رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

آش پرشکه لرستان

لینک این مطلب کپی شد!

آش پرشکه، آش روزهای سرد لرستان است که برای پخت آن، از عدس، سبزی بلوک، آرد گندم، کشک، نمک و ادویه، استفاده می شود. این آش را، اغلب برای درمان بیماری ها، مخصوصاً سرماخوردگی طبخ می کنند.آرد، پیاز، عدس، ماش، اسفناج، آرد و البته ادویه جات ترکیبات آش پرشکه لرستان هستند.
استفاده از سبزی های محلی و خودرویی مانند ترگ یا کویز که می توان از کوهپایه های اطراف ایلام و لرستان پیدا کرد، طعم بهتر و اصالت بیشتری به این غذا می دهند اما در صورت نبود آن می شود از سبزی های متداول آش استفاده کرد.

پرشگه به گلوله های خمیری کوچکی گفته می شود که برای پختن آش پرشگه به کار می رود. درست کردن پرشگه بسیار ساده است. دقیقا مثل درست کردن خمیر نان با استفاده از میزان مناسبی آرد، آب و نمک خمیر را تهیه می کنند بعد آن را به صورت گلوله های کوچکی درآورده در یک سینی بزرگ با فاصله از هم می چینند به گونه ای که گلوله ها با هم هیچ تماسی نداشته باشند.

-پرشکه آش پرشکه لرستان

بعد سینی را در هوای آزاد و در معرض آفتاب قرار داده تا کاملاً خشک شوند. گاهی اوقات که این غذا را در زمستان درست می کنند و دسترسی به آفتاب دشوار می شود از بخاری برای خشک کردن پرشکه استفاده می کنند.

طرز تهیه آش پرشکه لرستان

برای تهیۀ آش پرشگه ابتدا ماش و عدس را که از قبل خیس کرده اند، جدا جدا می گذارند تا بپزند. دلیل این جدایی آن است که زمان پخت این حبوبات با هم متفاوت است.در فاصلۀ زمانی که عدس و ماش می پزند باید بقیۀ محتویات آش را آماده کرد. برای این کار ابتدا سبزی های شسته و خرد شده را همراه با پیاز داغ تفت می دهند و سپس مقداری آب به آن اضافه می کنند. وقتی آب جوش آمد حبوبات را به محتویات قابلمه می افزایند.

گاهی اوقات ماش و عدس را بدون آن که از قبل پخته باشند به آش اضافه می کنند و می گذارند تا همۀ محتویات در کنار هم یک جا بپزند که این روش طبخ هم خالی از لطف نیست.
پس از مدتی پرشگه ها را به آش اضافه می کنند و بعد از این که آش لعاب انداخت و غلیظ شد آن را از روی اجاق بر می دارند تا خنک و آمادۀ خوردن شود.
آش پرشگه اگرچه از معدود غذاهای ایلامی است که در آن گوشت به کار نرفته اما در میان مردمان این استان و مناطق دیگری مانند لرستان و کردستان طرفداران بسیاری دارد.
به آش پرشکه لرستان می توان سیب زمینی هم اضافه کرد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *