جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شکلات و شیرینی سرای ۹۰ ساله مینیون

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

شکلات و شیرینی سرای ۹۰ ساله مینیون که به سلطان شکلات معروف است ، در تقاطع دو تا از قدیمی ترین خیابان های تهران یعنی سعدی و هدایت هنوز پابرجا و شیرینی هایش همچنان هم زبانزد اهل دل است.مینیون که کلمه فرانسوی به معنی ظریف و مامانی هست، اسم این کافه قنادی بوده که صاحب اوکراینیش، آقای بوغوسیان حدود ۸۰ سال پیش بعد از مهاجرتش به ایران آن را تاسیس می کند.

قنادی مینیون1 شکلات و شیرینی سرای 90 ساله مینیون

شهرت بعضی مغازه های تهران هنوز شناسنامه این پایتخت بی در و پیکر به حساب می آید. سابقه و سرگذشت بعضی از این مغازه ها باز می گردد به مهاجرت های دو جنگ اول و دوم جهانی و انقلاب اکتبر در روسیه و سرازیر شدن سه نوبت سیل مهاجرین به ایران. ایران همیشه میزبان بوده و مهاجر پذیر، بگذریم که از انقلاب ۵۷ به بعد خیل عظیمی از ایرانیان مهمان شدند و مهاجر.

شکلات و شیرینی سرای ۹۰ ساله مینیون را یک مهاجر اوکراینی در همین آدرس راه اندازی کرد. همه خانواده دست به دست هم دادند و این قنادی و شیرینی فروشی را راه انداختند. مثل خیلی از ایرانی های مهاجر که در سه دهه گذشته، در اقصی نقاط جهان مبتکر انواع کسب و کار ها شدند تا چرخ زندگی را بگردانند و برخی از آنها بدلیل ابتکار و پشتکاری که داشتند به نام و شهرتی هم رسیدند.
پس از انقلاب کمونیستی شوروی سابق فردی از اهالی خارکف (اوکراین ) به نام تربوغوسیان خانواده‌اش را به ایران میفرستد و خودش نیز پس از مدتی به ایران مهاجرت می‌کند و باهم یک نانوایی باز می‌کنند و مشغول به کار می‌شوند.

تقریباً همزمان با راه اندازی نانوایی این خانوادۀ اکراینی، متحدین و متفقین نیز جنگ جهانی دوم را به راه انداختند، دیری نگذشت که مواد غذایی سهمیه بندی شد و آرد نیز از این قاعده مستثنی نماند.تربوغوسیان ها آرد دولتی را گرفتند و کار نانوایی را با سبک و سیاق خود ادامه دادند. نانی که از تنور آنها در می آمد با همۀ نان های ایرانی فرق داشت، آن ها نانی شبیه به نان بولکی و باگت درست می کردند و این یعنی از همان ابتدا با بقیۀ هم صنفی های خود متفاوت بودند.بعد از جنگ، نانوایی تبدیل به شیرینی پزی می‌شود و کم کم پای شکلات هم به میان می‌آید.

جنگ جهانی سرانجام به پایان رسید و رفته رفته سایه های شوم قحطی و نا آرامی کمرنگ تر و زندگی ها شیرین تر می شد. بنابراین خانوادۀ مهاجر اکراینی نیز نانوایی را به قنادی مبدل ساخته و در این کار بسیار حرفه ای و خوب عمل کردند.چندی بعد پدر خانواده که پیش ترها در سرزمین خود پیشۀ شکلات سازی داشت، یک دستگاه ساختِ شکلات وارد کرد و از آن پس شکلات های قنادی مینیون نیز مشهور شد.

قنادی مینیون2 شکلات و شیرینی سرای 90 ساله مینیون

خانواده تربوغوسیان که حالا تنها بازمانده‌اش روبن، یکی از پسرهای خانواده است، دستگاه‌های شکلات سازی را خودشان از اروپا وارد می‌کنند .این شکلات های دست ساز که هنوز هم با مواد طبیعی و کاملاً متفاوت با شکلات های کارخانه ای در قنادی مینیون تولید می شوند، دارای طعم ها و ترکیبات مختلف مانند زنجبیل، پوست پرتقال، مغز بادام و آفتابگردان هستند.

کافه قنادی مینیون به شکلات‌های دست سازش معروف است. پیشخوان مغازه را ترافل‌های شکلاتی، شکلات های ویفری، فندقی پر کرده‌اند و از رولت و قهوه فرانسه‌اش هم بسیار تعریف می‌کنند. در حال حاضر تنها بازماندۀ این خانواده روبن بوقوسیان است که همراه با همسرش قنادی مینیون را اداره می کنند.
روبن برایمان تعریف می کند که پدرش پس از گذراندن یک دوره تبعید و مشکلات اقتصادی همراه با خانواده اش به ایران مهاجرت کرده و تنها با ۲ ریال نانوایی خود را در ایران افتتاح می کند.

روبن بوقوسیان از این که فرزندانش نیز این پیشه را ادامه داده اند ابراز خوشحالی می کند. آنها در آمریکا دوشعبه از قنادی مینیون را راه اندازی کرده اند و روبن تصویر و گزارش کار آن ها را که در یکی از روزنامه های آمریکایی چاپ شده و او آن را زیر شیشۀ میز قنادی قرار داده به ما نشان می دهد.
با توجه به قدمت مینیون و کیفیت خوب شیرینی های این قنادی مسلماً بسیاری از سرشناسان عهد گذشته مشتری های آن بودند که از آن جمله می توان به فضل الله زاهدی و حسین علاء اشاره کرد. همچنین در بسیاری از مناسبت های مهم، کیک های قنادی مینیون زینت بخش مراسم سلطنتی بوده اند.

 

نحوه دسترسی به قنادی مینیون

آدرس: خیابان سعدی، نبش خیابان هدایت، برادران شهید قائدی

قنادی مینیون3 شکلات و شیرینی سرای 90 ساله مینیون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *