جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیاست‌های روحانی هتل‌های ایران را پر از گردشگر کرد

تاریخ بروزرسانی :
۱ خرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۳/۱ -خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ در گزارشی تحلیلی بلومبرگ از توسعه گردشگری درایران،با نگاهی به وضعیت ورود گردشگران خارجی وغربی به ایران و زیرساخت ها و تسهیلات گردشگری کشور ،افزایش تعداد گردشگران خارجی را که تقریبا تمام هتلهای شاخص شهرهای توریستی ایران را پرکرده، بارزترین اثر ودستاورد تلاش‌های “حسن روحانی” در بهبود روابط و کاهش تنش با غرب می‌داند.

به گزارش بلومبرگ از ایران، فضای آفتابی مسجد امام در اصفهان و تزیینات پیچیده کاشی کاری قرن ۱۷ آن گروهی کوچک متشکل از ۴ بلژیکی و یک خانم لهستانی با دقت و صبر و حوصله به سخنان یک روحانی جوان ایرانی گوش می‌کنند.

او درجامه‌ای ازعبا و عمامه مخصوص روحانیان شیعه با انگلیسی روانی تفاوت میان فرقه های مختلف اسلام و دلایل پوشش برای زنان را شرح می‌دهد و اندکی بعد، بلژیکی‌هابا چهره‌هایی متبسم درکنار او و با او عکس یادگاری می‌گیرند.

“مصطفا رستگار” که برای شرکت در همایشی به شهر قم آمده ، پس از خاتمه سخنان او گفت: «ما قصد وتلاش داریم تا روابط بیشتری با کشورهای مختلف برقرار کنیم تا مردم بیشتری از کشور بازدید کنند.»

طبق همین گزارش سفر گردشگران خارجی که ازایران دیدار می‌کنند، ملموس‌ترین اثر تلاش “حسن روحانی”ریاست جمهورایران، برای بهبود روابط با غرب است. سیلی از گردشگران که به گفته یکی از معاون او بیش از ۵ میلیارد دلار برای اقتصاد تحریم زده کشور طی سال‌های اخیر تامین می‌کند. از دیگر سو برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی است که هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی دراندیشه بازگشت به ایران هستند و خطوط هوایی کشورهای اروپا نیز درصدد افزودن ویا ازسرگیری ارتباطات هوایی با ایران برآمده‌اند.

طبق گزارش بلومبرگ به نقل از” مرتضی رحمانی موحد”،معاونت گردشگری در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران، درفاصله ۲۱ مارچ تا ۲۰ اوریل که برابر با نخستین ماه از سال نو ایرانیان است، ۴۵۹۴ گروه توریستی متشکل از گردشگران خارجی از ایران دیدار کردند. این رقم دوبرابر بیشتر از تعدادی بود که درزمان مشابه سال گذشته به ایران آمدند.

“محمود علوی” وزیراطلاعات ایران نیز پیشتر گفته بود که ایران قصد دارد به منظور جذب گردشگران بیشتر، مقررات ویزا را برای شهروندان ۱۲ کشور آسان کند.

iqeTfl2 bZZ0 سیاست‌های روحانی هتل‌های ایران را پر از گردشگر کرد
گردشگران غربی در حافظیه – شیراز

گام‌هایی برای افزایش ظرفیت اقامتگاهی

درهمین راستا گروه هتلداری “روتانا” از کشور عربستان سعودی درنظر دارد یک هتل ۵ستاره در تهران و نیز در شهر مشهد که یک شهر زیارتگاهی شیعیان است، ایجاد کند.

به گفته رحمانی موحد، شرکت هتلداری” اکور” فرانسه نیز قصد دارد هتلی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی تهران احداث کند. هرچند که شرکت مستقر در پاریس اعلام این خبر را زودهنگام دانسته و دربیانیه‌ای رسمی گفت:«محدودیت‌های سیاسی چندی هنوز فراروی ایران است که درحال حاضر مانع از توسعه فعالیت برندهای شاخص هتلداری ما دراین کشورمی‌شود هرچند امیدواریم درآینده این کار امکان پذیر شود.»

ازدیگر سو خطوط هوایی AG اتریش نیز پروازهای هوایی خود را از وین به تهران ازماه مارچ گذشته ازسرگرفته وبه گزارش فارس، مقامات ایرانی با دولت ایتالیا وشرکت هوایی آلیتالیا برای افزایش همکاری و دفعات پرواز درحال مذاکره هستند.

رحمانی موحد معتقد است که صرف ثبات سیاسی اثر مهمی بر اقتصاد کشور ندارد بلکه ضروری است تا روابط خوبی نیز با دیگر نقاط جهان داشته باشیم.

به گفته وی نمایندگان کشورهای ایتالیا،آلمان و هلند و نیز تعدادی از کشورهای عرب همانند عمان و کویت به منظور بررسی واقعیات درایران سفرهایی به این کشور داشتند تا شرایط وفرصت‌های سرمایه گذاری درگردشگری ایران را از نزدیک مطالعه کنند.

دراین میان روحانی به عنوان یک شخصیت روحانی معتدل وعده داده است روابط کشور را با قدرت‌های جهانی که در زمان رییس‌جمهور گذشته تحریم‌های اقتصادی را تشدید کردند، بهبود دهد. او همچنین وعده داده است که کیفیت صنعت گردشگری را ارتقا داده و گردشگران خارجی بیشتری را به سفربه ایران تشویق کند.

علوی وزیر اطلاعات ایران نیز در اشاره به برنامه‌های اعلام شده از سوی رهبری ایران” آیت ا… خامنه‌ای “می‌گویدکه گردشگری بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی ایران است تا از آسیب پذیری ایران دربرابر تحریم‌های بین‌المللی بکاهد.

طبق برآوردهای اعلام شده درگزارش همایش اقتصاد جهانی که سال گذشته منتشر شد، صنعت سفر وگردشگری درحدود ۶.۳ درصد از اقتصاد ۴۸۲ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۲ را تشکیل داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا،”مسعود سلطانی فر “معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری ایران نیز اخیرا به سونامی گردشگران خارجی درایران اشاره کرده است.

او در اظهارات خود زایران شیعه و بازدید کنندگان از کشورهای همسایه همانند آذربایجان را نیز محاسبه کرده و برآورد کرده است که حدود از ماه مارچ ۲۰۱۳ تا مارچ ۲۰۱۴ هریک از این گردشگران تقریبا ۱.۲۰۰ دلار درآمد داخل کشور کرد‌ه‌اند. گزارش بانک جهانی نیز حاکی از آن است که درسال ۲۰۱۲ بیش از ۳.۸۰۰ میلیون گردشگر خارجی از ایران دیدن کرده‌اند.

میزان علاقه وتقاضا برای کسب اطلاعات درباره ایران وسفر به این کشور به حدی افزایش یافته که “لونلی پلنت” اعلام کرده است که درجریان به روزرسانی اطلاعات برای راهنمایی سفر منطقه خاورمیانه، فصل ویژه ای را تنها به این کشور اختصاص می‌دهد.

رزرو کامل هتل‌ها

طبق همین گزارش درهتل عباسی اصفهان واقع در مرکز شهر “بختیار حدادی” مدیرکل این هتل می‌گوید:«سال گذشته در چنین زمانی ۴۰ درصد از کل میهمانان ما خارجی بودند اما امسال ۸۰درصد میهمانان ما گردشگران خارجی هستند.»

او که مدت ۱۴ سال است مدیریت هتل عباسی را برعهده دارد، بی آنکه به میزان درآمدها اشاره کند می‌گوید که تمام ۲۲۵ اتاق هتل تا ماه ژوئن کاملا پرشده است به جز چند سوئیت بزرگ برای مهمانان عالی رتبه که خالی نگه داشته می‌شود.

این هتل که اتاق‌های بسیار گران قیمتش با پنجره های ضد گلوگله و آثار و تزیینات بازسازی شده از عصر صفوی و موتیف‌های هنری گل و مرغ ایرانی زمانی اقامتگاهی انحصاری برای شاه سابق ایران بود که شبی ۲۶۶ دلار هزینه اقامت آن است.

به گفته حدادی با توجه به افزایش تقاضا دربازار هتلداری ایران از سوی میهمانان خارجی هتل عباسی که درمالکیت “شرکت بیمه ایران”، بزرگترین شرکت بیمه این کشوراست قصد دارد بخش جدیدی را درنزدیکی پارکینگ بسازد که ۱۵۰ اتاق افزوده خواهد داشت.

او می‌افزاید: «خوشبختانه با انتخابات و تحولات اخیر در ایران ما شاهد آب شدن یخ در روابط و تغییر تصورات منفی درباره ایران هستیم.»

با این حال بیشتر گردشگران خارجی درقالب بسته‌های گردشگری به ایران می آیند که اغلب در دو فصل اوج سفر یعنی آوریل تا اوایل ژوئن و سپس سپتامبر تا اکتبر به ایران می آیند. اغلب آن‌ها مسیر مشخصی را از اصفهان به شهر یزد مرکز زرتشتیان ایران و سپس شیراز طی می‌کنند. جایی که هتل ۵ستاره آن شهرت دارد.

هتل بزرگ شیراز که گفته می‌شودساخت آن ۱۷ سال طول کشیده و ۶ ماه پیش افتتاح شده قرار است تا پاسخگوی رشد سریع تعداد گردشگران خارجی دراین شهر باشد.

درلابی هتل یک گردشگر ۶۱ ساله اتریشی به نام “ادیت هوارکا” که به تازگی از یک تورگردشی به بازمانده کاخ داریوش کبیر بازگشته بود،گفت که تجربه سفر او به ایران تاکنون کاملا مثبت و خوب بوده است.اوگفت:«من علاقمند به دیدار از کشورهایی با فرهنگ و تاریخ متفاوت هستم اما چند سال پیش هرگز به ذهنم خطور نمی کردکه به این کشور بیایم زیرا احساس می‌کردم از نظر این کشور دشمن تلقی می‌شوم.»

طبق گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شیراز درفاصله مارچ تا اوریل حدود ۶۱۹۳ بلیت تنها به بازدید کنندگان خارجی آثار تخت جمشید یا پرسپولیس فروخته شده است . این تعداد درمدت مشابه سال گذشته تنها ۱۶۵۱ بلیت بوده است.

با احتساب این که قیمت هر بلیت ۱۵۰ هزار ریال برابر با ۵ دلار است، این میزان افزایش نشانگر رشد ۲۷۵ درصدی درآمد شهر شیراز تنها از محل بازدید گردشگران خارجی از پرسپولیس است.


مشکل توالت‌های چارگوش ایرانی

اما مشکل دیگری که برای صنعت گردشگری ایران مطرح است که برخی هتل‌ها و جاذبه های گردشگری ایران نمی‌توانند جوابگوی این میزان رشد سریع تعداد گردشگر باشند. تسهیلات و زیرساخت‌های بنیادین گردشگری درایران یک چالش جدی است و مثلا چمباتمه زدن در توالت‌های چارگوش سنتی ایران خوشایند گردشگران غربی نیست.

“یونس یحیا”مدیر کل هتل۵ستاره کوثر در اصفهان و رقیب اصلی هتل عباسی دراین شهر می‌گوید که کارهای زیادی هست که باید انجام شود تا بخش‌های مختلف اقتصادی بتواند توانایی تامین نیاز گردشگران را بدست آورد.

او می‌گوید:«ما امسال برای این تعداد بالای گردشگرکه ۱۰۰ درصد رشد داشته، آمادگی نداشتیم واکنون بخش‌های مختلفی به طور مستقل از یکدیگر وبدون هماهنگی با هم مشغول کارند. ما نیازمند نوعی کنسرسیوم برای بخش تجارت و خدمات مرتبط با صنعت گردشگری هستیم.»

“روت استندینگ” یک معلم ۳۳ ساله اهل لندن که به طور مستقل سفر کرده می‌گوید که درقهوه خانه های اصفهان که پراز انواع خرده ریز و لوازم مختلف است، جا دارد تلاش شود تا با ارائه اطلاعات مفید ازجمله ارائه اطلاعاتی درباره ویزای ایران،سفر به این کشور را برای گردشگران خارجی آسانتر کنند.

اوگفت:«برای من دریافت ویزا بسیار سخت بود ومشاهده این همه گردشگر دراینجا برایم شگفت آور بود.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    روحانی گفته ما قصد وتلاش داریم تا روابط بیشتری با کشورهای مختلف برقرار کنیم تا مردم بیشتری از کشور بازدید کنند…خب قدری تلاشم باید کرد

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *