جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پرتله غذایی باستانی در استان لرستان

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

پرتله غذایی باستانی در استان لرستان می باشد .یکی دیگر از آش‌های مناسبتی لرستان که از قدیم در مراسمات مذهبی این استان طبخ و سرو می‌شود، آش پرتله است. این غذای ساده از ترکیب شیر، گندم و نمک و در مدت زمان اندکی می‌شود.
پِرتلِه از جمله غذاهای ساده زود پخت و بسیار قدیمی و باستانی لرستان است.
گندم شیر را کوبیده و ریز می‌کنیم و سپس در قابلمه‌ای بزرگ ریخته و بعد از اضافه کردن حدود یک لیتر آب به آن، قابلمه را روی اجاق به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا خوب پخته شود. شیر را در دو نوبت ۱۵ دقیقه ‎ ای به مواد داخل قابلمه اضافه و هنگام این کار آن را مرتب به هم می‌زنیم تا ته نگرفته و یا سر نرود. پس از گذشت نیم ساعت به مقدار دلخواه نمک به غذا اضافه کرده و در قابلمه را می ‎ بندیم. در ادامه زیر غذا را کم کرده تا با حرارت ملایم خوب لعاب بیاندازد و آماده سرو شود.

پرتله لرستان پرتله غذایی باستانی در استان لرستان

مواد لازم برای تهیه پرتله

اگر میخواهید پرتله بپزید دقت کنید برای خوشمزه کردن پرتله لرستان دقیقا به مقادیر مشخص شده مواد را استفاده کنید:
گندم شیر ۱ کیلو گرم
شیر تازه ۲ لیتر
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:

گندم شیر را کوبیده و ریز می‌کنید و سپس در قابلمه‌ای بزرگ ریخته و بعد از اضافه نمودن تفریبا یک لیتر آب به آن، قابلمه را روی اجاق بمدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا خوب پخته شود.
شیر را در دو نوبت ۱۵ دقیقه‌ای به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیدو هنگام اضافه نمودن آن را مرتب به هم می‌زنید تا ته نگرفته و یا سر نرود.
پس از گذشت نیم ساعت نمک به مقدار دلخواه به غذا اضافه نموده و در قابلمه را بسته زیر غذا را کم نموده تا با حرارت ملایم پرتله خوب لعاب انداخته و آماده سرو شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *