جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله کشاورز تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ مهر ۱۳۹۹

محله کشاورز تهران ، از قدیمی ترین و معروفترین محله های پایتخت است که بیشتر به بلوار کشاورز معروف است .بلوار کشاورز که سابقا به نام بلوار الیزابت نامیده می‌شد، در گذشته‌های نه چندان دور تفرجگاهی برای پایتختی‌ها بوده تا در ساعت‌های پایان روز یا آخرهای هفته به آنجا بیایند و دمی آسایش داشته باشند.بلوار کشاورز یکی از قدیمی‌ترین بلوارهای تهران است که از یک سو به دلیل اینکه پارک لاله و خیابان‌های فرعی و اصلی مثل انقلاب، فلسطین و ۱۶ آذر و … منتهی به این بلوار می‌شوند و از سوی دیگر به دلیل نزدیکی با میدان ولیعصر و فروشگاه‌هایش و همچنین ساختمان وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که به ترتیب در این بلوار و خیابان فلسطین قرار دارند.این محله یکی از مکان‌های پرخاطره تهران محسوب می‌شود؛ علی‌الخصوص نسل جوان و دانشجویان.

محله کشاورز تهران 1 محله کشاورز تهران

موقعیت محله کشاورز

محله‌ کشاورز در منطقه‌ی ۶ شهرداری و مرکز شهر تهران قرار گرفته است. از شمال با خیابان فاطمی (حد فاصل خیابان کارگر تا تقاطع خیابان ولیعصر)، از جنوب با بلوار کشاور (حد فاصل تقاطع خیابان کارگر شمالی تا میدان ولیعصر) همسایه است و از شرق به خیابان ولیعصر (حد فاصل تقاطع خیابان فاطمی تا میدان ولیعصر) و از غرب به خیابان کارگر شمالی (حد فاصل خیابان فاطمی تا تقاطع بلوار کشاورز) راه دارد.

محله کشاورز تهران 3 محله کشاورز تهران

 

علت نام گذاری محله کشاورز

این بلوار که سابقا به نام بلوار الیزابت نامیده می‌شد، در گذشته‌های نه چندان دور تفرجگاهی برای پایتختی‌ها بوده تا در ساعت‌های پایان روز یا آخرهای هفته به آنجا بیایند و دمی آسایش داشته باشند. در میانه بلوار کشاورز، نهری ساخته شده که همچنان آب در آن جاریست. این نهر که اسبق بر این به آب کرج یا رودخانه کرج مشهور بوده در واقع رودخانه‌ای بوده که از رودخانه کرج منشعب شده و به سوی اراضی بهجت آباد می‌رفته و بعد به سمت دارالخلافه تهران امتداد داشته است. این نهر و نیمکت‌هایی که در اطراف آن قرار دارند، وعدگاه بسیاری از زوج‌ها و یا محلی برای استراحت افراد محسوب می‌شده و می‌شود.آب این نهر برای کشاورزی و جهت آب شرب منازل در تهران قدیم استفاده می‌شده‌است. در واقع می‌توان اینگونه گفت که تا قبل از لوله کشی تهران این نهر نقش عمده‌ای در تأمین آب تهران داشته است. موقعیت جغرافیایی نهر کرج منطبق بر بلوار کشاورز کنونی است.

محله کشاورز تهران محله کشاورز تهران

در مورد نام فعلی این بلوار بهتر است بدانید که علت نام گذاری این خیابان به بلوار کشاورز ، مجاورت ساختمان پیشین وزارت کشاورزی ایران با آن است که این ساختمان در حال حاضر، ساختمان قوه قضاییه است. نکته قابل توجه اینست که بلوار کشاورز توسط سرفراز غزنی طراحی و از سوی سازمان میراث فرهنگی به شماره ثبت ۳۱۳۲۱ در فهرست آثار میراث ملی قرار گرفته است.

محله کشاورز تهران 2 محله کشاورز تهران

 خیابان های مهم محله کشاورز

همانطور که در ابتدای این یادداشت عنوان شد، این محله به چند خیابان اصلی از جمله خیابان فاطمی، خیابان ولیعصر و خیابان کارگر شمالی دسترسی مناسبی دارد. متروی میدان جهاد و متروی میدان ولیعصر نزدیکترین ایستگاه‌های مترو به این محله هستند. در مورد استفاده از خطوط بی‌ارتی هم بهتر است بدانید که تقاطع خیابان ولیعصر با بلوار کشاورز و همچنین تقاطع خیابان ولیعصر با خیابان فاطمی محل عبور بی ارتی راه آهن- تجریش است. تاکسی هم در قسمت های مختلف این محله به چهار سمت تهران ارائه سرویس می دهد و کار جابجایی را بسیار راحت می‌کند. علاوه بر موارد یادشده، اتوبوس‌های شرکت واحد هم در این محله حضور دارند و نقش مهمی در جابجایی مسافران ایفا می‌کنند.

محله کشاورز تهران 4 محله کشاورز تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی محله کشاورز

نام تعدادی از مراکز آموزشی محله کشاورز در ادامه آورده شده است:

مدرسه هنر بهاران واقع در خیابان ولیعصر. بالاتر از زرتشت
مدرسه پسرانه غیردولتی مهر ولایت واقع در بلوار کشاورز.خیابان شهید علیرضا دائمی
مدرسه دخترانه حضرت معصومه واقع در بلوار کشاورز، خیابان فلسطین شمالی
دبیرستان دخترانه هیات امنایی شهید عباسپور واقع درخیابان ولیعصر. بالاتر از زرتشت . کوچه میرهادی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

%name محله کشاورز تهران

مراکز خرید محله کشاورز

محله کشاورز یکی از محلات اصلی تهران برای خرید و گشت‌و گذار هست. روزانه افراد زیادی از نقاط مختلف تهران برای خرید به این محله می‌آیند. در واقع شما با تعدد زیادی از مراکز خرید مواجه هستید؛ از پاساژهای فروش موبایل و تجهیزات الکترونیکی گرفته تا مغازه‌های لباس فروشی و تزییناتی. بازارچه خوداشتغالی لاله در شمال غربی پارک لاله، مرکز خرید پرستو در خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان زرتشت و مرکز خرید دی در خیابان ولیعصر، جنب اداره پست از مراکز خرید شاخص این محله محسوب می‌گردند.

مساجد و حسینیه های شاخص محله کشاورز

از مراکز مذهبی اصلی این محله می‌توان به مسجد کبکانبان در خیابان ولیعصر، زرتشت غربی و مسجد موسی ابن جعفر واقع در بلوار کشاورز ، نبش خیابان رنجبر اشاره کرد.

مراکز درمانی محله کشاورز

محله‌ کشاورز دارای چندین بیمارستان است. بیمارستان امام خميني (ره) به نشانی بلوار كشاورز، بیمارستان پارس به نشانی بلوار كشاورز، جنب ساختمان سامان، بیمارستان ساسان در بلوار كشاورز، بین خيابان فلسطين و دائمي و بیمارستان مهر.همچنین انستيتو كانسر دربلوار كشاورز، خیابان قريب، مركز طبي كودكان در بلوار كشاورز، خیابان قريب و مرکز هموفیلی در خیابان ولیعصر-خیابان زرتشت غربی قرار دارند. بهداري نيروي انتظامي در خیابان كارگر شمالي، خیابان راهنما هم از دیگر مزکز نزدیک به این محله است.

ضمنا داروخانه دکتر یاسا در خیابان زرتشت، نبش خیابان ششم و داروخانه دکتر اتحادی در خیابان فاطمی، بین معیری و پروین اعتصامی از داروخانه‌های این محله به شمار می‌روند.

محله کشاورز تهران 7 محله کشاورز تهران

مراکز مهم دولتی محله کشاورز

در بخش های قبل به این موضوع اشاره کردیم که این محله پایگاه تعداد زیادی از اداره‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی است. نام تعدادی از مراکز شاخص دولتی در ادامه آورده شده است:

دادگستری كل استان تهران درخیابان وليعصر، بعد از چهارراه زرتشت، روبروی پمپ بنزين، كوچه نوربخش
شرکت مدیریت منابع آب ایران در خیابان فلسطین شمالی، پایین‌تر از چهارراه زرتشت
سازمان تعزیرات حکومتی در خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، نرسیده به خیابان زرتشت، جنب سینما آفریقا
اداره آب و فاضلاب در بلوار کشاورز
سرای محله کشاورز به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، روبه‌روی بیمارستان مهر
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

محله کشاورز تهران 8 محله کشاورز تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله کشاورز

این محله تعداد زیادی مرکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی دارد. دو سینمای استقلال و سینما افریقا در خیابان ولیعصر قرار دارند. همچنین پارک لاله در این محله از مراکز تفریحی شاخص به حساب می‌آید. چند مرکز ورزشی دیگر در این محله عبارتند از: فدراسيون آمادگي جسماني و ايروبيك به نشانی خیابان حجاب، فدراسيون بدمينتون به نشانی خیابان حجاب و فدراسيون شطرنج در خیابان حجاب، فدراسيون قايقراني به آدرس خیابان فاطمی، انتهاي خيابان رهي معيری، نبش مظفری خواه است.

از دیگر مراکز فرهنگی محله کشاورز موزه هنرهاي معاصر تهران در حاشیه غربی پارک لاله و موزه فرشدر ضلع شمال غربي پارك لاله اشاره کرد.

%name محله کشاورز تهران

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *