رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

غار مظفر سهلک داراب

لینک این مطلب کپی شد!

غار مظفر سهلک ، از جمله زیباترین غارهای آبی استان فارس در۱۸۰کیلومتری شرق داراب و در منطقه تنگه سهلک از توابع کوهستانی داراب واقع شده است.غار سهلک در شرق داراب در استان فارس قرار دارد که ۳۳۰متر عمق دارد.در سال ۱۳۷۲ توسط یک تیم ۳۳ نفره از کوهنوردان گروه کوهنوردی فتح داراب این غار که دهانه آن برای اهالی منطقه شناخته شده بود و حرف و حدیث هایی پیرامون آن بود ،به طور کامل کشف شد.
غار سهلک از یک دهلیر اصلی و چندین دهلیز منشعب تشکیل شده است و چندین آبشار و حوضچه زیبا و مجموعه ای از استالاگمیت ها و استالاکتیت های بی نظیر در اندازه ها و طرح های مختلف زیبایی این غار را تکمیل کرده است.وارد غار که میشوی در انتهای غار یک دالان که کف آن به شکل حوضچه درآمده مشاهده می شود و دارای آب است.تعداد زیادی خفاش در غار وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است.با خروج از غار سهلک در سمت راست (به سمت جنوب) در دره ای که پشت غار سهلک واقع است غار دیگری وجود دارد که اهالی به آن غار روشن می‌گویند. یک دهانه بزرگ دارد و یک سرازیری به انتهای غار. در انتهای غار نیز آب جریان دارد.

بهترین فصل بازدید از این غار زیبا و بکر بهار و تابستان است.مسیر غار جاده ای خاکی و ناهموار دارد.
برخی از افراد محلی معتقد اند غار سهلک و چند غار اطراف آن در سال ۶۹ توسط گروه کوهنوردی آرش شیراز کشف گردید ولی پس از چند سال به دلیل نبودن مرجع ثبت غار در ایران توسط یک گروه دیگر اعلام کشف شد ، البته با اظافه کردن نام مظفر به سهلک.اخیراً جاده ای امکان رسیدن تا ۳۰۰ متری غار را با وسیله نقلیه فراهم کرده است .
متاسفانه از سال ۷۲ که این غار کشف و معرفی گردید و تاکنون بی آنکه هیچ کس مسئولیت حفاظت از این گنجینه طبیعی زیبا را به عهده بگیرد شاهد تخریب این غار زیبا بوده ایم.

مسیر پیاده روی برای رسید به ورودی غار مظفر سهلک کوهنوردان بعد از رسیدن به بخش رستاق در۶۵ کیلومتری جاده داراب به بندرعباس از طریق گردنه گدار پنبه عازم دشت سلطان آباد ،روستای گورخر و نهایتاً دهکده کوچک سهلک می شوند و از این روستا در مسیر دره سهلک با دو ساعت راهپیمایی امکان رسیدن به دهانه غار وجود دارد.

غار مظفر سهلک داراب
غار مظفر سهلک غار مظفر سهلک داراب
غار مظفر سهلک غار مظفر سهلک داراب

منبع : بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *