، یه افرادی که کفش های کهنه را تعمیر می کردند پاره دوز می گفتند و به گذشت سالها این کلمه در لغات و گویش های مختلف به کفش دوز تغییر یافت.

زندگینامه پیر پالاندوز 

پیر پالاندوز در کتب مختلف تاریخی جز یکی از شخصیت های مشهور و معدود کیمیاگران تاریخ نام برده شده، به طوری که در یکی از روایت های ماورایی پیر پالاندوز آمده است که روزی شیخ بهایی از کنار پیرمردی در نزدیکی حرم عبور می کرده است و دلش به حال آن شخص میسوزد.شیخ بهایی با یک تمرکز ظرف پول وی را پر از سکه طلا می کند و آن پیرمرد شاکی می شود که چرا ظرف من را از سکه ها پر کرده ای ؟ من این سکه های بی تلاش را نمی خواهم، شیخ بهایی به پیرمرد می گوید که آوردن این سکه ها بر عهده من بود اما از بین بردن آنها از قدرت من خارج است.آن پیرمرد خود با یک تمرکز تمام سکه ها را غیب می کند و رو به شیخ بهایی می گوید کاری انجام بده که در صورت پشیمانی بتوانی جبران نمایی، آن پیرمرد پیر پالاندوز بوده که به گفته اسناد تاریخی جز معدود شخصیت هایی است که کیمیاگری را به راحتی انجام می داده.در مجموعه پیر پالاندوز یا شیخ محمد عباسی در سال ۹۸۵ هجری قمری از این دنیا رخت بست و به دیار باقی شتافت.
پس از فوت پیر پالان دوز یکی از عرفا و بزرگان مشهدی در سال ۹۸۵، که در دوره حکومت صفویان در ایران بود، به دستور فرزند شاه عباس یک مقبره ۴ ضلعی به همراه یک گنبد زیبا برای گرامیداشت این عارف بزرگ ساخته شد، در طراحی نمای بیرونی و داخلی مقبره پیر پالاندوز از کاشی کاری های زیبا، گچ بری های هنرمندانه و آثار نقاشی مینیاتوری استفاده شده است که در نوع خود در سطح مشهد مقدس کم نظیر می باشد.
البته اگر تصاویر قدیمی مقبره پیر پالاندوز را مشاهده کنید خیلی زیباتر و بزرگ تر از شکل کنونی اش بوده، به علت گذشت زمان و جنگ های مختلف صورت گرفته در منطقه خراسان قدیم، بیش از نیمی از آثار و نقوش مقبره پیر پالاندوز از بین رفته است.
با ورود به آرامگاه پیر پالاندوز مشهد، با بررسی سبک معماری و کاشی های آبی رنگ منقش به آیات قرآنی و اشعار فارسی متوجه می شوید که سبک معماری مقبره پیر پالاندوز مبوط به دوره صفویه می باشد، در سالیان اخیر با کمک و پشتیبانی آستان قدس رضوی مقبره پیر پالاندوز مورد مرمت و بازسازی های تخصصی قرار گرفت که طی این ساخت و سازها، سردر زیبا، حوض و فضای سبز بیرونی، نقش های مینیاتوری و اسلامی به این مقبره افزوده شد که زیبایی آن را دو چندان کرد.
مقبره پیر پالاندوز در سال ۵۶ شمسی به عضویت اثار ملی ایرانی در آمد و از ان پس تا به امسال گردشگران فراوان داخلی و خارجی از این مقبره زیبا و آرامگاه پیر پالاندوز بازدید به عمل می آورند.
امروزه مقبره پیر پالاندوز جز یکی از جاذبه های گردشگری مشهد بوده که در بین روایات مردمی این عارف بزرگ قرن دهم قمری، بسیار در برآورده کردن حاجات و نیازهای مردم سریع الاجابه است.

چگونه به مقبره پیر پالاندوز بروم

آسان ترین راه را در پیش دارید، این مقبره دقیقا در حرم امام رضا (ع) قرار دارد و شما می توانید در حین بازدید و زیارت حرم امام هشتم، سری هم به مقبره پیر پالاندوز در ضلع خیابان نواب صفوی بزنید.

آدرس مقبره پیر پالاندوز : آسیا، ایران، مشهد، حرم امام رضا، ضلع خیابان نواب صفوی
ساعات بازدید : ۹ صبح الی ۱۹
خصوصیت بارز : قدمت ۴۰۰ ساله – یکی از کیمیاگران تاریخ
ثبت ملی و جهانی : ثبت ملی در سال ۵۶ شمسی

مقبره پیر پالاندوز

مقبره پیر پالاندوز مقبره پیر پالاندوز
مقبره پیر پالاندوز مقبره پیر پالاندوز
مقبره پیر پالاندوز مقبره پیر پالاندوز
مقبره پیر پالاندوز مقبره پیر پالاندوز
مقبره پیر پالاندوز مقبره پیر پالاندوز

 

منبع:
intoday.ir

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    معماري و فضاي زيبا و دلنشيني دارد. اما خيلي از زائرين با اين پير معنوي بيگانه هستند و به عنوان رواقها به اين مجموعه نگاه مي كنند

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    بنايي هنر و زيبا دارد با معماري جذاب كه هر بيننده را حيران خود مي كند

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    این مقبره در قسمت شمال شرقی مجموعه حرم حضرت رضا قرار دارد و شامل بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن، و ایوانی آجری در مقابل است.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *