جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله سعادت آباد تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ شهریور ۱۳۹۹

محله سعادت آباد تهران ،یکی از محله‌های شناخته شده و نسبتا مرفه تهرانمی باشد که در سال‌های اخیر رشد زیادی در شاخص‌های توسعه‌ یافتگی پیدا کرده است. دسترسی خوب به بزرگراه‌ها، خیابان‌های عریض و ترافیک روان‌ و امکانات شهری مناسب از جمله ویژگی‎‌های این منطقه است و باعث شده متقاضیان سکونت در این محله روز به روز بیشتر شوند.

محله سعادت آباد تهران 4 محله سعادت آباد تهران
برای آنکه به شما بگوییم سعادت آباد تهران کجاست باید از منطقه ی آن شروع کنیم، سعادت آباد یکی از محلات لوکس تهران به شمار می‌آید که در منطقه ۲ شهرداری و شمال غرب تهران واقع شده است. این منطقه از شرق به بزرگراه چمران، از جنوب به شهرک غرب، از شمال به کوی فراز، از شمال شرق به اوین، از شمال غرب به فرحزاد راه دارد.

خیابان‌های سعادت آباد تهران ،۲۴ متری، علامه ، سرو و همچنین بلوار پاکنژاد و بلوار فرحزادی، از خیابان‌های اصلی سعادت آباد محسوب می‌شوند. بلوار اصلی سعادت آباد در امتداد شمال-جنوب می‌باشد. خیابان اصلی شرقی – غربی سعادت آباد بلوار سرو می‌باشد و بلوار دریا موازی با بلوار سرو در ضلع جنوبی سعادت آباد است و مرز سعادت آباد و شهرک غرب به حساب می‌آید.

محله سعادت آباد تهران محله سعادت آباد تهران

بافت محله سعادت آباد

سعادت اباد بافت شهری مدرنی دارد، خیابان‌های اصلی و فرعی موجود در این محله از استانداردهای جدید شهری پیروی کرده‌اند. ساختمان‌های قدیمی خیلی کم در این محله به چشم می‌خورند و بیشتر ساختمان‌ها و برج‌ها از قدمت کمتر از ۲۰ سال برخوردارند.

علت نام گذاری محله سعادت آباد

در سال ۱۳۲۷ سید ضیاءالدین طباطبایی ده ای را که بدون سکنه بوده و غالب زمین‌های آن ریگزارها تشکیل داده بودند؛ خریداری می‌کند. در ابتدای کار؛ آشنایان یزدی و همینطور کشاورزانی را که همگی سید بودند استخدام کرده و با توجه به سید بودن همه آن‌ها این ده را سادات آباد نام‌گذاری می‌کنند.

ساکنان این ده شروع به گندم کاری، یونجه کاری و پرورش خرگوش ‌می‌کنند. سید ضیا الدین طباطبایی از طریق فروش گوشت خرگوش به مغازه‌های چهارراه استانبول و فروش پوست خرگوش و پشم آن برای تولید کلاه و پالتو به بازرگانان و به دست آوردن پول از این راه هرچه خرابه بوده را آباد می‌کند و به آب می‌رساند.
با رهبری سید ضیاءالدین طباطبایی و تلاش کارگران در این منطقه آبادانی چشم‌گیری در این منطقه به وجود آمد، از طرفی در این مدت تعدادی کارگر غیر سید هم اضافه شدند و برای تلفظ راحت‌ترکلمه سادات به سعادت تبدیل شد. جالب است بدانید گندم مزارع سید ضیاءالدین طباطبایی تأمین‌کننده غله بسیاری ازمناطق تهران شد و بسیاری از میوه‌های مرغوب در آن دوران از باغ‌های سید ضیاءالدین طباطبایی در “سعادت آباد” تأمین می‌شد.

محله سعادت آباد تهران 2 محله سعادت آباد تهران

دسترسی ها و خيابان های مهم محله سعادت آباد

خیابان سعادت آباد (بلوار اصلی شمالی – جنوبی)، خیابان سرو (بلوار اصلی شرقی – غربی)، خیابان صرافها، خیابان فرهنگ، خیابان علّامه، خیابان لادن (کوی فراز) و… از خیابان‌های اصلی سعادت‌آباد هستند. میادین اصلی این محله هم میدان سردار شهید حسن طهرانی مقدم (کاج)، میدان شهرداری (قیصر امین‌پور، میدان سرومیدان فرهنگ، میدان بوستان (کتاب)، میدان بهرود هستند. بلوارهای اصلی سعادت‌ آباد تهران هم بلوار شهرداری، بلوار بهزاد، بلوار ۲۴ متری، بلوار دریا، بلوار پاک نژاد، بلوار شهید فرحزادی، بلوار پیام نام دارند.

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتیم محله سعادت‌ آباد از شرق به بزرگراه چمران، از جنوب به شهرک غرب، از شمال به کوی فراز، از شمال شرق به اوین، از شمال غرب به فرحزاد راه دارد. بزرگراه یادگار امام شمال و غرب سعادت‌آباد را محصور کرده‌است و مناطق کوی فراز و شهرک مخابرات (بهرود) در شمال سعادت‌آباد و در دامنه کوه واقع هستند.

در مورد حمل و نقل عمومی هم باید بدانید که نبش پارک سنگی پایین‌تر از میدان کاج هم تاکسی‌های آزادی، ونک، انقلاب و میدان صنعت همیشه حضور دارند. از میدان صنعت هم به تمامی نقاط تهران دسترسی دارید و می‌توانید با اتوبوس یا تاکسی جابجا شوید. همچنین میدان کاج هم اخیرا به پیشنهاد شورای شهر به میدان شهید تهرانی مقدم تغییر نام داده است.

محله سعادت آباد تهران 6 محله سعادت آباد تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی محله سعادت آباد

دو دانشگاه دولتی امام صادق و همچنین دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی در محله سعادت آباد هستند. موسسات زبان آفرینش، ایران‌مهر، ایران‌اروپا، سفیر و مجتمع فنی تهران … در سعادت‌آباد شعبه دارند و تعداد موسسات هنری هم کم نیست. مدارس دولتی و غیر دولتی این منطقه نیز زیاد هست و چند مدرسه هوشمند و دوزبانه هم در این محله وجود دارند. در کل باید بدانید ساکنین این منطقه تمامی نیازهای فرهنگی و آموزشی خود را می‌توانند به راحتی پاسخ دهند.

محله سعادت آباد تهران 5 محله سعادت آباد تهران

مراکز خرید اصلی محله سعادت آباد

مراکز تجاری و فروشگاه‌های بسیاری درسعادت‌ آباد از مشهورترین مراکز خرید تهران هستند و خریداران زیادی را از محلات دیگر تهران جذب کرده‌اند. در این مراکز انواع کالاهای مصرفی با برندهای مختلف به فروش می‌رسد. از معروف‌ترین مراکز خرید این محله می‌توان به مرکز تجاری سروستان،مرکز تجاری بوعلی، پاساژ مادر، فروشگاه شهروند بهرود، مرکز تجاری علامه، مرکز تجاری سهیل، مرکز تجاری ابریشم، مرکز خرید توس، مرکز تجاری کسری، مرکز تجاری پرواز، مجتمع تجاري ديدار و … اشاره کرد.

مرکز خرید پرواز 1 محله سعادت آباد تهران

همچنین نمایندگی برندهای مختلفی مانند آدیداس، ماسیمودوتی، فرس و … در این محله وجود دارند. همچنین سعادت‌آباد شیرینی‌فروشی‌های معروفی مانند شیرینی‌سرای علامه واقع در خیابان علامه شمالی، شیرینی‌سرای لادن نبش بلوار شهرداری و شیرینی سرای بی بی پایینتر از میدان کتاب را دارد.

مساجد و حسینیه های شاخص محله

یکی از مساجد شناخته‌شده تهران که معمولا جهت برگزاری مراسم ترحیم از آن استفاده می‌شود، مسجد الرسول (ص) واقع در میدان شهید تهرانی مقدم (کاج سابق) است. دو مسجد دیگر این محله؛ مسجد قدس واقع در بلوار دریا و دیگری مسجد پیامبر اعظم در میدان بهرود است. همچنین از اماکن مذهبی این محله می‌توان به حسینیه‌هایی مانند حسینیه سیدالشهدا واقع در سرو شرقی و حسینیه ثارالله در خیابان بیست‌و‌هشتم محله سعادت‌ آباد اشاره کرد.

محله سعادت آباد تهران 8 محله سعادت آباد تهران

مراکز درمانی محله سعادت آباد

سه بیمارستان مطرح در این محله بیمارستان شهید مدرس، بیمارستان پارسیان و بیمارستان عرفان هستند. که در این بین تنها بیمارستان مدرس، دولتی است. سعادت‌ آباد را می‌توان یکی از قطب‌های درمانی تهران نام‌گذاری کرد. مطب تعداد زیادی از پزشکان شناخته‌شده در این محله است. همچنین کلینیک‌های زیبایی متعددی در این محله حضور دارند؛ علاوه بر آن تعداد مراکز تصویربرداری و فیزیوتراپی و … در این منطقه کم نیست. یکی از معروف‌ترین مرکزهای تصویربرداری تهران به نام پردیس نور نیز در خیابان بیست‌و‌هشتم سعادت‌آباد واقع شده است.

محله سعادت آباد تهران 10 محله سعادت آباد تهران

مراکز مهم دولتی سعادت آباد

علاوه بر فضاهایی که برای امور روزانه و تفریح در این محله معرفی شده است، شعب اکثر بانک‌های معتبر در این محله موجود است و ساکنین برای امور بانکی لازم نیست به مناطق دیگر مراجعه کنند.از دیگر مراکز دولتی سعادت‌آباد می‌توان به شهرداری منطقه ۲، سفارت نیکاراگوئه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دادسرای سعادت‌آباد اشاره کرد.

محله سعادت آباد تهران 3 محله سعادت آباد تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله سعادت آباد

محله سعادت‌ آباد یکی از محلات تهران است که دارای تعداد زیادی بوستان و فضای سبز است، بیش از ۴۰ پارک در این محله ثبت شده است. پارک سنگی نرسیده به میدان کاج، پارک پرواز در میدان بهرود، پارک آسمان در میدان کتاب و … از پارکهای بزرگ و شناخته شده سعادت‌آباد به حساب می‌آیند. ژوراسیک پارک تهران یا بوستان دایناسورهای متحرک هم که یک بوستان آموزشی، گردشگری و تفریحی در میدان بهرود سعادت آباد تهران است.

محله سعادت آباد تهران 1 محله سعادت آباد تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد